16-11-07

Remember Bully

Ken je Bully nog?  Natuurlijk.  De hetze was zo groot, dat zelfs een nieuwe speltitel de gedachte aan een pestspel de wereld niet uit kon helpen. Tegenwoordig heet het spel Canis Canem Edit en blijkt één van de straffere games. Een verhaallijn om u tegen te zeggen... en ironisch genoeg gaat het over een gepeste jongen die het uiteindelijk opneemt voor de zwakkeren.  Of stel ik het nu zelf wat te romantisch voor?  Enfin. Het sprak lange tijd tot mijn fantasie en nu heb ik het gekocht.  Als studiemateriaal.  Immers, samen met de Kortrijkse preventiedienst en de opleiding Digital Arts & Entertainment (Howest) werkt onze hogeschool aan een game.  Koen Samyn  gaf onze studenten uitleg over het concept.  Doelpubliek? Tieners uit de tweede en derde graad. Doel? Pestgedrag bespreekbaar maken en aanpakken.  Belangrijk is dat het spel zich naar de vrouwelijke populatie richt. Meisjes blijven ondervertegenwoordigd in games, en als ze spelen, dan is het vaak iets zoals de Sims. In vaktermen heet dat een MMORPG, een Massive Multiplayer Online Role Playing Game. Je interacteert online en speelt een rol. Studenten van de opleiding Bachelor in de Maatschappelijke Veiligheid ontwikkelen de spelsituaties.  Ze werken pestscripts uit die de designers van DA&E grafisch vertalen.  Ze  bouwen hiertoe Kortrijk en haar bevolking virtueel na.  Het concept is vergelijkbaar met Second Life: avatars bevolken de Leiestad en zien zich geconfronteerd met interactieve situaties.  Sommige opdrachten doe je solo, voor andere heb je sociale vaardigheden nodig en werk je in groep.  Onderzoek wijst uit dat sociale vaardigheden en het verhogen van de weerbaarheid pestgedrag vermijdt of verhelpt.  En die sociale vaardigheden en die weerbaarheid heb je niet alleen in het echte leven nodig.  Een steeds groter deel van ons leven speelt zich virtueel af. In MMORPG’s en in chatboxen zijn e-sociale vaardigheden onmisbaar. In cyberspace kan je sociaal of asociaal zijn, je kan passief, participatief, assertief of agressief reageren, kan je conflicten stimuleren of verhelpen… je kan hulpvaardig zijn, je kan tegenwerken, in cyberspace is er sociale druk, sociale controle, sociaal wenselijk en onwenselijk gedrag, je kan mensen uitsluiten, je kan stalken, je kan vriendengroepen vormen of via virtuele gangs de boel verzieken,… om maar een paar situaties te noemen.  Bedoeling is om via het spel e-weerbaarheid te creëren zodanig dat jongeren voorbereid zijn op de wereld van morgen.  Nu, hoe beginnen we hieraan? In elk script is er aandacht voor pesten.  Dit kan verbaal (van woordgrapjes tot scheldwoordslingeren), fysiek (geweld, afpersen) of elektronisch (cyberpesten).  Inspiratie valt alvast te rapen op Wikipedia en in Canis Canem Edit. Ga uit van je ervaringen maar beschrijf de situatie vanuit het oogpunt van de gepeste. Leef je in: zowel in de pester, als in de gepeste.   Wees even niet moralistisch, laat je duistere kant zien.  Lezers die zin hebben om een script te schrijven zijn welkom. Wie zag zijn naam al op de credits van een game? Stuur je suggesties in voor kerst.  De spelfiche met alle uitleg vind je op http://www.katho.be/ipsoc/emv/onderzoek.asp.  Scroll tot je vinger pijn doet en dan komt ie, helemaal beneden...

---

Zo, we zijn vertrokken.  Bedoeling is om het spel klaar te hebben tegen 2009. En terzijde, afgelopen woensdag leerde ik van Jan Van Looy dat de ontwikkeling van een game gemiddeld 15 miljoen euro kost en door 150 medewerkers gedragen wordt.  Wat wij doen, dat is kattenpis zeker?

13:05 Gepost door Benedict Wydooghe in q_pestquest | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Commentaren

Kattenpis? We zullen ze eens een POEPJE laten ruiken die snobgameontwikkelaars. Ik zie het alvast goe zitten om het game vorm te geven. En ik moet er geen euro voor hebben.

Gepost door: Gerd Franz | 18-11-07

netteloos slim gezien maar niet slim genoeg het zal eerder als chat room gebruikt worden dan iets anders zo verhelp je geen pesten maar je stimuleetrd het wand je geeft een nieuwe plaats waar gepest kan worden en een programma inschakelen wand er zijn massas manieren om dat te ontkomen bv woorden op deze manier h a l o of h-al-o of ha*lo of h/a/l/o het is groot tijdverlies wat je probeerd te doen

Gepost door: stinkie | 31-12-07

+Jups Stinkie,
ik ben het volkomen met je 1s! Een pestspel dat zal op niet veel trekkn. Hoplijk zttn we dan nog in school, om het uite probrn.

Gepost door: Scheetie | 16-02-08

Dag Stinkie en scheetie,
ik had jullie reacties nog niet gelezen (trouwens, wie post op oudejaarsavond?), maar idd, jullie hebben daar een punt. Vooral jullie grammatica en spelling lijkt op niets. Misschien kan het spel daar ook iets toe bijdragen, niet?
Jullie moesten meer reageren, echt!

Gepost door: Benedict Wydooghe | 30-04-08

De commentaren zijn gesloten.