21-06-07

De censuur van Manhunt II

Gisteren kreeg ik op de mail een interessant bericht van onze Erasmusstudent uit Nederland.
 
Beste Benedict,
er is weer een discussie in de game-wereld over de opvolger van Manhunt.  In Ierland is Manhunt 2 verboden en in Nederland zijn er vragen over gesteld in de 2e kamer. PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem wil dat de game in Nederland verboden wordt. Wellicht is deze discussie leuk om te volgen en wat voor op uw blog en misschien slaat de controverse over naar België.
Met vriendelijke groet,
Erwin
 
 
Vandaag staat het bericht ondertussen in De Morgen, waarbij redacteur Ronald Meeus laat weten dat onze communiezietjes wél blootgesteld zullen worden aan de "ultraranzige" Manhunt II.  "Games met controversiële of ultragewelddadige inhoud kunnen hier niet bij wet worden verboden" klinkt het. De Belgische filmkeuringscommissie buigt zich in tegenstelling tot sommige andere landen niet over games. "Er is een Europese richtlijn in de maak die voor verkopers van videogames de leeftijdskeuring dwingend maakt bij wet, maar het kan nog enkele jaren duren voor die haar weerslag vindt in de Belgische wetgeving." 
 
En ja, even later koptitelt De Standaard Online: Gruwelijk computerspel vrij te koop in België! Annemie Eeckhout rapporteert: "De Gezinsbond vraagt de verkoop van dergelijke agressieve spelletjes aan minderjarigen bij wet te verbieden." 'Een handelaar kan dus straffeloos een videospel dat de rating + 16 jaar meekreeg, aan een jonger kind verkopen', zegt Katelijn Vanzegbroeck van de studiedienst van de Gezinsbond. 'Dat is belangrijke info voor ouders maar wij vragen dat de verkoop de rating respecteert. Geen spelletjes voor minderjarigen als de classificatie dat afraadt.' Hoewel de Gezinsbond kritisch staat tegenover extreem geweld in games lijkt een verbod niet haalbaar. 'Politici zijn daar niet toe geneigd. Waar ligt de grens? Wettelijk kan alleen opgetreden worden tegen spelletjes die aanzetten tot racisme.' Steven Malliet die elders op deze blog ook aan het woord is reageert hierop. 'Extreem gewelddadige games kunnen schadelijk zijn als de speler geen onderscheid maakt tussen fictie en realiteit. Deze risicogroep is zeer klein. Spelers beseffen dat ze met een spel bezig zijn.' Bij de risicogroep die helemaal in het spel opgaat, leiden agressieve spelletjes tot een tolerantere houding tegenover geweld. Die spelers vinden het bijvoorbeeld geoorloofd terug te kloppen als iemand hen op straat zou slaan. Malliet: 'Niet het aantal keren dat je agressieve spelletjes speelt is van invloed maar wel de intensiteit waarmee je dat doet.' 'Manhunt 2 is een zeer bloederig spel met expliciet geweld, weet Malliet. 'Hoe jonger, hoe groter de kans dat zoveel agressie de speler schaadt. Ik ben voorstander van leeftijdsbeperkingen, maar betwijfel het nut van een verkoopsverbod. De spelclassificatie is een signaal naar de ouders. Maak je die afdwingbaar, leg je de verantwoordelijkheid bij de wetgever in plaats van bij de ouders. En zelfs met de beste wetgeving krijg je nooit vat op games. Van de Vlaamse jongeren spelen alle jongens games en dat gemiddeld zeven uur per week' weet Malliet nog. 'Van de meisjes speelt de helft gemiddeld twee uur per week, maar ze halen hun schade in. Toch is het een misverstand vooral jongeren gamen. Veertigers vormen de grootste klanten, al zijn schietspelletjes vooral populair zijn bij jongeren.'
Bij wijze van afsluiting misschien nog even deze site en z'n filmpjes in herinnering brengen: http://videogames.yahoo.com/ongoingfeature?eid=513460&...

00:03 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Commentaren

Bene,

wat ik je vergat te zeggen: een interessante tip die Ronald Soetaert ons heeft meegegeven...

What Video Games Have To Teach Us About Learning and Literacy
James Paul Gee

Publisher : Palgrave MacM

Description
A controversial look at the positive things that can be learned from video games by a well known professor of education. James Paul Gee begins his new book with 'I want to talk about vide games- yes, even violent video games - and say some positive things about them'. With this simple but explosive beginning, one of America's most well-respected professors of education looks seriously at the good that can come from playing video games. Gee is interested in the cognitive development that can occur when someone is trying to escape a maze, find a hidden treasure and, even, blasting away an enemy with a high-powered rifle. Talking about his own video-gaming experience learning and using games as diverse as Lara Croft and Arcanum, Gee looks at major specific cognitive activities:
* How individuals develop a sense of identity
* How one grasps meaning
* How one evaluates and follows a command
* How one picks a role model
* How one perceives the world
This is a ground-breaking book that takes up a new electronic method of education and shows the positive upside it has for learning.

Contents
Introduction: 36 Ways to Learn a Video Game
Semiotic Domains: Is Playing Video Games a 'Waste of Time'?
Learning and Identity: What Does It Mean to Be a Half-Elf?
Situated Meaning and Learning: What Should You Do after You Have Destroyed the Global Conspiracy?
Telling and Doing: Why Doesn't Lara Croft Obey Prof. Von Croy?
Cultural Models: Do You Want to be the Blue Sonic or the Dark Sonic?
The Social Mind: How Do You Get Your Corpse Back after You've Died?
Conclusion: Duped or Not?
Appendix: The 36 Learning Principles

Author Biographies
JAMES PAUL GEE is one of the most well-known professors of education in the United States. He teaches at the University of Wisconsin, Madison and is the author of several books.

Gepost door: stefaan | 21-06-07

in het Laatste Nieuws van 21/06/07 stonden enkele interessante feiten in hun artikel over 'Manhunt 2'

-Producent Rockstar is intussen in beroep gegaan tegen de beslissing om in Groot-Brittannië het spel te verbieden. In afwachting van een uitspraak, heeft Rockstar de release in België en andere Europese landen uitgesteld.

-Zoiezo zullen ketens als Fun, Dreamland en Carrefour het spel niet aanbieden in hun winkels: "Wij mikken op gezinnen", zegt Filiep Blontrock van Fun. "Een spel vol gruwel, horror en geweld hoort niet thuis in onze winkelrekken."

-Gamemania denkt er niet aan om het spel niet aan te bieden. Zij geloven in de 18+ rating die het spel meekrijgt. Bovendien kunnen consoles ingesteld worden met een kinderslot. Spelletjes met een 18+ rating, zijn dan niet speelbaar op de console.

-Sven Van de Perre, hoofdredacteur van het magazine Playstation, weet wel waarom producent Rockstar dergelijke gewelddadige spelletjes op de markt brengt. Volgens hem rekenen ze bij Rockstar op de publieke outcry van verontwaardiging, die hen onvoorstelbare reclame brengt. "Had niemand ook maar één woord vuil gemaakt aan het spel Bully, dan hadden ze maar één vijfde verkocht van wat er nu over de toonbank ging. Met Manhunt 2 zal het net zo zijn."
Hierbij denken we terug aan de woorden van Professor Gust De Meyer, die op de Mediadriedaagse en in zijn artikel te vinden in het onvolprezen boek 'Game over', tot dezelfde analyse kwam.

Gepost door: philip | 22-06-07

Philip,

cf. mijn reactie boven die van u: mss een boek voor de bib? ('t is natuurlijk engelstalig, maar rond dit thema zijn nu eenmaal weinig tot bijna geen nederlandstalige werken...);

Bene:
vandaag in DS: in een poll (uiteraard niet betrouwbaar enzo... maar toch) onder lezers zegt meer dan 70% voorstander te zijn voor een verbod op manhunt (niet enkel voor minderjarigen, maar gewoon: een verbod); en met de normen en waardenprekers aan de macht, let op mijn woorden, ze gaan dit nog een leuk idee vinden...

http://www.standaard.be/Meningen/Polls/detail.aspx?poll=4868

Gepost door: stefaan | 23-06-07

Beste Benedict hierbij nog een leuk en doeltreffend stukje,
http://www.gamez.nl/web/Publiekelijk/Artikel-public/Vijanden-van-de-game-industrie-Jeroen-Dijsselbloem.htm ?
En nog wat. Zie: http://www.nu.nl/news/1134128/55/Opnieuw_controverse_over_computerspel_in_VK.html

Groeten & fijne vakantie
Erwin

Gepost door: Erwin Moerman | 30-06-07

De commentaren zijn gesloten.