30-04-07

Gamen voor een betere wereld...

Vandaag krijg ik van Philip, onze schoolbibliothecaris een mooie tip uit Het Laatste Nieuws dat koptitelt 'Games maken jeugd bewust van wereldproblemen.' "Humantaire en milieuorganisaties hebben een nieuwe manier ontdekt om jongeren bewust te maken van de opwarming van de Aarde of de hongersnood in de derde wereld: online computergames. Niet alle videospelletjes draaien rond het neernallen van monsters of het racen met auto's, klinkt het. Nu kunnen tieners hun hart ophalen én iets opsteken over de probemen in de wereld. Zo is er 'Ecoville', zeg maar de ecologische versie van Sim City (www.adame.fr). De bedoeling is een stad te bouwen waar duurzame energie centraal staat. 'Water Alert', van Unicef, wil jongeren bewust maken van de waterproblematiek (www.unicef.org). In 'Food Force' moet je duizenden mensen redden die dreigen om te komen van de honger (www.foodforce.com). En wil je zelf de touwtjes in handen nemen over de opwarming van de Aarde? In 'Climate Challenge' moet je als 'president van Europa' het broeikaseffect doen afnemen ( www.climatechallenge.gov.uk)."

Fijn, eindelijk een tegenhanger voor wat we elders op deze blog 'ideologische games' noemen. Ik was op de hoogte van hun bestaan, maar kreeg er tot op dit moment niet veel over verwoord. Mijn kennis hield op bij een reportage waarbij iemand vertelde dat de ontwikkeling en productie van dit soort geëngageerde games sterk toenam na 9/11… Wie weet over welke reportage het gaat? 

 

19:29 Gepost door Benedict Wydooghe in a_Algemeen/E-cultuur | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-04-07

Bloedbad op de campus, door Rupert Cornwell

taxigunBij de opening van Game Over, citeerde Franky Devos uit De Morgen.  Het artikel is een kritische reflectie op de gebeurtenissen in Virginia.  Je leest het hier integraal.  "Wat het meeste zorgen baart, is de bijna-zekerheid van imitatie, wanneer een of andere neerslachtige student beslist dat hij net zo goed met een knal naar de andere zijde kan gaan.  Rupert Cornwell vindt het brutaal maar waar: 'Virginia' is deel van het leven in de VS."

