30-03-07

De beeldtaal in 'The Matrix'

matrix“We hebben een leerrijke en vooral leuke werkweek achter de rug,” getuigt een studente na een werkweek creatief denken en video.  Ik lees haar zin op het evaluatieformulier opnieuw en bedenk dat ik daar blij om ben.  De studenten van het tweede jaar Bachelor in de maatschappelijke veiligheid hebben net een verkenningsstage van zeven weken achter de rug.  Nu ze terug op school zijn, hebben ze elkaar veel te vertellen, niettegenstaande er daar deze week weinig tijd voor was.  Dinsdag, bij de aanvang van deze week kregen ze input over creatief denken en beeldtaal.  Mijn collega Veerle Dupont nam het creatieve luik voor haar rekening, ikzelf doceerde het luik beeldtaal.  Als uitgangspunt voor de cursus namen we de trilogie The Matirx onder de loep.  Het valt niet te betwisten dat de eerste film de beste is, daarover zijn vrijwel alle studenten het eens.  We bekijken en herbekijken de film, we tonen en bespreken wat we mooi vinden, we onderzoeken de cadrage, het tempo, de symboliek, de metaforen, de verhaallijn, de kleuren...  Op die manier leren de studenten een tweede taal: de beeldtaal en de symbolische onderlaag... Doorgaans behandelt het onderwijs die beeldtaal stiefmoederlijk.  Men gaat ervan uit dat studenten of scholieren genoeg audiovisuele prikkels krijgen en dat daar weinig over verteld moet worden.  Het beeld spreekt als het ware voor zich.  Ondertussen weten de studenten wel beter.  Een audiovisueel product is een constructie die je met veel geduld en liefde voor het medium maakt, op het eerste zicht lijkt alles vrij evident, maar wie een tweede keer kijkt, weet meer...  Enfin, het is niet evident om je verhaal te doen aan de hand van een reeks foto’s, videobeelden en klankfragmenten.  Dat ontdekken de studenten tijdens het tweede deel van de werkweek.  Na de input van de docenten is het hun beurt.  Zij moeten zorgen voor de output.  We maken werkbare groepen en voorzien hen van materiaal: een camera, een statief, licht, bandjes… een laptop om te monteren brengen ze zelf mee, een montageprogramma krijgen ze cadeau van de school. Het is woensdagmiddag 13.30.  De opdracht is eenvoudig. Maak in 48 uur een film van ongeveer 7 minuten (ja, we weten het, dit is vrij lang!) over een thema naar keuze: de film dient animatief te zijn (om de aandacht van de kijker gaande te houden), de film moet informatief zijn (uiteraard over het onderwerp) en de film moet aanzetten tot iets…  Twee groepen kozen ervoor om de opleiding Maatschappelijke Veiligheid voor te stellen, een groep koos het congres Game Over als thema en nog twee groepen belichten het thema Studeren in Kortrijk.

Terwijl ik dit schrijf krijg ik van mijn zoon een prachtige film op You Tube toegestuurd… “Papa, dit moet je zeker op je blog plaatsen, het is GTA, maar dan in het echt!!!!  Kijk maar even mee op www.youtube.com/watch?v=ZnYursz7-aY

Trouwens, het is de bedoeling dat onze studenten ook hun resultaat op You Tube presenteren.  Het eerste resultaat is binnen op: http://www.youtube.com/watch?v=j9SDwfWpCI4.

23:13 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.