14-03-07

Koen Mortiers Ex drummer: film en geweld

leeuwvvl1Tijdens een college over film en geweld herbekijk ik met de studenten de veldslag uit De Leeuw van Vlaanderen (Claus, Deruddere & Coninx, 1984). Zelden zag ik studenten zo hard lachen. Vooral als je de geweldsscènes vergelijkt met de actuele ‘pulp fiction’ in Black XXX-Mas (Pieter Van Hees, 2006) of Near Day II (Maarten Wydooghe, 2001). Het moet gezegd: geweld in Vlaamse films is zogoed als onbestaande, en als het er in zit, komt het snel knullig over. Een uitzondering hierin is uiteraard Ex Drummer van Koen Mortier. Niet onlogisch dat de prent associaties oproept met C’est arrivé pres de chez vous en bijgevolg uiteenlopende reacties uitlokt. De verfilming van Herman Brusselmans’ roman kon rekenen op een vernietigende kritiek. Grof, smerig, weerzinwekkend, plat… de commentaren liegen er niet om. Van de recensies die ik onder ogen krijg zijn slechts die van Freddy Sartor en Pat Cronenberg lovend (zie www.filmsalon.be/intkoenmortier.html). Sartor en Cronenberg, er zijn nog zekerheden. Als ik Koen mail om te vragen of hij naar het congres wil komen, is hij gereserveerd. “Film en geweld, is een boeiend thema” schrijft hij “een thema dat me persoonlijk boeit, zelfs dagelijks bezighoudt.” Koen bekomt duidelijk van de stortvloed aan kritiek die hij en zijn film kregen. “Ik wil gewoon films maken in Vlaanderen die op een internationaal niveau mee kunnen spelen en opvallen, maar de schandpaal van de Vlaming aan de kerktoren heb ik wel even gehad. Je moet weten dat een aantal journalisten mij rechtse en zelfs Vlaams blok sympathieën verweten. Tegen zoveel domheid ben zelfs ik niet gewapend...”

CestArrivé1Wie Koens visie wil horen, komt op donderdagnamiddag 19 april naar het debat <Mediageweld>.  Filosoof Marc De Kesel, gamedoctor Steven Malliet, Gio De Weerd van Pax Christi en filmmaker Koen Mortier debatteren over de relatie Games, film en geweld. Franky Devos modereert.

Game Over presenteert naast het debat diverse lezingen over film en geweld (waarover later mee) en laat je kennismaken met enkele boeiende, ja zelfs historische prenten. Donderdag staat in het teken van de relatie film en games, vrijdag focust op filmgeweld.  Voor wie naar het congres komt, zijn de tickets gratis. Anderen betalen 5,5 of 6,5 euro.  Een filmoverzicht…

 

NEAR DAY II, Head On a Plate pictures - BE, 2001, 6’. DO 19 APR ~ 12.45u, 13.00u, 13.15u.  Engels.  Crew: Cis Borlé, Mark Plaisir, Jan Vandendriessche, Jef Pirens, Simon Soenens & Maarten Wydooghe.  In de kortfilm Near Day II is een man het doen en laten van zijn vriendin hartstochtelijk beu.  In de nacht besluit hij drastisch te handelen. De episode speelt zich af in het laatste restje nacht, net voor de dag terug de rede brengt. Donker, claustrofobisch en cru. De jonge regisseur Maarten Wydooghe sleurt de low-budget horror van Roger Corman en het zwart/wit van David Lynch het digitale tijdperk binnen. Met een minimum maar doeltreffend aantal locaties en acteurs krijgt het verhaal een verontrustend karakter.  In de cast zien we Peter Vandaele en Joke Bauwens. 

 

8 BIT  Marcin Ramocki en Justin Strawhand – USA 2006, 90’  DO 19 APR ~ 18u.  Engels, geen ondertitels.  De fascinerende documentaire 8Bit toont hoe de eerste generatie videogames de huidige cultuur beïnvloedt.  De generatie die opgroeide met Atari's en Commodore 64, is ondertussen volwassen en werkt als game designer, graficus, muzikant, beeldend kunstenaar of videokunstenaar.  Het is duidelijk dat een nieuwe artistieke golf, nieuwe breuk in de kunstgeschiedenis zich voordoet.

 

eXistenZ  David Cronenberg – USA 1999, 97’  DO 19 APR ~ 20u15 Engels, Nederlands ondertiteld.  Inleiding door Freddy Sartor.  Allegra Geller bereikt als game designer het statuut van superster. Voor haar nieuwste spel eXistenZ selecteert ze tijdens de demonstratie twaalf willekeurige spelers uit het publiek. Die worden via een spelconsole op hun ruggengraat aangesloten op het spel. Maar dan is er iemand die dit boycot en iedereen neer schiet. Een bewaker krijgt de opdracht om Allegra in veiligheid te brengen.

 

BLACK XXX-MAS  Pieter Van Hees, BE, 2006, 15’. VRIJ 20 APRIL ~ 12.35u, 12.55u, 13.15u.  Engels.  Deze kortfilm biedt een samenvatting van alle mogelijke gruweldaden die je op één (kerst)nacht kan meemaken.  Als jonge wolf toont landgenoot Pieter Van Hees hoe pulp fiction zichzelf overtreft.  Een collega van me stopte met kijken omdat die nodig ‘les moest geven’ en een ander vond dat zijn middagmaal naar de vaantjes was.

 

VENGEANCE IS MINE  Shohei Imamura, JAP 1979 – 140 min, Japans gesproken, Engels ondertiteld. Vr 20 APRIL ~ 20u15.   “Ik heb onschuldigen vermoord nu moet ik dood.” Tussen de wegtikkende seconden door krijgen we flashbacks. Het hoofdpersonage is de sociopaat Akira Nishigushi die in 1963 Japan in de ban hield met een reeks moorden. De rauwe realistische prent schetst het moderniserende Japan. Regisseur Imamura kiest geen partij, hij verklaart de wanpraktijken niet, hij toont geen sympathie voor de slachtoffers en maakt hier een volstrekt amorele film. Dé gelegenheid om een vergeten meesterwerk terug te zien.

 

VISITOR Q  Miike Takashi – JAP 2001, 84’ Japans gesproken, Frans ondertiteld!  Vr 20 APRIL ~ 22u30.  Miike Takashi kroont zich met Visitor Q tot koning van de controverse. Grensverleggend en taboebrekend, niet eens ver weg van Pasolini's Theorema. Visitor Q is een familiefilm over een vreemde familie. Een tv producent geeft aan reality television een choquerende invulling door zijn eigen gezin op de buis te brengen. De moeder is een heroïnehoer die wordt afgeranseld door haar zoon. Haar dochter lijkt in haar voetsporen te treden, met haar vader als klant. De gezinsituatie wordt nog vreemder als de vader/producent een vreemdeling met een xylofoon meebrengt...

21:40 Gepost door Benedict Wydooghe in o_Onderzoek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.