"Het lijkt alsof het allemaal op automatische piloot gebeurt. De vreselijke tragedie overspoelt het nieuws en vaagt al de rest weg. We krijgen hartverscheurende verhalen van een ontredderde universiteit en van de tientallen slachtoffers, hun veelal prille leven zo zinloos en brutaal afgebroken. We luisteren naar de in verdriet gesmoorde uitspraken van de president, en volgen de adembenemende speurtocht in de achtergrond van de dader, zijn psychiatrische verleden. We stellen ons even gekweld de vraag of de dolle moordpartij vermeden kon worden. En toch loopt alles volgens een scenario dat we uit het hoofd kennen. Virginia Tech is natuurlijk de ergste gebeurtenis in haar soort uit de Amerikaanse geschiedenis - en op één niveau zou je de indruk krijgen via de Amerikaanse televisie dat Cho Seung-hui de wereld letterlijk heeft stilgelegd. Dat heeft hij uiteraard niet. Dinsdag, die de annalen in zal gaan als een betrekkelijk rustige nieuwsdag in Irak, meldden de agentschappen de dood door geweld van 56 Iraki's: sommigen waren neergeschoten, sommigen gedood door een zelfmoordaanslag, sommigen gevonden als rotte of onthoofde lichamen. Maar daarover vernamen we geen woord, en ook niet over het proces bij verstek van een Amerikaanse soldaat die ervan beschuldigd wordt een Italiaanse spion doodgeschoten te hebben, evenmin als over het bericht dat Noord-Korea misschien op het punt staat een kernreactor stil te leggen (wat heel belangrijk nieuws zou zijn als het klopt). Iemand heeft de burgemeester van Nagasaki doodgeschoten. Maar wie maalt daar om? En dus ging het uitsluitend over Virginia Tech.
Maar hoe uitzonderlijk de gebeurtenis ook is, toch is er iets formulairs, routineus zelfs, aan de manier waarop verslag wordt uitgebracht. Er is geen introspectie, geen gewetensonderzoek naar de vraag wat er toch schort aan een maatschappij waarin zulke zaken zo vaak voorkomen. Je hoort geen nieuwe argumenten, want in wezen valt er niets nieuws te vertellen.
Geen enkel detail van het drama is te minutieus om aandacht aan te besteden: van waar Cho middelbaar onderwijs volgde over de gedachten van de postbode die de post bezorgde, tot waar het gezin woonde in Centreville, een voorstad van Virginia (en hem nooit tegenkwam). Maar Amerika geeft weinig blijk van interesse voor wat echt telt - de vraag namelijk of het niet eindelijk tijd wordt om werk te maken van een betere controle op vuurwapens.  "We moeten ons vandaag bezighouden met de gezinnen, de school en de gemeenschap", zei Dana Perino, de woordvoerster van het Witte Huis. Maar, voegde ze eraan toe, "we moeten wachten tot de feiten duidelijk worden voor we over politiek praten." Dat lijkt redelijk. Hoewel: als het nu niet gebeurt, in het heetst van de verbijsterde nationale razernij, wanneer dan wel? De woede van een volk kan immers onverwachte veranderingen teweegbrengen. In de loop van zijn lange carrière als vuilbekkende radiopresentator moet Don Imus honderden beledigende uitspraken gedaan hebben. Vorige week deed hij wat niet meer leek dan de zoveelste in de rij, over het vrouwenbasketteam van de Rutgers University. Vreemd genoeg was de tolerantie van het publiek plotseling op. Het duurde geen drie dagen voor Imus zijn koffers mocht pakken. Kan Virginia Tech niet de Rutgers Universitygrap voor de geweerlobby zijn, het moment waarop een geweldmoe Amerika eindelijk zegt: genoeg is genoeg? Helaas. Maar er zullen discussies zijn, zoals na vergelijkbare vreselijke gebeurtenissen in de afgelopen jaren, van Columbine High School tot de moord op vijf Amishschoolmeisjes in Pennsylvania in oktober vorig jaar.
De onderliggende stemming is er echter een van ontgoochelde berusting.
En dus heeft president Bush het formulair over "een trieste dag voor de hele natie", en over hoe de Amerikanen "aan God vragen troost te bieden aan alle getroffenen". Het is een stuk minder zeker of de president uit geweerdragend Texas, die al zijn hele carrière probeert de conservatieve stem te winnen, pogingen zal doen om tijdelijk de politieke krachten te bundelen om de troost van de Almachtige onnodig te maken.
Blijf alstublieft naar onze wereldklasse-universiteiten komen, was gisteren de boodschap van Sean McCormack, de woordvoerder van Buitenlandse Zaken, voor buitenlandse studenten. Virginia Tech was een "aberratie". Dat was ook de schandelijke omschrijving die Donald Rumsfeld ooit gebruikte voor de anarchie in Irak na de invasie. "Zulke dingen gebeuren."  Schietpartijen op scholen zijn een terugkerend fenomeen, zoals de tornado's in de Midwest in de lente en de orkanen in het zuiden in de zomer. Er zal druk zijn om de veiligheidsmaatregelen op de campussen te verscherpen. Maar dat, voorspel ik met redelijke zekerheid, zal het ongeveer zijn. Sommigen willen zelfs meer geweren in plaats van minder. De schietpartij was het bewijs "dat een verbod op geweren het probleem is, en dat Amerikanen het recht moeten hebben zich te verdedigen", aldus The Gun Owners of America, een lobbygroep voor vuurwapens. Ondertussen stroomt de machtige mediarivier door, alles op haar weg verwoestend. De copycats kijken toe, wachtend tot hun moment gekomen is.
Het bloedbad op Virginia Tech is alarmerend, niet zozeer vanwege de omvang, of omdat de autoriteiten geen oog hadden voor de waarschuwingssignalen over Cho Seung-hui, of omdat het zo makkelijk voor hem was om zijn verschrikkelijke missie te volbrengen. Wat het meest zorgen baart, is het risico op - of beter: de bijna-zekerheid van - imitatie, als een of andere student die zich wat neerslachtig voelt of gepest en zich afvraagt of het leven nog wel zin heeft zich ooit gaat verdiepen in wat er zich heeft afgespeeld in Blackburg. En zal beslissen dat hij net zo goed met een knal naar de andere zijde kan gaan (of preciezer: met zo veel mogelijk dodelijke knallen).
De vraag is niet of, maar wel waar, wanneer en hoe er een volgende gewelduitbarsting zal zijn. Dat zal niet aan de St Edward's University in Austin zijn, gelukkig, net zo min als aan de University of Tennessee in Chatttanooga, of aan de University of Oklahoma. De eerste twee kregen gisteren bommeldingen binnen, en ontruimden tijdelijk de campus. Aan de derde was iemand met een wapen gesignaleerd. In de drie gevallen bleek de vrees ongegrond. Maar vroeg of laat zal de vrees wél gegrond zijn, en zullen nog meer mensen de dood vinden omdat Amerika er maar niet in slaagt de glamour van zijn geweren te schrapen." ---

Rupert Cornwell is Amerikaans correspondent van The Independent.
De Morgen, pagina 12, © The Independent © Uitgeverij De Morgen NV

 

Zie ook de reportage over de afscheidsvideo: http://www.novatv.nl/novaplayer/player.html?id=rep-5091-0 en de weblog van Johan Depoortere: http://multiblog.vrt.be/johandepoortere/2007/04/19/mijn-w....

13:19 Gepost door Benedict Wydooghe in a_Algemeen/E-cultuur | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

26-04-07

Gamers worden ondergedompeld in licht, lucht en trillingen

Voor de fervente tv-kijker heeft Philips Ambilight ontwikkeld; lichteffecten rond het scherm die moeten zorgen voor een nog intensere beleving van een film of sportwedstrijd. Met amBX trekt de fabrikant dat concept door naar de gamer. Die wordt echter niet alleen getrakteerd op lichteffecten, maar ook op surround geluid, trillingen en zelfs wind.

Philips amBX omvat een nieuw gamma hardware voor de pc-gamer dat zich modulair laat uitbreiden. De Starter kit (€ 200) bestaat uit een centrale lichtmodule (die u achter de monitor plaatst) en twee speakers met daarbovenop een krachtige LED-verlichting. Bij de duurdere Pro kit (€ 300) hoort ook een subwoofer van 160 Watt. Hoewel elk spel lichteffecten genereert is het de bedoeling dat game-ontwikkkelaars de trukendoos van amBX gaan voorprogrammeren. Vanaf dat moment zijn gescheiden effecten mogelijk, zoals bij Ambilight-televisies (bijvoorbeeld links een groene gloed, rechts oranje). Op dit moment zijn drie games compleet amBX-compatibel, een tweetal andere titels is in ontwikkeling.

Racefanaten kunnen hun amBX-installatie verder uitbreiden met een Extension kit (€ 100), bestaande uit een trilelement voor onder de polsen en twee compacte ventilators. In een racegame laten die ventilators uw haren bijvoorbeeld alleen wapperen wanneer u in een cabriolet racet. En jawel; hoe hoger uw snelheid, hoe meer wind... Voorlopig verschijnt het amBX-systeem alleen voor Windows-pc's. Als dat aanslaat, volgen wellicht ook versies voor de verschillende spelconsoles.

www.ambx.com

14:03 - 26/04/2007
Copyright © Tijd.be: http://www.tijd.be/ondernemen/technologie/t-zine/artikel.....

15:28 Gepost door Benedict Wydooghe in a_Algemeen/E-cultuur | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

24-04-07

SMS als topsport

'Game over' is als studiedag voorbij, maar toch wil ik deze blog niet radicaal afsluiten.  Binnenkort mag ik een cursus E-cultuur doceren en daar past deze blog uiteraard perfect bij.  Vandaar dat er hier binnenkort berichten verschijnen over dit nieuwe thema.  Ik ben niet van plan veel te veranderen of een nieuwe blog de maken.  Neen, via dit kanaal en de mensen die deze site regelmatig bezoeken moet het ook kunnen. 

In de Metro stond deze morgen een bericht over de snelste sms'er... het leest zo...:

 

"NEW YORK   De 13-jarige Amerikaanse Morgan Pozgar is in New York bekroond tot 'sms-kampioene van de VS.'  De tiener kon in de finale van een sms-wedstrijd het snelst foutloos het woord 'Supercalifragilisticexpialidocious' in haar gsm invoeren - beter bekend van de film 'Mary Poppins.' Ze legde als tweede haar mobiel op tafel, maar won omdat degene die sneller klaar was, een fout had gemaaktr. Pozgar won een royaal bedrag van 18.500 euro.  Dat geld kan ze goed gebruiken, want dagelijks typt ze zeker 260 smsjes vol..."

 

22:30 Gepost door Benedict Wydooghe in a_Algemeen/E-cultuur | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

23-04-07

Hartelijk dank! Alle medewerkers...

Het is afgelopen. 

 

Het project is ingeblikt en er rest weinig anders dan een korte terugblik. Nu, bijna een jaar geleden ergerden Stefaan Pleysier en ikzelf ons aan de berichtgeving rond de zaak (lees: het drama) Hans Van Themsche. We waren niet alleen geschokt door de gebeurtenis, maar evenzeer door hoe een degelijke krant de gebeurtenis kadert. De journalist in kwestie suggereert een causaal verband tussen het moordgedrag van Van Themsche en zijn voorkeur voor gewelddadige spelletjes. Als bureaugenoten beginnen we een soort van schrijfgesprek, we zoeken één en ander uit, we gaan luisteren bij Gust De Meyer aan de VUB en Jan Van Looy aan de KUL, we lezen diverse studies, discussiëren en uiteindelijk, na de grote vakantie, kristalliseerde onze verontwaardiging zich in een artikel. De bijdrage verscheen in het najaar van 2006 in De Gids op Maatschappelijk Gebied en Cinémagie. Enthousiast als we zijn, sturen we het artikel door naar de Koning Boudewijnstichting en schrijven we in op hun projectoproep Veiligheid.

 

Nu, een klein jaar na dat luttele krantenartikel is er tijd voor nuance van het bewuste krantenartikel. En die nuance liep wat uit de hand, dat geven we toe. De journalist is zich wellicht niet bewust van de kettingreactie die hij veroorzaakte. Doorgaans volstaat een lezersbrief ter nuancering maar bij ons kwam van het ene het andere. De KBS subsidieerde het project, de provincie West-Vlaanderen en Walter Temmerman van Katho sprongen financieel bij en tientallen mensen engageerden zich spontaan voor een lezing, een debat of workshop tijdens de mediadriedaagse: Mathieu Vanfleteren, Nele Gulinck, Koen Mortier, Franky Devos, Freddy Sartor, Katinka Moonen, Jürgen Bänsch, Pascal Ennaert, Debbie Esmans, Jensen Dehaes, Charlotte Logghe en Phil Dutré. Karin Spaink en Peter Nikken schreven graag een bijdrage in dit boek maar konden niet naar Kotrijk komen. Nog anderen zijn zowel op het congres in Kotrijk als in het boek vertegenwoordigd: Bert Lambeir, Ils Huygens, Brigitte Adriaensen, Gio De Weerd, Steven Malliet, Karel Vannieuwenhuyse, Marc De Kesel, Jan Van Looy en Gust De Meyer.

 

Het liep uit de hand, dat hebben we al gezegd. Maar eigenlijk kon het niet anders dan uit de hand lopen. Het team rond de opleiding Bachelor in de Maatschappelijke Veiligheid en de mensen van het Expertisecentrum raakten zo in het project geïnteresseerd, dat we niet anders konden dan verder werken, al was het maar om hun enthousiasmerende interesse te prikkelen. Het thema heeft immers raakvlakken met de leefwereld van iedereen: jongeren, mensen met kinderen, wetenschappers, criminologen, pedagogen enzovoort. Films en games lenen zich tot fantasie en actualiteit. Geen dag ging voorbij zonder een knipsel uit de krant, het kopiëren van een tekst of het downloaden van een artikel. De lieve collega’s, zoals onze coördinator ze altijd noemt zijn: Elisabeth Vandenbogaerde, Barbara Verdonck, Mieke Denuwelaere, Evelien Depauw, Veerle Dupont, Hannelore Verzele, Matthias Archie, Riet Vanderstichele en Bram De Geeter. Lindsey Demiddele en Renée Gaeremeyn danken we uitdrukkelijk voor hun administratieve ondersteuning, Manon en Julie schonken de glazen meer dan eens vol op de receptie en Maarten Wydooghe en Matthias Malfrere ontwierpen samen de affiche en de voorkaft van dit boek. We zijn er trots op. Philip Keygnaert is in dit verhaal een aparte rubriek waard. Philip is niet alleen de gedreven bibliothecaris van onze sociaal agogische collectie, hij is bovendien zeer begaan met het doen en laten van zijn lezers, hij verdiept zich in hun interessevelden en suggereert aangaande alle media. Er is weinig dat aan zijn aandacht ontglipt. Onze coördinator Leen Van der Vorst mogen we in deze evenmin vergeten. Zij vroeg ons om eens ‘iets’ te organiseren en bracht ons in contact met de mensen achter Victoria Deluxe. Dirk Holemans, Geert Verstraete, Lynn Van Houtte, Koenraad Deblauwe en Dominique Willaert, het zijn fijne mensen, fijne collega’s zo u wil. Op het kunstencentrum Buda leerden we Lieve Vankeirsbluck, Annelies Vancraeynest, Isabelle Vannieuwenhuyse
en Kristof Jonckheere kennen. Voor hen geldt hetzelfde compliment.

En, blijkbaar word ik licht euforisch bij het schrijven van dit dankwoord: ‘Game over’ lijkt me een geslaagde combinatie van onderwijs en wetenschap, kunst en cultuur. Deze boeiende mix doorbreekt ongewild een hokjesdenken… Allemaal hartelijk bedankt voor jullie enthousiaste en collegiale medewerking.

 

21:32 Gepost door Benedict Wydooghe in o_Onderzoek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-04-07

 Is Video Game Violence a Sin?

Dr. Phil Blames Video Games for Virginia Tech Massacre

In the wake of yesterday’s horrific shootings at Virginia Tech, gadfly attorney Jack Thompson was not the only one who was quick to place blame on violent video games.

Noted T.V. shrink Dr. Phil McGraw appeared on CNN’s Larry King Live last night to discuss the rampage. During the course of the program, the following exchange took place:

LARRY KING: Why, though - OK, you want to kill someone, you’re crazed, you’re a little nuts, girlfriend drops you, why do you kill innocent people?… Dr. McGraw, are they treatable?

DR. PHIL: Well, Larry, every situation is different…  The question really is can we spot them. And the problem is we are programming these people as a society. You cannot tell me - common sense tells you that if these kids are playing video games, where they’re on a mass killing spree in a video game, it’s glamorized on the big screen, it’s become part of the fiber of our society. You take that and mix it with a psychopath, a sociopath or someone suffering from mental illness and add in a dose of rage, the suggestibility is too high.

And we’re going to have to start dealing with that. We’re going to have to start addressing those issues and recognizing that the mass murders of tomorrow are the children of today that are being programmed with this massive violence overdose.

Full transcript here.

22:30 Gepost door Benedict Wydooghe in b_Bezorgde ouders | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

16-04-07

Moto Karaoke

Behalve een academisch programma is er tijdens de driedaagse een animatief programma voorzien. In de rand van de mediadriedaagse kan je je gratis laten gaan bij de installatie ‘Moto Karaoke’, waarbij je game-gewijs je tegenstander verslaat door je motorfiets zo snel mogelijk te laten racen. Probleem: je virtuele motorfiets reageert enkel op geschreeuw. Hoe harder je tiert, hoe sneller hij racet. Scream your heart out!

Moto Karaoke is een Mehdi Hercberg en Raphaël Seguin.  Zeker eens participeren, in het echt in BUDA of virtueel via http://grogore.free.fr/event/motorkaraoke/motorkara.htm.

22:23 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

13-04-07

Trio gaat virtueel

trioWe hadden het er vorige week zaterdag al over. Het radioprogramma Trio gaat virtueel naar aanleiding van de driedaagse over de culturele invloed van gewelddadige beelden. Werner Trio nodigt al twee sprekers uit, en wil het hebben over de virtuele cultuur tout court. De Lacaniaanse filosoof Marc de Kesel betoogt mensen beelden nodig hebben, zoals de longen lucht. Specialist in computersimulatie en games Jan van Looy zegt dat computergames een oefenterrein zijn om te leren omgaan met je faalangst, in een tijd waarin efficiëntie door concurrentie de maatschappelijke kernwaarde is. Maar ook: een oefenterrein om het om te leren omgaan met het schijnbewustzijn dat de computer is. "Trio" waagt de sprong naar het virtuele leven, wellicht met als uitkomst dat het virtuele niet te scheiden is van het "reële". Zeker luisteren, als was het maar voor de muziek:

+ Jimi Hendrix; Mitch Mitchell; Noel Redding: The Wind Cries Mary

+ Kronos Quartett: Purple Haze

+ Herbie Hancock; Charnett Moffett; Jack Dejohnette; Wayne Shorter: Virtual Hornets

 

De volledige tekst over het programma en het programma beluisteren kan op http://www.klara.be/html/fs_kalender_XP.html.  

15:18 Gepost door Benedict Wydooghe in o_Onderzoek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-04-07

Game over? Het boek!

Op dit moment lezen Stefaan, een redactrice en ikzelf het manuscript ‘Game over’ grondig na. Ik had een ander idee van onze laatste paasvakantieweek, maar goed, het is wat het is: nalezen en corrigeren, aantekeningen maken en schrappen,… het is een aangename bezigheid.  Veel correctietijd is er niet, immers wie deelneemt aan het congres krijgt, gratis, een congresbundel.  Het gaat om een geïllustreerd boek met de bijdragen van de sprekers en andere interessante mensen. Het boek, uitgegeven bij Garant, is een kleine 250 pagina’s dik en is vanaf begin mei in de academische boekhandel te verkrijgen. 

En eigenlijk, nu we bezig zijn, zijn we zo te zien toch wel een beetje trots op het boek.  Alles wat een boek nodig heeft, steekt erin, er zijn de teksten van de sprekers, er is een schoon kaft, een voor- en slotwoord, een inleiding en een probleemstelling, een propere lay out, een middenkatern met figuren en foto’s…

Luc De Mey, onze directeur van het Katho-departement Ipsoc schrijft de inleiding. Hij begint zijn inleiding met een anekdote over zijn kleinkinderen.  Simon en Louis, die respectievelijk vier en zes jaar jong zijn, moet je niet veel leren over computerspelletjes.  “Superleuk en cool…  Of toch niet?” vraagt hij zich af.  En zijn betoog vervolgt: “Naar aanleiding van een reeks van zogenaamde zinloze gewelddaden, roert de publieke opinie en het politieke debat zich duchtig.  Men vraagt zich af of en hoe de overheid hierbij kan reguleren en sturen.  Dit debat kwam eind 2006 in Vlaanderen in een stroomversnelling door toedoen van het spel Bully, een pestsimulator pur sang.”  Wat moet er van Simon en Louis worden?  Ja, dat is de vraag.  Onze directeur is er in elk geval gerust in.  Spelletjes zijn spannend, avontuurlijk, leerrijk,… voor jong en oud.  “De hedendaagse variante van het Kuifjespubliek? Van 7 tot 77 jaar!”  

21:26 Gepost door Benedict Wydooghe in o_Onderzoek | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

07-04-07

De cyborg in Brave New World

0006545793_02_LZZZZZZZTerwijl mijn garagist mijn bumper en mijn trekhaak herstelt, vang ik al radiozappend een interessant gesprek op.  Aanvankelijk weet ik het niet goed te plaatsen, maar ik herken één en ander. Het gaat over Darwins evolutietheorie in het culturele en het wetenschappelijke denken. Net als de egoïstische genen die zich reproduceren en onsterfelijk willen worden, doen ook ideeën, denk en cultuur trends, kunstwerken, geloofsitems dat.

De Nederlandse wetenschapsfilosoof Chris Buskes schreef Evolutionair Denken. De invloed van Darwin op ons wereldbeeld. Griet Vandermassen een Vlaamse filosofe schreef Darwin voor dames en zette haar sociaal-constructivistisch denken over gender opzij en schreef een doctoraat over feministisch darwinisme. Beiden zijn aan het woord in het programma Trio, gepresenteerd door Werner Trio. Eén citaat blijft me mu ik dit schrijf bij. Het is niet alleen een straf citaat, het past wonderwel in de cyberwereld van games en geweld. Trio citeert op het einde van zijn programma Dirk De Ridder, een neurochirurg in een interview met De Morgen eerder deze week. Deridder stelt dat “de dag dat een generaal met een afstandsbediening door middel van een hersenelektrode geïmplanteerd op de frontale schors van een elitesoldaat het morele gevoel onderdrukt voor de strijd, is niet meer veraf is. Slik.” De technologie die de cyborg mogelijk maakt, doet denken aan Aldous Huxley’s Brave New World 

Op het einde van het programma ben ik aangenaam verrast. Mijn auto is hersteld, ik hoef niets te betalen en Werner Trio kondigt zijn programma van volgende week aan. Wat hoor ik? Dat het thema dan ‘Film, games en geweld’ is. En meer: Trio heeft het idee gepikt bij het initiatief "Game over" in Kortrijk, zegt hij zelf. In de studio zitten straks Jan Van Looy en Marc De Kesel.  Zeker luisteren. Lang leve Klara!

---

Beluister Trio via www.klara.be/html/070407FS.html.

Over de boeken van Chris Buskes en Griet Vandermassen zie www.nieuwezijds.nl/frame.php?url=http://nieuwezijds.nl/ni... en www.nieuwezijds.nl/frame.php?url=http://nieuwezijds.nl/ni.... 

19:54 Gepost door Benedict Wydooghe in o_Onderzoek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

06-04-07

E-beleid: een monsterblok

Enkele weken terug werden we uitgenodigd voor een ‘brainstormsessie’ op het departement Cultuur van Vlaams minister Bert Anciaux. Anciaux is niet alleen minister van cultuur, ook van jeugd, sport en ‘Brussel’, dit terzijde. Het departement en het kabinet van de minister krijgen regelmatig parlementaire vragen over games en het al dan niet ‘gevaarlijke, gewelddadige’ karakter ervan. Dit valt dan, ik weet het niet meteen, onder de bevoegdheid ‘cultuur’, of ‘jeugd’, misschien ook ‘sport’, en soms ‘Brussel’. In ieder geval, het werd een interessante sessie –één van velen, zo leerden we- waarbij opviel dat zowel het departement als het kabinet (terecht) bezorgd zijn over het feit dat in de discussie de positieve aspecten van gamen vaak op de achtergrond verdwijnen. Zeker op dit vlak zitten we op één lijn.

Op zich niet zo verwonderlijk; rond de tafel zat Debbie Esmans, beleidsmedewerker op het departement en co-auteur van het boek ‘E-cultuur: Bouwstenen voor praktijk en beleid’ (cf. eerdere post op deze blog). In het nagesprek toonde ze zich bereid om hierover in ons ‘beleidsblok’ op vrijdag 20 april iets te vertellen. Het boek brengt aan de hand van talrijke praktijkvoorbeelden in kaart wat e-cultuur kan betekenen voor de culturele velden: de kunsten, het cultureel erfgoed en het sociaal-cultureel werk voor jeugd en volwassenen. Ook het onderwijs en de media komen aan bod. Het boek gaat tevens in op de rolveranderingen die zich aankondigen, geeft een voorlopige stand van zaken en doet tot slot voorstellen voor beleidsopties en -instrumenten die het Vlaamse e-cultuurbeleid mee vorm en inhoud kunnen geven. Debbie gaat daarna in Gent een gelijkaardig verhaal vertellen, dus zij komt eerst aan bod.

Daarna spitsen we ons concreet toe op de rol en taak van de overheid bij (gewelddadige) films en games. Naast Debbie Esmans zat Pascal Ennaert. Pascal is raadgever op het kabinet Anciaux en komt graag naar Kortrijk om aansluitend op Katinka Moonen en Jürgen Bänsch, de stand van zaken met betrekking tot dit beleid in Vlaanderen toelichten. Absoluut noodzakelijk om door de bomen het bos te zien, want dit is, hoe kan het anders in een federaal land met op elk niveau wel ergens een bevoegde minister, geen evidentie.

Katinka Moonen van NICAM stelt het Nederlandse Kijkwijzer-systeem voor; je kent de icoontjes ongetwijfeld van televisie en je vindt ze terug op de affiche van Game Over. Onderzoek en spontane reacties tonen dat Kijkwijzer ‘leeft’ in Nederland. Het is in essentie een info- en adviessysteem dat helpt bij het kiezen van een film, tv-programma,… geen censuur. Volwassenen gebruiken het voor zichzelf, kinderen (vooral meisjes) gebruiken het om films niet te zien en anderen (een minderheid) gebruiken het om films juist wel te zien. Hoe zo’n classificatie tot stand komt, demonstreert Katinka. Je maakt een life-classificatie mee op basis van een filmfragment. Jürgen Bänsch van de Interactive Software Federation of Europe, vertelt hoe het Europese gameclassificatiesysteem PEGI werkt. 

---

Wil je iets opsteken over het beleid, hier en elders, nu en in de toekomst, kies het ‘monsterblok’ beleid op vrijdag 20 april.

21:40 Gepost door Benedict Wydooghe in o_Onderzoek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

04-04-07

Monster Attack

MADeze middag reden we tot in Roeselare, naar de Gamemania op zoek naar een nieuw spel. Simon kwam onlangs met een prima rapport thuis en dat verdient een beloning. Of een paasei… Simon spaarde wat en papa en mama leggen bij, dat is het plan. Na een kwartier kiezen, treuzelen en vergelijken pikt hij het spel ‘Monster Attack’, een twaalf plusspel met een agressiesymbool zonder Nederlandse uitleg. Het kost hem negen euro, een koopje, occasie uiteraard. Bijleggen blijkt niet nodig. Nu we toch in de Gamemania zijn, geven we een affiche van Game Over af aan de verkoper.  Nooit eerder gezien, leid ik af van zijn gelaat.  Tijdens de terugrit vraagt Simon me of ik ooit al eens een accident meemaakte.  Wellicht spookt de reportage van gisteren door zijn hoofd. We staan stil voor een rood licht. Ik antwoord dat ik slechts één keer door een onoplettende chauffeur werd aangereden, met wat blikschade als gevolg. Mijn woorden zijn nog niet koud of ik zie in mijn achteruitkijkspiegel een klein autootje snel naderen. De chauffeur is met alles bezig maar kijkt niet voor zich uit.  Het kleine autootje duwt zich in mijn gat.  Mijn trekhaak en de bumper vangen de schok op en als ik wat vooruit rij, trekt mijn haak ongeveer de hele voorkant van het autootje weg.  Shit.  Vier kinderen in de wagen, papieren invullen… een klein avontuur in het echt… niets van ‘restart’ of ‘try again’ of ctrl, alt, del.  Neen, de schade is echt en de kinderen vertellen thuis honderduit tegen hun moeder.  Maar de reële ervaring ruimt snel plaats voor de virtuele input. De racespelletjes blijven voorlopig even aan de kant en het nieuwe spel geniet alle aandacht. “Monster Attack is een spel waarbij je de wereld moet redden” komt Simons broer, Lowie na een half uurtje spelen, aanzetten.  Lowie is een stuk jonger maar geniet mee: het is een spel voor twee spelers en samen redden zij effectief de wereld.  Lowie schiet op monsters, ufo’s, een dino’s, rode mieren en robots.  “Het leukste is de dino verslaan” zegt hij.  “Je doet dit met granaten en bazooka’s, van de andere geweren ken ik de naam niet.”  Als ik de kinderen in de vooravond roep omdat het tijd is voor de judoclub, barst een protest en een reeks argumenten los dat we stilaan gewoon zijn.  Tien minuten later staan ze samen op de tatami.  In het echt. 

20:54 Gepost door Benedict Wydooghe in b_Bezorgde ouders | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

03-04-07

Van de bronstijd naar de ijzertijd!

Het is paasvakantie en zoals vaak is het weer een afwisselende mix van koud en warm.  Maartse buien en aprilse grillen wisselen af met mooi, ja echt mooi weer. De kinderen spelen buiten en komen dan snel weer naar binnen.  Het binnenspel is vrij schermgebonden: van de dvd naar de video, van de playstation naar de pc.  En in de auto is er de gameboy.  De Psp is nog te duur, zeggen de kids.  Het buitenspel van Cowboy en Indiaan is na Dances with Wolves ten grave gedragen en sinds kort definitief vervangen door Runescape of WoW-achtige spellen.  Niet meer de pawpawpaw en de gestrekte arm met de duim en wijsvinger in de vorm van een pistool.  Neen, nu beschikken de kinderen over magische bewegingen, karateacties, toverspreuken… Het is prettige om te zien.  In de meeste gezinnen met tienerkinderen is Runescape een begrip aan het worden.  Runescape is een spel met ridders, boogschutters en tovenaars dat plaatsgrijpt in een middeleeuws decor: vulkanen, kastelen, een arena, dorpen, steden, bossen, sneeuwlandschappen waar zombies, duivels, spinnen, trollen en andere demonen doorwandelen. Het is één van de fameuze MMORPG’s waar, op het moment dat ik dit schrijf (dinsdagavond, 20.33 uur) 167.314 kids op spelen.  

runescape

Ja kan gratis spelen, maar wie het abonnementsgeld van vijf of zes euro per maand betaalt, gaat sneller.  Simon omschrijft het als een van de beste on-line games.  Hijzelf betaalt niet en speelt onder de naam ‘De Goeroe 2.’  Hij leerde er al wat vrienden kennen, legde wat contacten met andere jongeren.  Het concept lijkt op dat van SL.  Na een training (waar je onder meer leert vis bakken, vechten, magie gebruiken, wapens maken, vrienden maken…) kom je in de ‘echte’ wereld met een bronzen zwaard en een ‘slap’ schild, een eenvoudige boog en een paar pijlen.  Je wordt beter naarmate je sterkere wapens leert maken en hanteren… De bronstijd en de ijzertijd behoeven alvast niet veel uitleg meer voor Simon….

---

www.runescape.com

www.insidegamer.nl/pc/runescape/memberrecensies/2687

21:00 Gepost door Benedict Wydooghe in b_Bezorgde ouders | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-04-07

Studenten promoten Kortrijk als studentenstad

Eén groep studenten koos ervoor om tijdens de creaweek beeld Kortrijk als studentenstad aan het woord te laten. We volgen de studenten doorheen een 'normale' week.  De NMBS maakt de film rond: de kotstudenten komen per trein toe en verlaten Kortrijk voor het weekend. Een film ingestuurd door Tom Vandebosch en gemaakt door Jeroen van der Zalm, Carl Vandebotermet, Jeroen Willaert, Erwin Moerman, Gregory Van Hoe, Rob Swartenbroekx en Eline Sollier...  Fijne vonsten, eens kijken of u ze ook ziet.

19:47 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

01-04-07

Everything Bad Is Good for You

key_imageOnze bibliothecaris bestelde een tijd geleden de documentaire 'game over & over', in de reportagereeks De Toekomst van de VPRO.  Inmiddels is de reportage meer dan een jaar oud en nog steeds ligt die niet in de schoolbibliotheekbrievenbus.  De factuur daarentegen al geruime tijd.  En betaald.  Enfin, op de site van de documentaire krijgen we een trailer en wat reclame te zien en schotelen de programmamakers ons er de probleemstelling voor. “Computergaming verspreidt zich momenteel als een virus. Kinderen zijn niet meer achter de spelcomputer weg te slaan. Computergaming wordt in de toekomst volksverslaving nummer één, een Olympische sport, een therapeutisch instrument en een onmisbaar leermiddel. Is gaming een zegen of een plaag voor onze toekomst?” Wie de mediaboodschap even analyseert merkt snel dat dit een krachtig geformuleerde teaser is: kort, beeldend en vraagstellend.  De metafoor gebruikt het beeld van de plaag: het virus, de besmetting, de verslaving… Kinderen zijn de slachtoffers. En dan keert de boodschap: sport, therapie en leren behoren ook tot de mogelijkheden van gamen. Waaw. De programmamakers eindigen met een open vraag: een zegen of een plaag voor de toekomst?  Wel, ik ben benieuwd naar de conclusie.  Misschien valt die binnenkort op een dvdschijf in onze brievenbusbibliotheek, alhoewel die een jaar na datum niet zoveel nieuws zal opleveren.  Op de site zelf www.vpro.nl/programma/detoekomst/afleveringen/26025012/ ben ik vooral opgetogen door een nieuwe kennislink: de site verwijst ondermeer naar de blog www.stevenberlinjohnson.com, de auteur van het boek Everything Bad Is Good for You: How Today's Popular Culture Is Actually Making Us Smarter die Gust de Meyer (zie een van de eerste postings op deze blog) graag citeert. Na even te hebben rondgedwaald op de blog van Johnson, prefereren we deze quote: “Ordinary people can solve communication problems much quicker than clueless government officials when catastrophes like hurricane Katrina strike.” Sterk, niet? Vandaag hiernaast even een schandaalfilm over hoe Amerikaanse soldaten boeren uit Irak neerschieten.  Het lijkt wel een game.  De oorspronkelijke versie op: www.youtube.com/watch?v=qmZRyNd6ru8.

---

http://discovermagazine.com/2005/dec/emerging-technology/

http://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Berlin_Johnson

http://zbdigitaal.blogspot.com/2006/10/steven-johnsons-gh...

22:58 Gepost door Benedict Wydooghe in a_Algemeen/E-cultuur | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |