19-12-07

UPlay2, presentaties

De presentaties van de studiedag U play 2 staan op de website van het departement 

www.cjsm.vlaanderen.be/e-cultuur/studiedagen/gaming/index.html#programma. 

10:24 Gepost door Benedict Wydooghe in w_Wetenschap | Permalink | Commentaren (0) | Tags: ict, onderzoek, gamen |  Facebook |

14-12-07

De Homo Cyborgiensis

Jeremy Bentham geloofde dat er een tijd zou komen waarin de mens quasi onsterfelijk zou zijn. Daarom liet hij zich na zijn dood in 1832 ‘opzetten’ in een glazen kast. Toen ik dit tien jaar geleden vertelde in een geschiedeniscollege kon ik op een bulderlach rekenen. In die tijd zat Robocob van Paul Verhoeven vers in het geheugen als een futuristische film. Jaar na jaar lachen studenten minder om de anekdote. Tegenwoordig maken kunstarmen met bionische vingers en kunstbenen het menselijk lichaam krachtiger dan ooit gezien. De cyborg is voor sommigen angstig dichtbij en voor anderen gelukkig niet meer ver weg.  De technologie kruipt in de lichamen. Kunstheupen, hartkleppen en pacemakers veranderen onze biotoop in een technotoop. Recent kregen we te zien hoe een Koreaanse microrobot als een krab op zes poten door de bloedbaan loopt en verstopte slagaders vrijmaakt. Een stap verder gaat Kevin Warwik, een Brits professor. Ongeveer tien jaar geleden – als mijn studenten nog hardop aan het lachen zijn – laat hij een chip inplanten die in contact staat met de universiteitscomputer. Sindsdien gaan de campusdeuren voor Warwik automatisch open, het licht op zijn bureau gaat vanzelf aan en zijn pc begroet hem. Vijf jaar terug liet hij een chip inplanten die zijn zenuwstelsel met zijn pc verbindt. Warwick bestuurt zodoende een elektrische rolstoel en bedient een artificiële hand…  Als we de professor geloven, wordt de toegang tot het geheugen van een pc en de daarbij horende rekencapaciteit normaal. De geconnecteerde mens zal communiceren met hersenen overal ter wereld. Het doet denken aan Gibsons beroemde citaat waarin hij uitlegt wat Cyberspace is (uit 1984!). A consensual hallucination experienced daily by billions of legitimate operators, in every nation, by children being taught mathematical concepts...  A graphic representation of data abstracted from the banks of every computer in the human system. Unthinkable complexity. Lines of light ranged in the non space of the mind, clusters and constellations of data. Like city lights, receding....”  “What’s that?” Molly asked, as he flipped the channel selector.Misschien spreken we tegen die tijd van Cyborgspace? De niet geconnecteerde mens zal degraderen tot ‘lagere’ levensvorm. Tegenwoordig hebben al mijn studenten kleine apparaatjes op zak: mp3spelers, gsm’s, gpssystemen,…  Eén student drukte het zo uit ‘when you lose your mobile, you lose a part of your brain.’  Een studente van me die onlangs haar laptop gestolen zag worden, die is haar hele geheugen kwijt.  Vermits de toestellen almaar verkleinen, kan je ze als cyborg niet meer kwijtraken.  Ze worden een deel van je: ingeplant of geconnecteerd. Jij mag kiezen. Lang leve de Cyborg en de nanotechnologie: www.nanonu.be/NANONU/nanopublicaties.html en www.liberales.be/cgi-bin/showframe.pl?essay&viaene.

12:29 Gepost door Benedict Wydooghe in f_Futurologie | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

13-12-07

Bijna 50.000 bezoekers

Wie onderaan de site kijkt ziet dat er bijna 50.000 klikken geregistreerd werden. Niet dat het veel betekent, maar wie stuurt me de screenshot die het dichtst bij de 50.000ste bezoeker aanleunt? Kwestie van te weten wie er zoal op de blog komt...

---

Gewoon op de mail naar benedict.wydooghe@katho.be, met je naam en adres. Wie het meest dichtbij is, krijgt een gratis boek Game over

20:44 Gepost door Benedict Wydooghe | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Exerdemonstraties

Op de studiedag UPlay2? kregen we demonstraties te zien van diverse Exergames. Exergames verwijzen naar het werkwoord 'exercise' en zijn sinds de Wii in. Ze combineren een game met lichaamsbeweging. Voor de komst van de Wii hadden we DDR Dance, Dance Revolution (1999) en Eyetoy kinetic.  Het beperkte onderzoek toont aan dat ze de gezondheid positief beïnvloeden.  In Vlaanderen onderzoekt professor Jan Tolleneer (KUL) de effecten van exergames. 'Exergames sluiten aan bij de leefwereld van de jeugd en bieden mogelijkheden', zegt hij in De Standaard van 26 november. 'We moeten onderzoeken welk effect ze hebben. Voorlopig is het te vroeg om te zeggen dat ze jongeren aan het sporten zetten.’' Wil je de presentatie van Tolleneer op de studiedag UPlay2? zien? Dan kan dat op youtubeKlik hier voor deel twee.  Niet iedereen is gewonnen voor het idee. Jan Bourgois, doctor in de Lichamelijk opvoeding (UGent) is niet enthousiast. 'Je biedt kinderen een sportsurrogaat aan. Alles is goed om kinderen te doen sporten, maar ik heb vragen bij het sociaal-maatschappelijke aspect. Wij kennen onze buren niet meer. Kinderen die op hun eentje sporten, moeten niet naar de sportclub. Dat kan niet de bedoeling zijn. Gehoopt wordt dat exergames kinderen aanzetten tot sporten, maar ik vrees dat ze vooral zulke spellen zullen kopen en thuis spelen.” Tolleneer ziet dat anders. “Je moet exergames breder zien. Veel gamers begeven zich op het internet. Dat is een sociale gemeenschap. In Noorwegen bestaan DDR-clubs waar jongeren tegen elkaar dansen. Niets wijst er op dat exergamers teruggetrokken zouden zijn.” In de VS worden exergames niet enkel ingezet op scholen en gyms. Door hometrainers aan elkaar te linken rijden renners de virtuele Mont Ventoux op.  Wie wil deelnemen aan de discussie over de zinvolheid van exergames kan zijn mening ventileren op sports-media. Nog blogs over deze studiedag zie: http://yab.be/2007/11/studiedag-gaming.html,
www.edublogs.be/2007/11/15/owd2007-gaming-en-virtuele-wer...,
www.mouseover.be/?p=643. Klik hier voor de reportage op de regionale tv.

15:03 Gepost door Benedict Wydooghe in e_Exergames | Permalink | Commentaren (0) | Tags: exergame |  Facebook |