25-11-07

Artes Digitales

Gisteren krijg ik erg laat op de avond een mail van Annelies Vancraeynest.  Annelies werkt bij het Kortrijkse kunstencentrum Buda. Mijn ogen vallen bijna toe en lezen slechtst de eerste regels, namelijk dat het gaat om een "rijkelijk laat verzoek om promo te maken voor een schitterend...."  Ik sluit mijn ogen en mijn computer ongeveer gelijktijdig. Ik kan niet meer.  Vanavond open ik met een schuldgevoel mijn ogen en Annelies haar mail. De mail bevat een uitnodiging voor de expo Artes Digitales, een tento over digitale kunst, geluidskunst, hacktivism en internetkunst. Ik zocht voor de cursus e-cultuur al een tijd naar een insteek rond e-kunst. Gevonden, zeg wel. Curator Christophe De Jaeger verwelkomt in Buda Belgische, digi-artists: Anouk De Clercq & Jerry Galle, Bart Stolle, Stephan Balleux, Boy Erik Stappaerts & Nick Ervinck én, jawel Angelo Vermeulen. Ik ben blij Angelo op de affiche te zien. We kennen elkaar sinds de Infowarroom over games.  Toen vertelde Angelo me over zijn organische computer, nu heb ik de gelegenheid om die aan het werk te zien, en te tonen aan mijn cursisten! Artes Digitales confronteert elke kunstenaar met een inspirerende tegenhanger. De werken van onder meer Gerhard Richter, Ryoji Ikeda, Dick ‘Nijntje’ Bruna en Yves Netzhammer maken deze expo uitzonderlijk. De ideale tentoonstelling om de cursus e-cultuur af te ronden, niet? Meer over digitale kunst? Kijk op www.we-make-money-not-art.com, interessante nieuwsbrief bovendien.

--- 

Artes Digitales praktisch: Budatoren (Korte Kapucijnenstraat z/n) in Kortrijk is gratis en loopt van 24 november tot 16 december.  Voor de openingsuren consulteer je www.budakortrijk.be. Woensdag 28/11 geeft Christophe De Jaeger een inleiding op ‘Digitale kunst uit België’. Wat is digitale kunst? Hoe is die aanwezig? Wat zijn de internationale ontwikkelingen? De Jaeger formuleert antwoorden en gidst je gepassioneerd door de tentoonstelling.  Op zondag 2 december wordt om 16 uur de catalogus gepresenteerd.

Zo, mijn bericht is nog niet helemaal online en er volgt een reactie van Annelies. Snel is die zeg! 

18:46 Gepost door Benedict Wydooghe in c_ Cultuur/Kunst | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

20-11-07

Intelligente reclame...

1634344311_27717ab3c6Zoeken eindigt niet bij Google.  Momenteel wordt gewerkt aan intelligente zoekmachines.  Die zullen op basis van jouw zoekgedrag en dat van collega’s met een gelijkaardig profiel, nieuwe inhouden presenteren.  Deze intelligente zoekmachines zijn nog toekomstmuziek.  Het automatisch genereren van relevante content is wel al gebruikelijk in de webadvertenties. En, ja af en toe loopt het mis.  Computers passen zich niet altijd aan de context aan: koffiereclame komt naast een artikel over de gevaren van koffie-overconsumptie, schoonheidsproducten naast Toetanchamon.  Op http://ineedawriter.com/blog/2007/10/contextual-advertising-mistakes.html en http://krislaukens.net/blog/misplaced-contextual-ads-belgian-news-paper-site krijg je leuke, cynische en wansmakelijke combinaties.

20:40 Gepost door Benedict Wydooghe in a_Algemeen/E-cultuur | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-11-07

Remember Bully

Ken je Bully nog?  Natuurlijk.  De hetze was zo groot, dat zelfs een nieuwe speltitel de gedachte aan een pestspel de wereld niet uit kon helpen. Tegenwoordig heet het spel Canis Canem Edit en blijkt één van de straffere games. Een verhaallijn om u tegen te zeggen... en ironisch genoeg gaat het over een gepeste jongen die het uiteindelijk opneemt voor de zwakkeren.  Of stel ik het nu zelf wat te romantisch voor?  Enfin. Het sprak lange tijd tot mijn fantasie en nu heb ik het gekocht.  Als studiemateriaal.  Immers, samen met de Kortrijkse preventiedienst en de opleiding Digital Arts & Entertainment (Howest) werkt onze hogeschool aan een game.  Koen Samyn  gaf onze studenten uitleg over het concept.  Doelpubliek? Tieners uit de tweede en derde graad. Doel? Pestgedrag bespreekbaar maken en aanpakken.  Belangrijk is dat het spel zich naar de vrouwelijke populatie richt. Meisjes blijven ondervertegenwoordigd in games, en als ze spelen, dan is het vaak iets zoals de Sims. In vaktermen heet dat een MMORPG, een Massive Multiplayer Online Role Playing Game. Je interacteert online en speelt een rol. Studenten van de opleiding Bachelor in de Maatschappelijke Veiligheid ontwikkelen de spelsituaties.  Ze werken pestscripts uit die de designers van DA&E grafisch vertalen.  Ze  bouwen hiertoe Kortrijk en haar bevolking virtueel na.  Het concept is vergelijkbaar met Second Life: avatars bevolken de Leiestad en zien zich geconfronteerd met interactieve situaties.  Sommige opdrachten doe je solo, voor andere heb je sociale vaardigheden nodig en werk je in groep.  Onderzoek wijst uit dat sociale vaardigheden en het verhogen van de weerbaarheid pestgedrag vermijdt of verhelpt.  En die sociale vaardigheden en die weerbaarheid heb je niet alleen in het echte leven nodig.  Een steeds groter deel van ons leven speelt zich virtueel af. In MMORPG’s en in chatboxen zijn e-sociale vaardigheden onmisbaar. In cyberspace kan je sociaal of asociaal zijn, je kan passief, participatief, assertief of agressief reageren, kan je conflicten stimuleren of verhelpen… je kan hulpvaardig zijn, je kan tegenwerken, in cyberspace is er sociale druk, sociale controle, sociaal wenselijk en onwenselijk gedrag, je kan mensen uitsluiten, je kan stalken, je kan vriendengroepen vormen of via virtuele gangs de boel verzieken,… om maar een paar situaties te noemen.  Bedoeling is om via het spel e-weerbaarheid te creëren zodanig dat jongeren voorbereid zijn op de wereld van morgen.  Nu, hoe beginnen we hieraan? In elk script is er aandacht voor pesten.  Dit kan verbaal (van woordgrapjes tot scheldwoordslingeren), fysiek (geweld, afpersen) of elektronisch (cyberpesten).  Inspiratie valt alvast te rapen op Wikipedia en in Canis Canem Edit. Ga uit van je ervaringen maar beschrijf de situatie vanuit het oogpunt van de gepeste. Leef je in: zowel in de pester, als in de gepeste.   Wees even niet moralistisch, laat je duistere kant zien.  Lezers die zin hebben om een script te schrijven zijn welkom. Wie zag zijn naam al op de credits van een game? Stuur je suggesties in voor kerst.  De spelfiche met alle uitleg vind je op http://www.katho.be/ipsoc/emv/onderzoek.asp.  Scroll tot je vinger pijn doet en dan komt ie, helemaal beneden...

---

Zo, we zijn vertrokken.  Bedoeling is om het spel klaar te hebben tegen 2009. En terzijde, afgelopen woensdag leerde ik van Jan Van Looy dat de ontwikkeling van een game gemiddeld 15 miljoen euro kost en door 150 medewerkers gedragen wordt.  Wat wij doen, dat is kattenpis zeker?

13:05 Gepost door Benedict Wydooghe in q_pestquest | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

14-11-07

U Trein 2?

In alle stations hangt er reclame voor een trip Brussel Londen.  In 110 minuten sta je’r. Heerlijk. Wat wordt de wereld klein denk je dan. Behalve als je naar Leuven moet natuurlijk, mijn rit duurde ruim 2 uur. Vandaag was ik in de stad voor de studiedag ‘U Play 2’ in het mooie GroepT-gebouw. Bob De Schutter opende met een schitterende presentatie waarbij hij gamen historisch kaderde.  Zelf bereidt hij aan de KUL een doctoraat voor over digitale spellen en senioren.  Op de Old Grandma HardCore-blog zien we tot welk resultaat dit kan leiden.  Beslist eens aanklikken in YouTube of op http://oghc.blogspot.com/. Roel Damiaans, journalist bij het Belang van Limburg gaf de kranten een kritische veeg uit de pan. In zijn bijdrage over ophefmakende games vertelde hij dat journalisten negatieve beeldvorming in de hand werken, omdat ze het vertikken hun bronnen te controleren, omdat ze het vertikken het game te spelen of omdat ze games voor volwassenen als games voor kinderen voorstellen. Zondebokjournalistiek met als historisch voorbeeld de Carmagedonheisa van, ja!, 10 jaar geleden al. Verder had hij het over AtariPorn en Jack Thompsons relatie met Rockstar, over het feit dat Duitsland rood bloed verbiedt en de verboden spellen zelf uiteraard: Manhunt, Resident Evil, het graffitiespel Getting Up en je gelooft het niet Football Manager (onder algemeen gelach) dat verboden is in China. Terwijl mijn collega’s Stefaan en Evelien hun onderzoeksresultaten toelichtten, liet ik me even gaan en dommelde ik wat in. Ze zullen het me niet kwalijk nemen. Ronald Soetaert,de Gentse mediaprofessor kaderde via zijn retorische analyse het pedagogische en het educatieve. Om zijn verhaal te verduidelijken, zette hij begrippen tegenover elkaar: voor versus tegen, nostalgie versus hype, educatie versus entertainment, hoge versus lage cultuur, narratologie versus ludology…  Vero Vanden Abeeles bijdrage was nieuw voor me: Serious Games. Deze niet commerciële games richten zich via de spelbeleving op een pedagogisch of ideologisch doel. Ga ik beslist uitproberen:  Madrid (herdenkt de slachtoffers), Darfur is Dying, Global Conflicts Palistine (we zagen de trailer), Pats en Co (over armoede in Vlaanderen), Re-mission (voor kankerpatiënten), IPMasters, EMergence (een metaspel) en ETreasure (waar jong en oud samenwerken). Vero werkt aan een doctoraat over Tangible Interfaces. Over de middag liet ze me een paar voorbeelden zien. Een controler doet sterk denken aan wat we te zien kregen in de Existenz van Cronenberg, maar dan niet van vlees en bloed, maar van pluche en stof. Vero beloofde me haar ppt. Ik kijk er naar uit en hou hem te goed voor de cursus e-cultuur.

---

In de namiddag volgde een interactieve sessie. Maar ik ben terug in het station van Lichtervelde, na twee uur tikken sluit ik mijn verslag en mijn laptop af. We hebben het er een andere keer over.  Trouwens, langs deze weg: proficiat aan de organisatoren van de studiedag: hoog niveau (ik citeer Jan Van Looy), fijne logistiek en interessante collega's of lotgenoten ontmoet. Wat moet een mens nog meer? Nog een verslag over de studiedag misschien? Zie http://bibliotheekr.org/2007/11/14/games/.

19:30 Gepost door Benedict Wydooghe in a_Algemeen/E-cultuur | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

12-11-07

Google is god. En nu de Engelen...

Met niets in de werkelijkheid hebben we direct contact: het onbekende wordt altijd gekend via wat bekend is.  Kennen is niets anders dan het inruilen van oude metaforen voor nieuwe.”

Nietzsche

Veel ict-tips hebben geven we hier gegeven, maar deze is een gouden. Iedereen weet het. We zoeken ons te pletter op internet en Google is God.  Je kan je zelfs de vraag stellen, hoe zochten we BG (Before Google).  Niemand weet het. Maar God ziet tegenwoordig niet alles... We vergeten te vaak dat Google niet in het diepe, het duistere web zoekt. God blijft zowiezo hoog in de wolken met een satellietblik naar beneden kijken. Neerdalen doet hij niet. In de krochten van de databanken waar je niet zomaar binnenkomt, maar waar je sleutels en paswoorden voor nodig hebt... wat zich daar afspeelt, daar heeft God geen weet van.  William van Ockham, het middeleeuwse hoofdpersonage uit de roman van Eco, De naam van de roos, wist het al toen hij de volgende zin neerpende.  "De correcte oplossing van ieder probleem is meestal die, die op de eenvoudigste manier gebruikmaakt van de beschikbare informatie.” Wat een wijsheid... we vergeten soms dat er snellere of specifiekere zoekers bestaan, dat we niet altijd met God in contact moeten treden om 'het' te weten.  Of met andere woorden, wie zoektijd wil besparen gebruikt voor de juiste zoekvraag best het juiste instrument.  En de medewerkers van God, dat zijn de Engelen, die belichamen die instrumenten.  Zij dalen neer en kijken ter plekke...  Enfin, wie zijn die Engelen? Zoek je woordverklaringen en definities? Gebruik de Van Dale, wil je een snelle oriëntatie in een onderwerp, wil je weten wat de stand van zaken is over een onderwerp? Gebruik een encyclopedie. Wikipedia is best ok, wat boze tongen ook beweren.  Onderzoek toonde aan dat Wikipedia van de amateurs 'slechts' evenveel fouten bevat als de gerenommeerde en door proffen samengestelde Brittanica. Bovendien, elk werk, hoe wetenschappelijk ook, bevat fouten. Dat moeten we nu eens toegeven. Zo blijkt na een grondige lezing van een ietwat neurotische leraar Nederlands dat op vrijwel elke pagina van de Van Dale een foudt staat. Het is een kenmerk van de informatiesamenleving en het kan onze kritische geesten alleen maar scherpen. Maar goed, dit terzijde, we hadden het over zoekinstrumenten. Zoek je een adres of een contactpersoon? Dan zijn er verschillende mogelijkheden. De gouden gids voor commerciële info, de witte gids voor particulieren, 1207 voor telefoonnummers en adressen. Let op, 1207 werkt ook omgekeerd. Vind je in de portefeuille van je lief of je echtgenoot een onbekend telefoonnummer, wel tik het in en voor je het weet heb je het adres van die onbekende. Voor het welzijnswerk zijn er speciale adresgidsen die we sociale kaarten noemen. Er is een gratis online versie en een betalende versie van de uitgeverij Kluwer onder de naam Soreka. Kluwer voegde een rechterlijk luik toe aan de databank en vraagt hier nu een royale premie voor.  Wie op de hoogte wil blijven van de actualiteit gebruikt Mediargus of gratis alternatieven. Wie de catalogi van de bibliotheken wil doorzoeken gebruikt www.bibliotheek.be, wie wetgeving zoekt doet dit via het niet meer op papier bestaande staatsblad, of via Juriwel  een databank met wetgeving en decreten voor de welzijnssector. Atlassen kennen ondertussen allerlei visualisaties: Mappie, Routenet, Google Eart, Google Maps en diverse GPS-systemen.

Enfin, zo kunnen we een tijd doorgaan.  Al deze zoekinstrumenten vonden totnogtoe onderdak in mijn map favorieten.  Ik moet eerlijk bekennen, ik ben nooit een favoriet geweest van de map en goed ontwikkelde startpagina's hebben mij nooit verleid. Nu komt het... Een handige hulp voor je zoekopdrachten is de internetdienst symbaloo.com.  Innovatief en gebruiksvriendelijk is de commentaar die we langs alle kanten horen. Met deze dienst bouw je een bureaublad met daarop je favoriete sites en het oogt nog mooi ook. God en zijn medewerkers. Symbaloo betekent in het Oud-Grieks 'verzamelen' maar het doet mij eerder denken aan een hiërarchisch gotisch timpaan... Een deel is voorgeprogrammeerd en dat zagen we een tijd terug al bij Igoogle. Interessant is dat je hier zelf nieuwe sites toevoegt! De blokjes met je url's geef je zelf een plaats. Om zelf sites toe te voegen klikt je op een leeg vak. Vervolgens plaats de url van je site, je plakt er een icoontje of een eigen foto in en klaar is kees. Tof is de mogelijkheid om meerdere desktops te creëren: eentje voor thuis, eentje voor het werk of school? Symbaloo genereert standaard een scherm met nieuwsbronnen, waarbij de foto's van nieuw de blokjes vervangen. Wie zich registreert, kan zijn Simbaloo op elke pc raadplegen. Handig voor studenten, niet?  Bijzonder handig voor studenten die veel moeten zoeken... zoals die van mij.  Succes mannen!  Waarom kon Toledo Blackboard dit niet bedenken? En, had Nietzsche met zijn andere, echt bekende uitspraak dan toch geen gelijk?

---

Doe de symbaloo.  Het zal je leven veranderen. Voordeel is dat je de info steeds bij de hand hebt, ook op het examen ict straks.  De tijdsinvestering haal je er zo weer uit. www.symbaloo.com & www.symbaloo.nl.

22:40 Gepost door Benedict Wydooghe in i_ICT | Permalink | Commentaren (6) |  Facebook |

08-11-07

De Web 2.0-generatie

Vandaag twee boeken besteld bij onze bibliothecaris. Tom De Bruyne van i-merge verkent in het boek Smakers, Jongeren en cultuur 2006 hoe jongeren met interactieve media omgaan, welke plaats deze hebben in hun leven en wat organisaties hieruit kunnen leren om met die jongeren te communiceren.  In het artikel 'De Web 2.0-generatie' schrijft hij dat de 12- tot 25-jarigen de eersten zijn die zich de wereld niet meer kunnen voorstellen zonder computer én internet. De impact laat zich gelden op zowat elk facet van hun identiteit en in hun sociale contacten. Voor zover de jongere al bestaat, maakt die geen onderscheid tussen fysiek en electronisch contact. Deze Web2.0 generatie aarzelt niet om interactieve media te gebruiken: actief participeren, zelf produceren van inhoud en media, communiceren en connecteren. Het volledige artikel vond ik op www.cultuurnet.be/front/downloadDocument.jsp?id=176876. De Bruyne is hiermee niet aan zijn proefstuk toe. Hij is samen met Agnetha Broos de de auteur van het boek 'Van stedelijke website tot digitale stad.' Hierin presenteren beiden internettrends die aan belang winnen.  Een stedelijke of gemeentelijke website kan immers meer zijn dan een dienstenoverzicht.  Het boek verkent hoe een digitale stad vorm krijgt: weblogs, jongerensites, seniorencommunities, buurtwebsites, softwareondersteuning voor verenigingen,...  Misschien interessant voor de uitbouw van digitaal Kortrijk?

15:09 Gepost door Benedict Wydooghe in w_Wetenschap | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

07-11-07

'Me, my Self and my Avatar'

Evelien Depauw, onze onderzoekster dacht de laatste hand te leggen aan haar game-onderzoek toen ik haar een dossier over Second Life in handen stak. "Het onderzoek zou nu afgerond moeten zijn" schrijft ze in de mail, "maar het rapport over SL dat Béné me gisteren gaf intrigeerde mij zodanig dat ik sommige stukken vandaag in het rapport integreer. Ik zou het zelfs tof vinden, Béné, als je even op je blog meldt dat 52% van de bewoners van Second Life aangeeft wel eens lastiggevallen te zijn in SL. Hieronder vallen verschillende vormen van overlast, namelijk gevangen zetten, stalken, roddelen, een onprettig gesprek,… 40% stelt dan weer dat er op SL dingen gebeuren die niet zouden mogen kunnen." Het onderzoek is van David de Nood & Jelle Attima en is ondertussen een dik jaar oud. Het dient met enige kritische zin bekeken te worden. Eerst en vooral kunnen de resultaten uit Nederland niet zomaar toegepast worden op Vlaanderen en, het rapport dateert van voor de SL-hype, waardoor het onderzochte publiek van ongeveer 250 respondenten vooral early-adaptors zijn. De onderzoekers vroegen zich toen der tijd af of het niet noodzakelijk wordt om een soort handhavingssysteem uit te denken voor SL. Moeten de bewoners van de virtuele wereld geen rechtzekerheid krijgen? Gaan we binnenkort over tot een virtuele politie en een virtuele rechtbank? Wie zal deze functies uitoefenen? Krijgen we straks ook administratieve boetes in SL? Volgens Evelien en mijzelf stof genoeg om tot een nieuw onderzoek over te gaan: 'Onveiligheidsgevoelens in de virtuele wereld en handhaving van overlast.'  Nu nog geld vinden...

---

Het volledige rapport op http://www.epn.net/interrealiteit/Second_Life-Het_Tweede_....  Van dezelfde auteurs verscheen een recenter onderzoek over SL en het bedrijfsleven op http://www.epn.net/interrealiteit/EPN_Pleon_Rapport_Onder.... Hans Gesers sociologische studie 'Me, my Self and my Avatar' laten we in deze niet onvermeld op http://socio.ch/intcom/t_hgeser17.pdf. Zo, Evelien, hopelijk kan je na het lezen van deze documenten je rapport morgen finaliseren. ;-) Proficiat alvast... Ik beloof een tijdje niets meer te zoeken.  We zijn benieuwd naar je rapport. 

 

16:23 Gepost door Benedict Wydooghe in o_Onderzoek | Permalink | Commentaren (6) |  Facebook |

05-11-07

Opkijken naar grote broer!

Vandaag viel de nieuwste Klasse (voor leerkrachten) in mijn bus. Vorige editie besteedde veel aandacht, ik geloof vier pagina's, aan internet en de kinderen en hoe de kids angstgevoelens krijgen of zich onveilig voelen...  Ik kom hier later op terug.  Vandaag trok een artikel op pagina 7 de aandacht: "Website onthult 'strafblad' van leraren" titelt het bericht. Sinds het begin van dit schooljaar krijgen ouders inzage in het 'strafblad' van leerkrachten.  Via www.myfloridateachter.com krijgen ze een overzicht van de tuchtmaatregelen en de criminele feiten van de onderwijzers in de staat Florida. Dit overheidsinitiatief nodigt ouders uit om melding te maken als een leraar hun kind misbruikt, slaat of bedreigt.  De site die sinds 20 augustus on-line is, werd al 600.000 keer aangeklikt. Cijfers die deze blog doen watertanden... In twaalf andere staten lopen gelijkaardige initiatieven.
Goed bezig, zeg! Proficiat aan de Amerikanen. Mijn attest van goed gedrag en zeden ben ik al lang kwijt, net als mijn burgerrechten, maar in elk geval wil ik mijn cv ook online in een databank van www.klasse.be. Klasse is dat! Of het u zal interesseren? Daar twijfel ik niet aan. 

 

22:23 Gepost door Benedict Wydooghe in d_1948 | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

04-11-07

Een avatar voor Riet...

De cursus e-cultuur startte vorige week.  Een klein en fijn groepje studenten volgt op vier vrijdagen les over het e-fenomeen.  De eerste opdracht die de cursisten kregen, was het aanmaken van een avatar. Nu donderdag komen onze avatars samen om Second Life te verkennen, of algemener, Web.03 te scouten. Als we echter De Morgen van gisteren geloven, heeft SL snel afgedaan. SL is op zijn retour, dat was al langer aangekondigd. De hype zou niet in verhouding staan tot de publieksimpact en minder dan 1% van de SL'ers zou regelmatig met zijn of haar virtuele leven bezig zijn. Als SL inspeelt op mobiele computertoepassingen, kan het een tweede adem vinden... Enfin, De Morgen Magazine schetst een compleet ander beeld.  En mijn collega Riet had het gezien... op de mail schrijft ze De Morgen Magazine van dit weekend in je handen gehad? De avatars & personages gezien? Fijn om de mensen en hun virtueel personage op één  foto te zien staan. Gek en soms ook weer niet. Groetjes, Riet.  Ik stuurde Riet promt een beeltenis van mijn eigen Avatar, om minstens een wulpse screenshot terug te krijgen. Helaas was haar antwoord teleurstellend...  In plaats van een superbabe-avatar onder ogen te krijgen, schrijft Riet met alfabetletters... 'ik moet me nog verdiepen in mijn tweede leven... mijn avatar is in de 'ik-zou-dat-wel-eens-willen-hebben-fase'.  Stel je voor, de virtuele wereld binnen een paar jaar.  Een westerling zonder avatar zal als een puber zijn zonder gsm, een uitstervende diersoort. We zullen er voorlopig nog geen zwakke moppen over maken. Het eerste wat we morgenvroeg doen, is een avatar maken, speciaal voor Riet en uiteraard voor educatieve doeleinden.  Voorlopig zwijgen we over het voorval en dekken we dit toe met de mantel der liefde.   ;- *grijns* - het is nog geen schande Riet...

23:19 Gepost door Benedict Wydooghe in s_Second Life | Permalink | Commentaren (2) | Tags: avatar |  Facebook |

03-11-07

Gamepower Expo

GP07_160x600Vandaag is er in Gent de tweede editie van de GamePower Expo. Expohal 8 is omgebouwd tot een gamers-paradijs. Organisator Jeroen Lemaire in DS: 'Gamepower draait rond exclusieve spelletjespremières niet te koop zijn. Naar Devil May Cry, Assassin's Creed en Crysis wordt uitgekeken. Het gros van de nieuwigheden is te spelen. We krijgen overigens de profgamer Alessandro Avallone, gekend als Stermy, op bezoek. Stermy zal Quake4-matchen spelen tegen beursbezoekers.' GamePower Expo pakt verder uit met XL-Gaming en een LAN-party. En omdat LAN's geviseerd worden om hun illegale software-uitwisseling zorgen de organisatoren voor lege pc's met enkel de gamesoftware. Deze editie besteedt veel aandacht aan pc-gaming. Acer, Packard-Bell en Dell stellen hun laatste toestellen voor. Allen hierheen.

--------

Gamepower Expo 10.00 tot 18 uur. Tickets 12 euro. Tickets in voorverkoop kunnen om 8u30 binnen.

16:13 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-11-07

Spelletjesverkoop is gigantisch!

An Nelissen schrijft in De Standaard...  Tussen januari en eind september gingen er in de Belgische speelgoedwinkels 350.000 spelconsoles over de toonbank, of 52% meer dan deze periode vorig jaar. De toename heeft te maken met de nieuwe spelconsoles. De spelletjesverkoop steeg met ruim 10% in de eerste jaarhelft. De termen social- en casual gaming (groepsspelletjes en occasioneel spelen) en familiegaming (via de Wii) behoren tot de newspeak en randindustrie van tijdschriften, tv-programma's en beurzen ontwikkelt zich even snel als de game-industrie zelf.

14:33 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |