13-03-07

De wetenschapper met de spelconsole

In vrijwel elk vakgebied doet het gamen zijn intrede. Culturologen, sociologen en pedagogen, historici en futurologen,... één voor één ontginnen deze wetenschappers het braak liggende onderzoeksdomein van het gamen.  Eén van de meest interessante en tot de fantasie sprekende benadering is de neurobiologische invalshoek. Even hadden we contact met jeugdpsychiater Pieter Adriaensens, maar zijn agenda bleek het te druk voor een congresdeelname.  Adriaensens, zeer recent genomineerd met zijn boek Praten met je tiener voor de ABN AMRO Bank prijs, is in deze context niet onbelangrijk.

Nu, veel neurobiologen of psychiaters ken ik niet, maar het toeval wil dat ik er één ontmoet op een avondlijke vergadering bij Victoria Deluxe. Naast me zit dr. arts en psychiater in opleiding aan het UZ in Gent, zijn naam is Mathieu Vanfleteren. Een reeks fascinerende mindmaps en brainscans die voor hem op de vergadertafel liggen, verraden zijn vakgebied. 

 

brainscan

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Mathieu vertelt enthousiast over de Game Developers Conference in San Francisco die vorige week een nieuwe manier van gamen voorstelde. Een interface laat toe om games via je hersenen aan te sturen. Je verplaatst objecten aan de hand van je gedachten, je gezichtsuitdrukking en je opgewondenheid. Sensoren vangen je hersenensignaal op en sturen naar een ontvanger met een USB poort...  Je speelt met andere woorden Pong zonder dat je je handen gebruikt. Als ik Mathieu vraag of hij tijd en/of zin heeft om een bijdrage te leveren aan het congres, dan is het antwoord onmiddellijk en volmondig ja. Even laat ik mijn fantasie de vrije loop.  "Ik wist dat je dit zou vragen" zegt hij en hij concentreert zich op zijn agenda die, zonder dat hij hem aanraakt, op de juiste datum openvalt.  Zijn zwevende pen noteert de afspraak.  Dit is uiteraard fictie, maar een game besturen met je hersenen is binnenkort realiteit! (Zie bijvoorbeeld http://videogames.yahoo.com/newsarticle?eid=508187&pa...).

De volgende morgen rolt er een synopsis en een titel van de lezing in mijn mailbox. 'Brains & Videogames' gaat over de invloed van games op de hersenen en de hersenveranderingen tijdens het spelen. Dit illustreert hij met functioneel beeldvormend onderzoek van de structuur én de 'real time' activiteit van bepaalde hersenregio's. Hieruit blijkt dat het gamen de hersenstructuren betrokken bij de motivatie, beloning en verslaving beïnvloedt. Naast mogelijke negatieve gevolgen bespreekt Mathieu Vanfleteren potentiële toepassingen op educatief en pedagogisch vlak. Minstens even boeiend en om naar uit te kijken, is de lezing van Jensen Dehaes. Dehaes studeerde 'Design for Virtual Theatre and Games' en is stafmedewerker audiovisuele kunsten bij Wisper. Zijn lezing gaat over het vervagen van realiteit en fictie bij het spelen van alternate reality games. Dit soort games speelt zich voornamelijk online af, waar groepen mensen samenwerken om complexe puzzels of mysteries te ontrafelen. De spellen baseren zich op het opzettelijk vervagen van het onderscheid tussen fictie en realiteit, of in-game ervaringen en out-of-game ervaringen. Dit voortdurende schakelen tussen realiteiten en ficties beïnvloedt het denken en doen. Jensen Dehaes belicht de kansen en de bedreigingen hiervan. De lezingen van Steven Malliet (over de Inleving in een virtueel karakter) en Philip Dutrés zoektocht naar digitaal visueel realisme worden elders op de blog voorgesteld.

--------

  • Lezing: Mathieu Vanfleteren Brains & Videogames, don. 19.04 om 11.30 uur.
  • Lezing: Jensen Dehaes Alternate Reality Gaming of Playing the News, vrij. 20.04 om 11.00 uur.
  • Lezing: Steven Malliet Inleving in een virtueel karakter, don. 19.04 om 13.30 uur.
  • Lezing: Philip Dutré De zoektocht naar een visueel realisme, vrij. 20.04 om 13.00 uur.
 

15:13 Gepost door Benedict Wydooghe in o_Onderzoek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.