19-06-07

De natte droom van een docent

Is het de natte droom van elke docent ICT?  Ik weet het niet, maar in elk geval, als ik collega's bezig zie aan hun 'smartboard' dan denk ik... tjiens, waarom hangt er geen zo'n ding in mijn aula.  De efficiëntie die mijn smartboardcollega’s aan de dag leggen is buitengewoon.  Met een paar handelingen toveren zij hun bord vol met grafieken en foto’s, formules en citaten.  Ikzelf sta in de aula en bedien me van alle media die er zijn: krijt of stift, voor een powerpoint trek ik een diadoek naar beneden, een film duw ik in een videorecorder of een dvd-player.  Voor een audiofragment plaats ik enkele boxen of breng ik een cassetterecorder mee.  Het heeft iets gezelligs, iets artisanaals.  Maar,... we kunnen er niet langer omheen. De Universiteit van Virginia onderzocht hoe technologie het begrip van de studenten verhoogt en hoe stagiair-leerkrachten digitale tools gebruiken.  Het Smart Board interactive whiteboard laat toe om concepten te visualiseren en te bewerken. De studie toont hoe het SBoard de levenskwaliteit van de docent verbetert: de integratie van softwarepakketten met tabellen, weblinks, millimeterpapier en de elektronische leerboeken verlagen zijn of haar stressniveau. Europees rapport over de ICT-impact op studieresultaten toont dat de interactieve whiteboards betere testresultaten afleveren bij wetenschappelijke vakken, Engels en wiskunde.  Het verbetert de motivatie, de betrokkenheid en de participatie en er is een sneller lestempo.  Het rapport kan je downloaden op, http://insight.eun.org/shared/data/pdf/impact_study.pdf, een verslag lees je op www.schoolwinkel.be/winkel/index.php?option=com_content&a....  Voor de rest had ik hier wel graag eens gepeild naar reacties over het gebruik van het Smartbord.  Ervaren leerkrachten wat er in bovenstaande studies gezegd wordt?  Graag reactie!

21:36 Gepost door Benedict Wydooghe in a_Algemeen/E-cultuur | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

Smartboard Als niemand op een bericht reageert, kan ik dat natuurlijk zelf doen... Deze mail stuurde ik naar mijn directie na een demo van een smartboard.

Van: benedict.wydooghe@katho.be
Verzonden: maandag 25 juni 2007 19:59
Aan: 'luc demey'; 'marc.vangheluwe@katho.be'
Onderwerp: Smartboard


Dag Luc en Marc,

Een interessante namiddag meegemaakt over zo'n Smartboard. Een kort verslag:

Prijs ongeveer 2000 euro, afhankelijk van de grootte (een bord is ongeveer zo groot als het middenluik van een klassiek groen drieluikbord). Het geheel bestaat uit een wit bord dat aanraakgevoelig is, een beamer en een pc.

Voordelen zijn legio:
- zeer gebruiksvriendelijk,
- integratie van verschillende media (film, muziek, foto's powerpoint, word, excell...)
- als docent zit je niet langer achter je klavier van de powerpoint maar geef je weer les
- na tien minuten oefenen kan je het
- de docent hoeft die de courante toepassingen op zijn pc gebruikt, kan smartboard gebruiken: alles wat je met je muis zou doen, doe je nu gewoon met je handen op het bord: kruisje is sluiten, een werkbalk schuiven, een hyperlink aanklikken...
- waar powerpoint voor een eerder lineair verhaal zorgt kun je nu 'overal' je les beginnen, volgens de behoefte van de studenten (uiteraard ook met ppt.).
- Bovendien bevat zo'n Smartboard ook een functie waarbij je de les kan opnemen. Een docent die met een microfoon verbonden is kan zijn les daarna als video aanbieden!

Nadelen:
- zonder elektriciteit moet je niets beginnen
- trekt stof aan als het naast een klassiek bord hangt,
- het bord moet ook een vaste plaats hebben (op wielen bestaat dit ook, prijs maal 2) waardoor, als je het bv. in de aula hangt, de docent dwingt tot het gebruik ervan.
...
Maar klassiek schrijven met een elektronische stift kan uiteraard ook.

In Engeland blijkt Smartboard in zeer korte tijd een norm geworden. Er bestaan uiteraard nog (zeer spectaculaire) varianten op het systeem. De prijs varieert eveneens. Een Active Board is een vergelijkbaar systeem, maar dat kan niet met de hand gestuurd worden.

Zo, de leerkrachten die dit al gebruiken, waren lyrisch. Ik ook, als ik zo mijn verslag even herlees...
Wordt vervolgd, veronderstel ik? Alle groeten,
bw

Gepost door: Mezelf | 16-08-07

Digitale borden: Eminent 2008 in Rome Op vrijdag 5 december 2008 kreeg ik de kans om op Eminent de workshop Interactive whiteboards: issues and options te volgen. Deze sessie werd geleid door Jerome Morrissey, voorzitter van de werkgroep digitale borden van European Schoolnet. Deze werkgroep heeft als taak:

Het verzamelen van Good Practices i.v.m. het gebruik van digitale borden.
Het bestuderen van andere technische mogelijkheden/toestellen en nagaan hoe ze complementair met de digitale borden kunnen ingezet worden om het lesgeven op zich te ondersteunen, te verbeteren.
Het opstellen van richtlijnen voor leerkrachten i.v.m. het gebruik van digitale borden.
Het opstellen van navormingen i.v.m. het adequaat gebruik van digitale borden in het lesgebeuren.
De workshop verliep in drie fases:

Eerste fase: interactieve sessie met digitale feedback/response systeem
Tijdens deze sessie kregen we meerdere stellingen voorgeschoteld waarop we via het digitale feedback/response-systeem een antwoord moesten geven. Na het beantwoorden van de stelling werd onmiddellijk het resultaat van de bevraging in beeld gebracht en besproken met het publiek alsook met de drie aanwezige producenten van digitale borden, nl. Interwrite, Promethian en Smart Board.

De eerste vraag was: "Wat moet de drijfveer zijn om digitale borden op scholen te gebruiken?"
De conclusie van de bevraging was tweeledig: de motivatie om digitale borden op school aan te kopen, moet komen van de leerkrachten en van de regering. Leerkrachten moeten er zelf om vragen bij hun directie. Zij moeten het als een nieuw en verrijkend instrument leren kennen en het dan ook aan de directie vragen. De regering van haar kant moet de scholen (financieel) stimuleren om digitale borden te gebruiken.

Enkele andere conclusies uit deze sessie waren:

Zowel ouders als studenten verwachten veel van het gebruik van digitale borden op school.
Scholen moeten een besluit nemen: kopen we digitale borden in onze school of niet?
Het is een dure technologie.
Tweede fase: een praktijkvoorbeeld uit Italië (Francesca Panzica)
Aan de hand van drie praktijkvoorbeelden (lessen over het pointiisme) behandelde juf Francesca Panzica, leerkracht lager onderwijs in Italië, de naar haar mening voordelen van het digitale bord.
De voordelen die juf Francesca aangaf waren:

het lesgeven op zich wordt verbeterd door implementatie van het digitaal bord.
Er is een grotere betrokkenheid bij de kinderen als je het digitaal bord gebruikt.
Met het digitale bord hebben de kinderen meer ‘fun' bij het leerproces.
Het gebruik van een digitaal bord stimuleert het coöperatief leren.
Derde fase: een praktijkvoorbeeld van alternatieven voor het digitaal bord uit Ierland (Declan Donnelly)
Declan Donnelly kwam vertellen waarom ze op hun school in Ierland geen digitale borden hebben. Haar school heeft niet genoeg financiële slagkracht om voor elke leerkracht een digitaal bord te kopen. Samen met het korps gingen ze op zoek naar een alternatief. Ik was dan ook verrast door te zien hoe Declan Donnelly met een laptop, data projector, draadloos klavier en muis aantoonde dat je quasi alles kan doen wat je met een digitaal bord kan. Mijn persoonlijke mening is dat dit zeker geen ‘volwaardige' vervanging voor het digitale bord is, maar wel een zeer creatieve manier van werken.

Digitale borden zijn binnenkort niet meer weg te denken uit het onderwijs. maar let wel op voor de valkuilen... Een digitaal bord is een nieuwe technologie naast alle andere! Weten wanneer je het gebruikt is even belangrijk als het gebruik op zich!

Gepost door: Vincent Goddeeris | 21-01-09

een misverstand Dit wou ik nog kwijt: het correcte woord voor zo'n bord is niet een Smart board, maar een digitaal bord. Smartboard is net zoals Activboard en Interwrite een merknaam
Dat het Smartboard in Engeland een norm is, komt door het feit dat de Engelse regering zware financiële inspanningen geleverd hebben om scholen zo'n bord te 'geven'. Ik hoop dat ooit onze regering zal inzien dat:
1. de ICT-middelen (financiële!) moeten drastisch verhoogd worden
2. er moet op structurele basis geïnvesteerd worden in nieuwe technologiën
Als we naar onze buurlanden kijken, dan hebben de regeringen daar deze boodschap al begrepen...

Gepost door: Vincent | 21-01-09

De commentaren zijn gesloten.