29-05-07

Eerste universiteit in Vlaanderen op SL

Professor Patrick Van Eecke (Universiteit Antwerpen) gav zijn studenten les over internetrecht in Second Life. Het college start aan het standbeeld van Rubens op de Antwerpse Groenplaats.  "De les die ik vanavond geef, de laatste van dit academiejaar, gaat specifiek over Second Life. Daarom leek het me aangewezen om die les te geven in Second Life", legt Van Eecke uit. De studenten krijgen tijdens de les antwoord op vragen als: is er recht van toepassing in Second Life, en welk recht is dat dan?
Als het aan Van Eecke ligt, is zijn les van geen eenmalig gebeuren. "Ik zie in Second Life een verbetering op het vlak van afstandsonderwijs. De studenten waar ik les aan geef, komen uit het buitenland. Second Life biedt mij een opportuniteit om hen volgend academiejaar een upgradeles te geven zonder dat ze daarvoor op het vliegtuig naar België hoeven te stappen", vervolgt Van Eecke.
Hoewel geen enkele student voor de les al op Second Life was, reageerden ze stuk voor stuk positief toen hun prof hen voorstelde om een les te volgen in de virtuele wereld. Ze zullen bovendien beloond worden voor hun virtuele inspanningen, want na de les wacht hen, in Second Life, een heuse receptie met aangepaste muziek, aldus belga en DM.  In De Standaart lazen we het volgende relaas over de cyberprofessor.  'Ik wilde uitvissen hoe Second Life werkte. Twee weken geleden heb ik gratis ingelogd op de site. Op de virtuele Groenplaats heb ik meteen iemand leren kennen die zijn cyberkunstgalerij, vlakbij het plein, wil openstellen voor mijn lessen. Het is in de eerste plaats een experiment - het zou kunnen dat al mijn slides te klein uitvallen.'  Hij mag dan een Leuvenaar zijn, Antwerpen leek Patrick Van Eecke (37) de juiste keuze. De advocaat doceert momenteel internetrecht aan twintig postgraduaat- en Erasmus-studenten aan de Universiteit Antwerpen . 'Ze komen van overal ter wereld. Ik geef hen vaak les via het internet, via saaie webapplicaties als Blackboard. Second Life biedt meer mogelijkheden. Je creëert er zelf je avatar (alter ego, red.). Je krijgt een eigen gezicht en chat via tekstballonnetjes. Ik heet er professor Huldchinsky en draag een gewone jeans en een wit T-shirt.  Vandaag om zes uur zal Van Eecke er lesgeven. De cursus gaat over de juridische vraagstukken die zo'n virtuele wereld met zich meebrengt. Welk recht is er van toepassing? Zijn slagen en verwondingen er strafbaar? Zijn Linden-dollars echt geld? 'De vragen die tien jaar geleden werden gesteld over het internet, zijn ook nu weer aan de orde. Maar wat vijf jaar geleden werd vastgelegd in bijvoorbeeld de wet op elektronische handel, is vandaag al hopeloos achterhaald.' econd Life is altijd een spel geweest, tot de gebruikers de virtuele Linden-dollars konden inruilen voor echt geld, weet Van Eecke. 'Daardoor is het een speeltuin van witteboordencriminelen. Geld kan makkelijk witgewassen worden. Er bestaat immers geen identificatieplicht zoals bij financiële instellingen.'  Voorlopig geldt er alleen een overeenkomst tussen de oprichter - het technologiebedrijf Linden Lab uit San Francisco - en de intussen 6,2 miljoen gebruikers. 'Zo'n verbintenis is uiteraard niet bindend. Ik heb geen glazen bol, maar de regelgeving rond Second Life is voorlopig nog onontgonnen terrein. Bel me binnen tien jaar nog eens terug.'   Toch is professor Patrick Van Eecke razend enthousiast. 'Second Life biedt me de mogelijkheid om volgend jaar aan diezelfde groep studenten een bijgewerkte cursus internetrecht te geven zonder dat ze daar half de wereld voor moeten rondvliegen. Doceren in cyberspace, het is de toekomst.'

23:42 Gepost door Benedict Wydooghe in s_Second Life | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sl, secund life, vlaanderen, vlaams, nederlands |  Facebook |

18-05-07

Internetspel Virginia Tech shooting...

Vtech

 

Vandaag, 18/05 op De Standaard Online:

"BRUSSEL - Op het internet is een spelletje opgedoken over de schietpartij op de technische universiteit Virginia Tech, in het Amerikaanse Blacksburg, een maand geleden. Daarbij schoot de student Cho Seung-Hui 32 mensen dood.

V-Tech Rampage heet het spel. Het is gemaakt door de 21-jarige Ryan Lambourn. Hij zegt zowel met de slachtoffers als met de dader mee te voelen.

Er woeden hevige discussies op het internet over het al dan niet verbieden van het spel. Ook de commentaren op het spelletje zelf zijn niet enthousiast te noemen. Speler 'LordWurmz' zegt 'I didn't pay anything to play this, and I still want my money back'."

 

De link naar het bewuste spel is voorlopig 'dood'; dat zal wel niet toevallig zijn...

 

sp

23:06 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) | Tags: games, virginia tech, geweld |  Facebook |

10-05-07

Ondergoed met sensoren redt seksleven gamers

In het Laatste Nieuws van gisteren lezen we schitterend nieuws. "De Amerikaanse ingenieursstudente Jennifer LC Chowdhury heeft dé oplossing gevonden voor vrouwen van aan computerspelletjes verslaafde mannen. Ze ontwierp een bh en een boxershort met daarin zes sensoren die het mogelijk maken samen al dan niet intieme spelletjes te spelen. Om 'Intimate Controllers' te spelen moet de man achter de vrouw gaan staan. Op een scherm verschijnen allerlei figuurtjes die overeenstemmen met een sensor. De spelers moeten die op het juiste moment aanraken. Meer info: www.jennylc.com/intimate_controllers." (SVD)

11:34 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

08-05-07

Shadows of Angmar

 

shadowIn De Standaard van dinsdag 24 april 2007 lazen we het volgende dossier. "Er is maar één ding beter dan Lord of the rings lezen, en dat is: zelf meespelen! Neen, we hebben het niet over een wereldwijde auditie voor een nieuwe film, wel over het online rollenspel Lord of the rings: shadows of Angmar. Het eerste wat opvalt aan Shadows of Angmar is hoe mooi alles is vormgegeven. Tolkiens beroemde fantasywereld ziet er precies uit zoals u hem in uw verbeelding en in de films te zien kreeg. Menselijke nederzettingen lijken pastoraal, terwijl de steden van de Elfen veeleer groots en majestueus zijn.  We kunnen kiezen uit vier 'goede' rassen (Mensen, Elfen, Dwergen en Hobbits) en oneindig veel opties om ons uiterlijk aan te passen. Daarna moeten we een van de zeven verschillende beroepen kiezen, van dief tot krijger. We worden meteen in het verhaal geslingerd: ons dorp wordt aangevallen door een Nazgul en een bende gruwelijke trollen, maar op het nippertje verschijnt Elrond… die ons meteen onze eerste opdracht geeft. In de uren die volgen trekken we door Hobbitstee, bereiken we Bree en reizen we met een pony naar het Laatste Huiselijke Huis van Elrond, waar we Frodo ontmoeten. Intussen hebben we onze eerste gevechten achter de kiezen, en hebben we een uitrusting aangetrokken die wat deuken kan verdragen. Maar belangrijker, we zijn niet meer alleen… Onderweg hebben we kennis gemaakt met een kapitein van de Elfen en met een menselijke jager. En we hebben besloten samen op avontuur te gaan.  Lord of the rings: shadows of Angmar is een verbluffend mooi en verzorgd online avontuur dat conceptueel goed aansluit bij World of warcraft. Fans van Tolkien hebben geen enkele reden om het spel niet uit te proberen."  Aan de slag dan maar.

15:05 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

07-05-07

3DopjePC: SL VI

Sinds mijn jongste computercrash loopt mijn avatar niet meer rond op Second Life.  Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik er weinig spelgenot in ervaarde, maar het chatten met de gasten die mijn avatar leerde kennen, mis ik ondertussen wel.  Het is wel prettig om zo na tienen nog even wat bij te praten.  Of SL een spel is blijft een open vraag.  En of SL een goeie term is, is evenzeer te bediscussiëren. Op http://www.molblog.nl/online/4860 vraagt Frans Jan Boon aandacht voor de begripshygiëne.  First Life of de "echte" wereld bindt de subjecten (mensen, producten en bedrijven) aan hun fysieke verschijningsvorm en hun business model.  Second Life laat alter ego’s of avatars toe. Maar de virtuele bedrijven gedragen zich, in tegenstelling tot de mensen/avatars, net als in First Life. De meerderheid van SL-inwoners waardeert dit niet, zo blijkt uit onderzoek. Frans Jan Boon: “Vormen communities als World of Warcraft de opmaat naar een Third Life? Een wereld waarin mensen, bedrijven, merken en producten niet gehinderd worden door hun fysieke manifestaties of de virtuele beperkingen? Misschien” klinkt zijn antwoord. Het is inderdaad herkenbaar. Veelmeer lijkt SL op een omgeving zoals het internet, maar dan in 3DopjePC. 

Nu, de ruimte blijft intrigeren dat is wel waar.  Zo verdween begin 2007 in Californië een zekere Molotov Alva.  Zeven videodagboeken van iemand met dezelfde naam doken kort daarna op in Second Life.  De filmmaker Douglas Gayeton bracht de dagboeken samen tot de documentaire ‘My Second Life’ in zeven episodes.  Althans, dat is het uitgangspunt van het eerste deel van de kortfilm die op http://www.molotovalva.com/indexnl.html te zien is.  En ik moet zeggen, alhoewel deze coproductie van Submarine, VPRO en Vrij Nederland weinig vertelt, is het bijzonder fascinerend en spannend en doet ze me watertanden naar de volgende afleveringen. De documentaire kwam tot stand met de Nederlandse producent Femke Wolting (Submarine). Zelf zegt ze “er wordt zoveel over gezegd en geschreven over SL verslaafden, maar nooit iets over hoe het leven er echt is. Wij wilden niet van buitenaf in de viskom kijken, maar een kijkje geven van binnenuit.” 

---

Bron: http://www.molblog.nl/marketing/5004/fromfeed.   Zie ook: http://www.molblog.nl/crossmedia/4901.  

22:22 Gepost door Benedict Wydooghe in s_Second Life | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

04-05-07

Vandaag in de krant: Gamen in 't stad

CLOSE-UP HET EERSTE COMMERCIELE GPS-SPEL WERELDWIJD

Misdaden plegen en boeven klissen in het centrum van Antwerpen of Gent, voor één keer mag je het zelf doen. Met 'The target' kan je levensecht gamen.

 

Van onze redacteur Jan Debackere

De Kaaien in Antwerpen gisterochtend rond 11.30 uur. Ik mag een ontsnapte gevangene spelen die, gewapend met gps en een gsm, uit de klauwen van drie politieagenten moet blijven. Mijn doel is binnen de twee uur één miljoen euro te verdienen door virtuele misdaden te plegen met al even virtuele voorwerpen. Alles speelt zich af binnen een zone van ongeveer één vierkante kilometer. Ik pik een pakket explosieven op en het spel kan beginnen. The target is volgens zijn bedenker Kristof Van den Branden van La Mosca de eerste commerciële gps-game ter wereld. 'Er bestonden wel al dergelijke games, maar die werden gemaakt door universitaire researchgroepen en kunstenaarscollectieven. Wij proberen met The target de spanning en opwinding van een game op Playstation of X-box te creëren. Net daarom is het concept niet te vergelijken met geocaching, waarbij je met een gsm op zoek gaat naar een schat die ergens verborgen ligt.'
De spelers krijgen een draagbare gps en een smartphone, een geavanceerde gsm die draadloos verbonden is met de gps. Op het gsm-scherm komt een plannetje tevoorschijn waarop de virtuele voorwerpen en de misdaadplaatsen voortdurend te zien zijn. Als gangster zie je ook je eigen positie; de teams van agenten zien hun eigen positie en die van de twee andere agenten.
Soms zie je ook de positie van de tegenstander op het plannetje: elke zes minuten, wanneer de gangster een voorwerp virtueel oppikt en wanneer hij een misdaad pleegt. Een radarlijn vertelt je wel voortdurend op hoeveel meter de tegenstanders lopen. Van zodra iemand zich in een straal van 25 meter bevindt, kan hij beschoten worden.
Ik ren zo snel mogelijk de kaaien af richting Vlasmarkt. In die omgeving liggen onder meer een klimtouw en nog wat explosieven, voorwerpen die ik nodig heb om een eerste misdaad te plegen. Maar een team politieagenten heeft mijn tactiek in de smiezen en komt me tegemoet gerend. Vlug het virtuele kogelvrije vest aantrekken dat me beschermt tegen vijandelijk vuur. Met een goed gemikt schot moeten de agenten afdruipen en zich opnieuw gaan activeren in hun hoofdkwartier op de Groenplaats.
La Mosca mikt met The target op actieve volwassenen. Voor vrijgezellenfeestjes, studentenverenigingen of sportclubs die een alternatief zoeken voor paintball of lasershooten, lijkt dit in elk geval gesneden koek. 'Je moet zin hebben om te bewegen, want het heeft weinig zin om dit aan een toeristentempo te spelen', zegt Van den Branden. 'We mikken dus in de eerste plaats op 18- tot 35-jarigen. Maar ik heb het al met veertigers en vijftigers gespeeld en ook zij begonnen na enkele minuten al te lopen.'
Richting Oudaan nu waar chloroform en een vrachtwagen gevonden kunnen worden. Met die extra voorwerpen kan ik een eerste misdaad plegen die enkele honderdduizenden euro opbrengt. Alleen duikt er al een andere agent op. Het wordt rennen voor mijn leven. Een mijn leggen is te laat, want die ontploft pas na één minuut. Vlug een zijstraatje inslaan in de hoop mijn achtervolger zo te verrassen wanneer hij voorbijloopt. Hij vuurt zijn virtuele schot echter net iets eerder af. Het spel is over: 23 minuten door Antwerpen hossen, heeft niets opgebracht. Ik heb zelfs geen misdaad kunnen plegen.
The target wordt gespeeld met minimum vier en maximum twaalf spelers die opgesplitst worden in vier groepen. Bedrijven die het stadsspel als een vorm van teambuilding willen spelen, kunnen tot 36 spelers gaan. De toestellen huren kost 80 euro voor individuele groepen, ongeacht het aantal deelnemers. Een beetje veel voor 23 minuten spelen? 'Nee, want je kan altijd twee uur spelen', verduidelijkt Van den Branden. 'Als het spel eerder afgelopen is, kan je gewoon een nieuw beginnen.'
Voorlopig kan The target alleen in Antwerpen en Gent worden gespeeld, waar de toestellen gehuurd kunnen worden in de gamewinkel Outpost. In de Oost-Vlaamse hoofdstad zijn twee zones afgebakend: één in het centrum en één in het studentengebied. Maar La Mosca wil snel uitbreiden naar andere Vlaamse steden en zoekt daarvoor naar evenementenbureaus en andere gamewinkels.
Van den Branden ziet ook nog andere toepassingen voor The target en denkt dat het spel onder meer gebruikt kan worden als een alternatieve vorm van stadsverkenning. 'Op die manier kan je mensen nieuwe plekken laten ontdekken waar ze anders niet zouden komen. We zijn daarover bijvoorbeeld aan het praten met Leuven.' Van den Branden vergeet echter één iets: wie het spel speelt, rent zo vlug mogelijk van de ene plaats naar de andere om voorwerpen op te pikken of de gangster te klissen. Tijd voor toerisme is er niet, want daarvoor ga je veel te snel in het spel op.

www.lamosca.be
www.outpost.be
www.kellyevents.be
(voor bedrijven)

 

11:43 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

03-05-07

Spam bestaat 29 jaar

Vandaag leren we uit De Standaard dat de eerste spam-'aanval' dateert van 3 mei 1978. Op Arpanet wordt ongevraagd een bericht verzonden naar een boel gebruikers. Later manifesteert spam zich op Usenet, het ietwat chaotische nieuwsgroepensysteem waar gebruikers thematisch discussiëren. De spam viert dus vandaag zijn 29ste verjaardag.
 
Wim De Preter interviewt Matt Sergeant van MessageLabs.  Een ingekorte versie.
 
'De georganiseerde misdaad ligt vandaag aan de basis van de meeste spam, zegt Matt Sergeant van het internetbeveiligingsbedrijf MessageLabs. 'Volgens de jongste schattingen bestaat bijna 84% van alle mail uit spam. Dat Usenet vandaag nauwelijks nog gebruikt wordt, is grotendeels het gevolg van spam. Spam moet je centraal bestrijden en dat is moeilijk voor de vrijwilligers op Usenet.'
'De eerste zwarte spamlijsten dateren van midden de jaren negentig. Aanvankelijk werken spammers vanop hun eigen verbindingen. Eenmaal op de zwarte lijst, gebruiken ze anonieme mailservers, waarop nieuwe blacklists verschijnen.

Wat zijn de jongste spamtrends?  'Een kleine twee weken geleden zagen we voor de eerste keer een combinatie gezien van spam met een virus. In de spammail zit een link naar een screensaver, en als je die aanklikt wordt er software geïnstalleerd waardoor de spammer de controle krijgt over je pc. Dat is opmerkelijk omdat spam en virussen tot voor kort gescheiden activiteiten waren. We weten perfect vanwaar deze spam komt -een criminele groep uit Oekraïne- maar we kunnen er niets aan doen.'

Hoe staat het met de wettelijke aanpak van spammers? 'In de VS is de toestand verbeterd. De politie werkt er samen met privébedrijven. In Oost-Europa is het absoluut onmogelijk om de politie mee te krijgen. We vermoeden dat de georganiseerde misdaad erachter zit, en dat de politie meedeelt in de winst. In Oost-Europa studeren veel universitaire softwarespecialisten af zonder uitzicht op een baan. Zij zijn gemakkelijk te overtuigen om schadelijke software te schrijven in ruil voor geld.'

Wat is de beste spambescherming? 'Ik geloof sterk in het model van MessageLabs om verschillende beveiligingslagen te gebruiken. Eén ervan zit op het netwerkniveau: we beperken de bandbreedte voor mails van bekende spamnetwerken. Als spammers merken dat ze lang moeten wachten om hun mails erdoor te krijgen, zoeken ze meestal andere slachtoffers. Daarnaast werken we met zwarte lijsten en rond de inhoud van een bericht.'

 

15:01 Gepost door Benedict Wydooghe in a_Algemeen/E-cultuur | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-05-07

GELEZEN: Second Life 2.0

Het vermeende succes van de virtuele wereld Second Life kent steeds meer volgelingen. Big Brother-producent Endemol werkt met 'Virtual Me' aan een eigen variant van Second Life. Een Australisch technologiebedrijf ontwerpt op zijn beurt een virtuele tweeling van uzelf.

MyCyberTwin is de voor de hand liggende naam van deze virtuele tweeling. De technologie, onlangs aangehaald door de technologieblog Techcrunch, komt van het Australische RelevanceNow! en laat u toe om een virtuele afdruk van uzelf te maken die u online kan vertegenwoordigen. Om te bewerkstelligen dat uw virtueel alter ego in de chatbox antwoorden geeft, zoals u die zelf zou geven, moet u na registratie eerst een paar honderd vragen over uw persoonlijkheid beantwoorden. Het is dus even doorbijten vooraleer uw virtuele tweeling chat en blogt in uw plaats. Een korte test bij bestaande virtuele tweelingen leert dat van een 'echte' conversatie overigens niet echt sprake is. Maar het idee op zich spreekt uiteraard wel tot de verbeelding.

Endemol pakt het iets anders aan. Het werkt samen met Electronic Arts aan een digitaal platform dat de brug moet slaan tussen televisie en computergames. Het concept doet denken aan een variant op Second Life, maar vertoont toch enkele verschillen. Zo integreert Endemol een aantal populaire tv-programma's in het spel en zal de avatartechnologie veel geavanceerder zijn. Spelers van Virtual Me kunnen deelnemen aan talentenjachten of shows als Big Brother. Het platform wordt in de komende maanden gelanceerd.

http://mycybertwin.com

11:47 - 19/04/2007
Copyright © Tijd.be: http://www.tijd.be/ondernemen/technologie/t-zine/artikel....

13:35 Gepost door Benedict Wydooghe in s_Second Life | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |