14-11-07

U Trein 2?

In alle stations hangt er reclame voor een trip Brussel Londen.  In 110 minuten sta je’r. Heerlijk. Wat wordt de wereld klein denk je dan. Behalve als je naar Leuven moet natuurlijk, mijn rit duurde ruim 2 uur. Vandaag was ik in de stad voor de studiedag ‘U Play 2’ in het mooie GroepT-gebouw. Bob De Schutter opende met een schitterende presentatie waarbij hij gamen historisch kaderde.  Zelf bereidt hij aan de KUL een doctoraat voor over digitale spellen en senioren.  Op de Old Grandma HardCore-blog zien we tot welk resultaat dit kan leiden.  Beslist eens aanklikken in YouTube of op http://oghc.blogspot.com/. Roel Damiaans, journalist bij het Belang van Limburg gaf de kranten een kritische veeg uit de pan. In zijn bijdrage over ophefmakende games vertelde hij dat journalisten negatieve beeldvorming in de hand werken, omdat ze het vertikken hun bronnen te controleren, omdat ze het vertikken het game te spelen of omdat ze games voor volwassenen als games voor kinderen voorstellen. Zondebokjournalistiek met als historisch voorbeeld de Carmagedonheisa van, ja!, 10 jaar geleden al. Verder had hij het over AtariPorn en Jack Thompsons relatie met Rockstar, over het feit dat Duitsland rood bloed verbiedt en de verboden spellen zelf uiteraard: Manhunt, Resident Evil, het graffitiespel Getting Up en je gelooft het niet Football Manager (onder algemeen gelach) dat verboden is in China. Terwijl mijn collega’s Stefaan en Evelien hun onderzoeksresultaten toelichtten, liet ik me even gaan en dommelde ik wat in. Ze zullen het me niet kwalijk nemen. Ronald Soetaert,de Gentse mediaprofessor kaderde via zijn retorische analyse het pedagogische en het educatieve. Om zijn verhaal te verduidelijken, zette hij begrippen tegenover elkaar: voor versus tegen, nostalgie versus hype, educatie versus entertainment, hoge versus lage cultuur, narratologie versus ludology…  Vero Vanden Abeeles bijdrage was nieuw voor me: Serious Games. Deze niet commerciële games richten zich via de spelbeleving op een pedagogisch of ideologisch doel. Ga ik beslist uitproberen:  Madrid (herdenkt de slachtoffers), Darfur is Dying, Global Conflicts Palistine (we zagen de trailer), Pats en Co (over armoede in Vlaanderen), Re-mission (voor kankerpatiënten), IPMasters, EMergence (een metaspel) en ETreasure (waar jong en oud samenwerken). Vero werkt aan een doctoraat over Tangible Interfaces. Over de middag liet ze me een paar voorbeelden zien. Een controler doet sterk denken aan wat we te zien kregen in de Existenz van Cronenberg, maar dan niet van vlees en bloed, maar van pluche en stof. Vero beloofde me haar ppt. Ik kijk er naar uit en hou hem te goed voor de cursus e-cultuur.

---

In de namiddag volgde een interactieve sessie. Maar ik ben terug in het station van Lichtervelde, na twee uur tikken sluit ik mijn verslag en mijn laptop af. We hebben het er een andere keer over.  Trouwens, langs deze weg: proficiat aan de organisatoren van de studiedag: hoog niveau (ik citeer Jan Van Looy), fijne logistiek en interessante collega's of lotgenoten ontmoet. Wat moet een mens nog meer? Nog een verslag over de studiedag misschien? Zie http://bibliotheekr.org/2007/11/14/games/.

19:30 Gepost door Benedict Wydooghe in a_Algemeen/E-cultuur | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

Azo... indommelen als ik aan het woord ben :) Niet dat je nog niet op de hoogte was van de resultaten natuurlijk...

Deze middag is er zelfs al een persbericht verschenen op Belga... Een link kan ik niet echt plaatsen omdat dit niet voor iedereen toegankelijk is... Dus knip en plak ik maar... Veel leesgenot !





LEUVEN 14/11 (BELGA) = Games komen in de media en publieke opinie vaak zeer eenzijdig aan bod naar aanleiding van geweld, waarbij een verband met gewelddadige games wordt gesuggereerd. Stef Steyaert van het Vlaams Instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch Aspectenonderzoek (VIWT) pleitte woensdag, tijdens een studiedag in Leuven, voor een genuanceerde benadering.

Steyaert coördineert het onderzoek naar games dat het VIWT uitvoert in opdracht van het Vlaams parlement. "Games komen in de media en publieke opinie vaak zeer eenzijdig aan bod naar aanleiding van geweldplegingen, waarbij een verband met gewelddadige games wordt gesuggereerd. De games voor 18-plussers vormen echter nauwelijks 4 procent van het marktaanbod."

Onderzoek wijst volgens Steyaert ook uit dat nagenoeg de hele

bevolking regelmatig gamet. "Het is niet correct om iets waar zoveel

mensen veel ontspannende momenten mee beleven, zo negatief te benaderen", aldus Steyaert.

In het VIWT-onderzoek worden momenteel alle mogelijke effecten van het gamen in kaart gebracht, zowel de negatieve (verslaving, vereenzaming, geweldpleging), als de positieve (leren, oog-handcoördinatie, ruimtelijk denken). Er is in de studie ook aandacht voor het enorme industriële potentieel van de gamesindustrie in Vlaanderen, de mogelijkheden op educatief vlak en de sociale netwerken die zich ontwikkelen rond het spelen van online games. De resultaten worden pas eind januari definitief.

Pascal Ennaert, kabinetsmedewerker van Bert Anciaux, stelde dat de Vlaamse minister van Cultuur momenteel werkt aan een beleidsvisie over games. Ennaert wees erop dat een Vlaams beleid ten aanzien van games zich niet moet beperken tot cultuur, maar zich moet enten op de algemene Vlaamse beleidsvoering. "Games vertegenwoordigen een aanzienlijk deel in de wereldeconomie. Ze zijn bovendien drijvers van innovatie, onderzoek en ontwikkeling en genereren een vraag naar opleiding en onderwijs. Games worden ook ingezet in leerprocessen en weten een steeds meer divers

publiek te bekoren".

Wat de verhuur en verkoop van extreem gewelddadige games betreft, stelde hij vast dat de actuele labeling van leeftijden geen effect heeft op het gebruik ervan door jongeren. "De vraag stelt zich echter of een verkoopverbod wel een efficiënte maatregel is. Jongeren zijn inventief en technisch creatief genoeg om een dergelijk verbod te omzeilen. Het lijkt me prioritair noodzakelijk om opvoeders, leerkrachten en ouders kennis te laten maken met deze nieuwe interactieve cultuurvorm en het gesprek aan te gaan met alle betrokken partijen", aldus de medewerker van Anciaux./.TVP

./.

141635 NOV 07

Gepost door: Evelien De Pauw | 14-11-07

bene,

die 'Londen om de hoek' poosters irriteren me mateloos... 1u51, dat is ongeveer de tijd die ik nodig heb om vanuit Leuven tot in Kortrijk te geraken...

Gepost door: stefaan | 15-11-07

Onlinegames zijn goed voor uw sociale leven De helft van alle jongeren die games spelen over het internet zegt dat hun hobby een verrijking is voor hun sociale leven. Dat blijkt uit eerste, voorlopige resultaten van een onderzoek over jongeren en games, die gisteren werden bekendgemaakt tijdens een studiedag. Onderzoekster Evelien De Pauw enquêteert sinds afgelopen zomer gamende jongeren online, onder meer via de internetforums van videogamebladen. Ze ontdekte snel dat de respondenten erg enthousiast waren over de opkomst van onlinegames, die een serieuze boost kennen sinds de nieuwste generatie spelconsoles (de Wii, Xbox 360 en PlayStation 3) een ingebouwde internetfunctie hebben. De helft zegt dat onlinegaming een verrijking betekent voor hun sociale leven. "Vijfentwintig procent zegt bovendien dat hun sociale leven compleet is veranderd sinds ze online games spelen", zei De Pauw gisteren tijdens de studiedag 'U Play 2?' van de Leuvense hogeschool Groep T. "Dat betekent dat je de impact van onlinegames zeker niet meer kunt onderschatten." Het aanbod aan onlinegames is de afgelopen jaren dan ook sterk toegenomen. Er zijn de 8,5 miljoen spelers van de fantasywereld World of Warcraft, maar tegenwoordig hebben bijna alle commerciële games een 'online multiplayer'-component, waarmee spelers via de internetaansluiting op hun pc of console het kunnen opnemen tegen andere gamers op een andere plaats. Een toenemend aantal games, waaronder onlangs Microsofts Xbox 360-game Shadowrun, kunnen zelfs uitsluitend online worden gespeeld. Ook het spelen van videogames op zogenaamde 'LAN-party's' wordt als sociaal gamen beschouwd, en De Pauw definieert ook de virtuele wereld Second Life, die volgens haar onderzoek vooral wordt bezocht door 25- tot 40-jarigen, als een onlinegame. Het onderzoek is nog niet afgerond en past in een breder studieproject over games bij de Vlaamse overheid. Minister van Cultuur Bert Anciaux (Spirit) wil graag weten wat de Vlaamse overheid aan moet met de internationaal sterk stijgende maar in Vlaanderen zo goed als onbestaande game-industrie en wil de resultaten van de studie gebruiken voor het uitbouwen van een beleid terzake.

Gepost door: Ronald Meeus | 15-11-07

De commentaren zijn gesloten.