31-07-07

Summer School on Social Software

Web 2.0 zette internet op zijn kop. Deze social media laten toe om mensen op andere te ontmoeten. De Summer School on Social Software stelt de vragen naar onderwijs- en bedrijfstoepassingen in verband met Web 2: Weblogs, wikis, podcasts en social networks als marketinginstrumenten? Op zoek naar manieren om medewerkers te trainen of samen te laten werken? Van 3 tot 7 september kan je bij AVNet-KuLeuven (Heverlee) lezingen door social software goeroes (onder meer dr. Yael Ravin van IBM) en good practices meemaken. De lezingen in het Engels worden via videoconferentie naar verschillende locaties uitgezonden. De praktische uitwerking van de onderwerpen is in het Nederlands waarbij er ruimte is voor initiatief en deelnemersvragen. 

-----

Inschrijven voor de zomercursus is gratis. Behalve de volledige Summer School kan je voor één of enkele dagen inschrijven. Meer info of inschrijven op www.venus-seminars.net.  Contact is bieke.schreurs@avnet.kuleuven.be.  

22:34 Gepost door Benedict Wydooghe in o_Onderzoek | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

28-07-07

Games staan voor ommezwaai

Spelproducent Electronic Arts wil simpelere en familiale games ontwikkelen en zo nieuw cliënteel aan trekken. Een intuïtieve besturing zoals bij Nintendo’s Wii vervangt de gecompliceerde controllercombinaties en biedt onervaren spelers ook een game-evaring. “Het aantal mensen dat gamen gecompliceerd vindt, is een hindernis die we onszelf hebben gecreëerd” zegt de CEO van EA. De tendens om games te compliceren om de harde spelerskern te bevredigen, is voorbij. Of de trendbreuk een historische mijlpaal is, is niet duidelijk. De verkoop van de Wii loopt duidelijk beter dan die van de Xbox360 of de PS3.  Of Wii de best verkochte gameconsole ooit zal kloppen is een open vraag. Van PS2 werden 120 miljoen exemplaren verkocht. In maart waren er 5,8 miljoen Wii’s verkocht. De intuïtieve besturing zou het wel eens goed kunnen doen in de familiekring. Zo zien ouders - veertig plussers volgens een onderzoek - in tegenstelling tot hun kids gameconsoles als technologie. Voor de meeste jongeren zijn de games een toepassing, geen achterliggende techniek, net zoals auto's en tv’s voor veertig-plussers ook niets met technologie te maken hebben.

10:15 Gepost door Benedict Wydooghe in b_Bezorgde ouders | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

27-07-07

Gamer ontvoerd!

An armed gang of four kidnapped one of the world's top RPG gamers after one criminal's girlfriend lured him into a fake date using Orkut, Google's social network. After sequestering him in Sao Paulo, they held a gun against the victim's head for five hours to get his password, which they wanted to sell for $8,000. And yes, the story gets even better: http://gizmodo.com/gadgets/sex,-crime-and-videogames/gang...

14:38 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

24-07-07

KNT!

Dat internet kent veel vetzakkerij kent, weet iedereen. Die weinig geraffineerde sites vormen het voorwerp van KNT (Kinderen Niet Toegelaten), de wekelijkse Dokter Pulpbijdrage van kwaliteitskrant De Standaard. De gore onderwerpen die de gedrukte deze krant niet halen zijn echter beslist de moeite waard om eens te bekijken: gaande van de topten masturbatiesongs via http://standaard.typepad.com/knt/2007/07/de-ultieme-topt...., de alternatieve www.beautifulagony.com of… tja, enfin lees de bijdrages zelf op http://standaard.typepad.com/knt Beslist een pagina om te volgen!

00:30 Gepost door Benedict Wydooghe in a_Algemeen/E-cultuur | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

23-07-07

Gameverslaving is geen erkende ziekte

Het einde van je sociaal leven: je negeert vrienden en familie, je verzaakt voedsel en hygiëne… ‘Gameverslaafden’ gedragen zich soms als alcohol- of drugsverslaafden, aldus een aantal Amerikaanse artsen die gameverslaving als psychiatrische aandoening willen erkennen. Het congres van de American Medical Association in Chicago besloot het echter anders en bepleitte om het fenomeen verder te bestuderen.  Zie: www.ama-assn.org/ama/pub/category/17770.html, of lees het volledige rapport op www.ama-assn.org/ama/pub/category/17694.html of een synthese op www.ama-assn.org/ama/pub/category/17740.html.  

14:39 Gepost door Benedict Wydooghe in x_Verslaving | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

19-07-07

Couple blame Internet for neglect

 

"A couple who authorities say were so obsessed with the Internet and video games that they left their babies starving and suffering other health problems have pleaded guilty to child neglect." Lees het volledige artikel op http://news.yahoo.com/s/ap/20070716/ap_on_re_us/neglect_i....

21:43 Gepost door Benedict Wydooghe in x_Verslaving | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

15-07-07

Zaag een hoofd af

Met Scarface: the world is yours en de Wii-controller bedien je een kettingzaag die hoofden en ledematen amputeert, met een relatief natuurgetrouwe beweging. In het jargon heet dit 'torsificatie'. Het geweld past in de stijl en het verhaal van de film. In tegenstelling tot Manhunt2 die normaal deze maand op de Wii uitkomt, kreeg Scarface geen banvloek over zich. "Hét verschil is dat Scarface in een ervaring past", zegt Olivier Spaargaren in De Morgen. Spaargaren is marketingmanager bij de verdeler van het Scarface-game. "De speler weet waar hij aan toe is. Iedereen kent Tony Montana uit de film: het personage kadert het allemaal, het is niet zomaar een brok ziekelijk geweld die ineens in de Nintendo-wereld wordt gewrongen." Misschien moet je het laatste zinnetje nog eens lezen. Als je het goed interpreteert streelt deze manager met zijn hand over zijn lieve poezenpels en terwijl hij tegelijk zijn voet hard in een vreemde hondenkont schopt. Tja, in hoeverre dit een commerciële of een ethische uitspraak is, laat ik hier in het midden, misschien is het makkelijker een eigen mening te vormen via www.youtube.com/watch?v=Sg2OzL-l0FE waar je de kettingzaag in actie ziet.

22:29 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

13-07-07

You only live twice

Zondag 15 juli 2007 schenkt Panorama (Canvas, 20.00 u., na nieuws) aandacht aan Second Life.  In Belgenland is de belangstelling nog matig maar wereldwijd kan je er niet naast kijken: internet heeft een nieuwe rage. You only live twice is de perfecte introductie tot de bizarre wereld van Second Life, een kennismaking met de mogelijkheden ervan en met de onvermijdelijke valstrikken en beperkingen. Lees alvast de korte inhoud van de reportage op

www.canvas.be/canvas_master/programmas/panorama/c_panoram....  

20:41 Gepost door Benedict Wydooghe in s_Second Life | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-07-07

"Europe needs a strong interactive games industry"

Online gamen, het is wat. Nu de vakantie definitief is aangebroken en de zon uitblijft, begeven kinderen en tieners, pubers en studenten en een massa volwassen zich op het internet om er online spelletjes te spelen: runescape, second life, wow...  Eén voor één sluiten ze virtuele vriendschappen, praten met mensen die ze enkel via het net kennen, leren er samenwerken, dagen elkaar uit, beleven virtuele avonturen, ontdekken hun virtuele vaardigheden, hun virtuele identiteit, hun virtuele seksualiteit... Maar niet alleen op internet, ook via consoles, mobieltjes of peer-to-peer netwerken wordt er massaal interactief gegamed. Via de Xbox360 spreek je via een koptelefoon met anderen. Met PS2, de draagbare DS (Nintendo) en PSP speel je met meerderen tegelijk. PS3 en Wii bieden internetmogelijkheden. Viviane Reding, Europees Commissaris voor Informatiemaatschappij en Media had het in die context onlangs over ‘Self regulation applied to interactive games: success and challenges.’ Haar probleemstelling luidt als volgt. “In the case of online-games, a player easily interacts with several other players that he or she knows little or nothing about. The players can create their own characters as the game goes along and no one will know what person is really behind a character. This creates special challenges for protecting young players.”
Haar lezing is welberedeneerd en getuigt van inzicht. Opmerkelijk is deze uitspraak. “I believe that Europe needs a strong interactive games industry. Indeed, interactive games now sell more, in terms of value, than films in Europe’s cinemas. The European interactive games industry is also very much a cultural industry; it is often mentioned that games scenarios originating in Europe display a distinctly European flavour, in the way that European films, TV and music do as well. Hence, this industry can also be an opportunity for cultural diversity.” 

Even verder komt zij tot de kern van de zaak van haar lezing.  “Personally, I was appalled when I was first confronted as mother of three sons with ultra violent or with sadistic video games, even if I am well aware that video games are not just geared towards children and teenagers and that there are also books and films which I might find similarly shocking. As demonstrated by cases around two games in the last few months, there are growing concerns in Europe and in the US, especially among policy makers, about the effects upon minors of violent video games. Although such games generally receive an 18+ rating under the PEGI age rating system, digitally illiterate parents often do not realise the harmful effect such a game may have on minors. Freedom of expression is one the foundations of our society. So how do we ensure that minors are protected from unsuitable or even harmful content, while making it possible for adults to see, read and play what they want?”  Uiteindelijk besluit Reding met een antwoord. “Therefore, I find the response given by PEGI Online promising, with in particular:

 -          a safety code, which lays down rules to be followed by the providers who have signed up-          a logo, which can be used by providers to show that they have signed the safety code-          a Web site, where users will go at a click to the logo, and which will give them a whole range of information about PEGI Online and about playing games online safely.” “The system is aimed at ensuring input not only by industry but also by all other stakeholders including regulators, child welfare NGOs and child psychology experts who were consulted in the design of the system and are represented in the structure set up to run PEGI and PEGI Online. This is a good example of an industry initiative developed in co-operation with other stakeholders which allows a rapid and flexible solution to the problems of new technologies and greater safety for our children and I ask you to report regularly to the Commission and to the public about the take-up of PEGI Online.” 

Lees de volledige bijdrage van Viviane Reding op www.pegionline.eu/nl/index/id/84/nid/9 of verken pegi-online via www.pegionline.eu/nl/index/id/78.     

13:26 Gepost door Benedict Wydooghe in p_Politiek & Beleid | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-07-07

Virtuele gezondheidszorg komt eraan

http://www.planet.nl/planet/show/id=1824979/contentid=772...
Een niet-bestaand mens opereren. Of een trap bestijgen die alleen in de illusie bestaat. Virtual reality krijgt steeds meer invloed op de gezondheidszorg. Chirurgen in opleiding en fobiepatiënten gaan er binnenkort kennis mee maken. Want er is een hele goede reden om virtual reality te gaan gebruiken in de geneeskunde: het maakt de zorgverlening goedkoper en efficiënter.

20:00 Gepost door Benedict Wydooghe in a_Algemeen/E-cultuur | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |