05-03-07

Philip Dutrés les voor de 21ste eeuw

Op 26 februari gaf Philip Dutré (computer graphics, KUL) een bijzonder boeiende lezing met als titel Computer Graphics. De zoektocht naar digitaal visueel realisme. Althans, dat ‘bijzonder boeiende’ schrijf ik er eigenhandig bij, want ik miste de lezing. Jammerlijk. Maar boeiend was ze zonder twijfel. Ik ken Phils stijl en vertelkunst. Zijn lezing kadert in ‘Lessen voor de eenentwinitigste eeuw’, een prestigieuze KULeuven-reeks. Voor de gelegenheid komt Phil Dutré naar ‘Game over’ om er zijn lezing overnieuw te doen. Daar zal ik herkansen.
Dutré4
Hij beantwoordt drie vragen waarvan het antwoord vooruitblikt in de tijd. Eerst en vooral heeft hij het over de impact van de Wet van Moore. Die wet stelt dat de grootte van een computerchip om de twee jaar halveert en dat de computersnelheid in dezelfde tijd verdubbelt. Gevolg is dat de programmacomplexiteit snel verhoogt. Programma’s met een lange ontwikkelingstijd worden dus ontwikkeld naar de toekomstige hardwarenormen en dat eist van de softwareontwikkelaar een sterk vooruitdenken. Vervolgens bekijkt Dutré het genereren van een fotorealistisch beeld: de wiskundige beschrijving van de driedimensionale scène via veelhoekmodellen, het renderen via stochastische ray tracing en de displayweergave via tone-mapping. Tenslotte focust hij op het geloofwaardig en consistent samenbrengen van reële en virtuele elementen in computerbeelden. Wat theoretisch eenvoudig is, is praktisch zeer moeilijk… 

Het is duidelijk dat Philip Dutré weet waarover hij spreekt. Hij is niet de eerste de beste op het vlak van computer graphics. Hij behoort tot de Generatie X die opgroeide met Atari en Commodore 64, de generatie die aan het woord is in de documentaire 8 bit (waarover later meer). We lezen even mee in Dutrés dagboek uit het vijfde middelbaar.

During my fifth year in high school (1982-1983), the first personal hobbycomputers just became available on the mass-market here in Belgium. There was one lucky guy in high school who owned an Apple II, but the rest of us still had to wait a year before we all bought our TI-100, Commodore 64 or ZX-Spectrum. In the mean time, I used to hang out in the laboratory for Applied Mechanics and Energy Conversion, where my dad was employed as professor (thermodynamics, nuclear physics, ... that kind of stuff). That's where I learned FORTRAN, using the book written by Daniel McCracken (1965). Some of the grad students there said, that if I read and completely understood this book, I would know everything about programming 'real' computers. So, I used to carry this book around during the next few weeks. During one of the study-hours in high school (when we were supposed to study and make our homework), I was reading this FORTRAN book. One of the supervisors saw this, and commanded me to put it away, saying it wasn't homework and I would better study math. I said, that in order to understand this book, you had to understood math first, but obviously, he didn't get the point. That was, of course, before the first computers were bought by our school. In my last year of high school (1983 - 1984), I acquired a ZX-Spectrum. This small hobbycomputer gave me endless hours of programming pleasure. Even now, I can still recite some of the PEEKs and POKEs needed to get the most out of that machine. During that time, I also wrote an adventure game, with the not so original title Lord of Darkness. It was published in ZX-Computing. (...) This was also my first try at computer graphics...”  Word jij niet nostalgisch bij het lezen hiervan?

------

Het volledige programma Lessen voor de XXI eeuw (dertiende editie) op www.hiw.kuleuven.be/ned/lessen/programma.htm.

22:00 Gepost door Benedict Wydooghe in w_Wetenschap | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

C64, GW-Basic, edlin, yes, it's all there... Toch wel nog even stochastisch opgezocht op wikipedia :)

Gepost door: Maarten | 06-03-07

De commentaren zijn gesloten.