12-09-08

Open Hoger Onderwijs! Of niet?

Vandaag zijn ze gestart. Mijn eigen OHO studenten. Studenten die bij ons het Open Hoger Onderwijs volgen. Studeren van op afstand zeg maar, met een minimum aan contacten in real life (RL). Je moet het zien zitten. Daar zo thuis, op je eentje, met in de verte een zicht op de hogeschool, de pakken bladzijden verwerken… Het lijkt me eenzaam. Of niet?

Afstandsonderwijs mist een belangrijk element uit het dagonderwijs. Het sociale, samen werken, het informele, je medestudenten, de groepsdruk, het zorgen voor elkaar, de vragen van de medestudenten, hun antwoorden, enzovoort… ontbreken vaak. Niet dat ik het dagonderwijs wil romantiseren, verre van. En toch zijn het noodzakelijke ingrediënten van het leren. Ik herinner me de ECI-taalbandjes van destijds. Toen in de jaren tachtig de cassettes met ingesproken taalboodschappen uitkwamen, kon iedereen plots alle talen van de wereld leren! Was dat geen goed nieuws. Het leerprobleem zou overwonnen zijn. Er zijn veel, zeer veel van die cassettes verkocht, maar weinigen leerden werkelijk een taal aan de hand van de bandjes. ECI was vooral een commercieel project. Is OHO en verdoken ECI? Of niet?

De vergelijking met de taalbandjes gaat niet volledig op. Tegenwoordig lijkt E-leren me tegelijk even boeiend als uitdagend. Afstandsonderwijs kan werken als een modeterm, een gril, en commerciële stunt, maar het hoeft niet zo te zijn. Ik leg je uit waarom.  Leren is naast een formeel gebeuren, ook een informeel en sociaal gebeuren. Je doet het voor jezelf, maar zonder je collega studenten en zonder een docent kan/kun je niet leren. Om kort te gaan: medestudenten zorgen voor een soort groepsdruk en de docent zorgt voor de stok achter de deur. Op internet ontbreken die elementen. Of niet?

Sinds kort zijn er op internet diverse instrumenten te vinden die de afstandsstudent uit zijn isolement trekken en hem of haar in een (bestaande) groep opnemen. Het komt er op aan om ook sociaal vaardig te worden in cyberspace. En voor wat betreft het leren, dan ziet de top vier van socialecybervaardigheden er zo uit. Of niet?

1.            Leren doe je langs formele én informele kanalen

2.            E-Communicatie gebeurt via tekst en via beeld

3.            Een digitaal overzicht, schept orde in je leven

4.            On-line samenwerken is niet  moeilijker dan off-line

Deze vaardigheden behoren tot sociale internet, Web 2.0.  We concretiseren deze top vier. Om de vaardigheden toe te passen heb je instrumenten nodig.  1.  Om te leren gebruiken we twee omgevingen: Toledo kan je de formele virtuele school noemen. Er zijn cursussen, er zijn lesroosters en een valvas... Maar informele contacten tussen studenten - de speelplaats of de rookruimte -zijn even belangrijk. Facebook, een sociale vriendensite gebruiken mijn studenten voor hun informele leren.  2.  Communiceren verloopt via een reeks kanalen. We mailen, maar soms moet het sneller: chat of sms is efficiënter. Dat doen ze via Twitter.  3.   Ben je het overzicht op internet kwijt?  Het is begrijpelijk.  Ook daarvoor werden er instrumenten ontwikkeld. De afstandsstudent heeft er drie nodig: Symballoo, Del.icio.us en Netvibes.  4.  On-line samenwerken tenslotte doen we via Wiki’s. Zo’n site vergt groepswerk en gaat niet over één nacht ijs. On-line samenwerken is het einddoel van de cursus. De OHO-studenten verkennen op http://sadan.wikidot.com de cursus en zoeken uit wat een wiki is en hoe die verschilt van een blog.

De studenten raad ik aan om er iets moois van te maken en vooral, ervan te genieten.  Het is hun toegangspoort tot het open hoger onderwijs, of niet?

23:51 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

Commentaren

Ik weet het nog zo niet Ik volg de redenering wel, maar ben niet overtuigd van de absolute noodzaak aan die stok achter de deur en/of de groepsdruk.

Een verschil tussen zij die dagschool volgen en zij die aan oho beginnen is leeftijd, meer levenservaring, meer richtingsgevoel over waar het allemaal heen moet en volgens mij dus ook meer motivatie.

Daar waar ik dagschool vooral deed 'om een diploma te hebben' of onder druk van mijn ouders, met dus bitter weinig eigen motivatie, komt de keuze nu wel voort uit mezelf. Die stok achter de deur hoeft er bij mij dus niet bij te zijn.

Voor groepsdruk zorg ik zelf wel doordat mijn hele omgeving weet waar ik aan begin. Medestudenten zullen daarin de laagste rol spelen (en uit ervaring van de dagschool haalden die de motivatie eerder naar beneden dan omhoog, maar we waren toen ook allemaal nog 'tieners')

Handig zijn de contacten natuurlijk wel, maar dan eerder in praktische zin en cursusgericht. Zo is twitter en losse chat niet mijn ding, maar fora met gerichtere info dan weer wel. (en de wiki lijkt me ook heel erg interessant) :)

Gepost door: Jennifer | 13-09-08

Internaliseren Een juiste en wijze reactie, lijkt me. Er bestaat een woordje voor, Jennifer. Internaliseren. Dat woordje wil zeggen dat je op een gegeven moment geen 'dwang' van lesgevers of medestudenten meer nodig hebt, net alsof je bij het eten (en dat is een historisch voorbeeld) je de vraag niet meer stelt 'zal ik een mes en een vork gebruiken.' Het gebruik van deze voorwerpen is zodanig evident, dat je het 'zelfdwang' zou kunnen noemen.
Interessante discussie. Wie heeft nog een mening, nu. En laat ons de vraag herhalen, binnen hier en een jaar. Wat denk je? Trouwens, mooie blog.

Gepost door: Benedict Wydooghe | 14-09-08

Wat het stukje overzicht betreft. Ik zie wel het nut in van Symbaloo, knappe tool.

Maar wat die delicious en netvibes betreft..
Delicious vind ik echt zo'n onoverzichtelijk ding. Wat hier nu rechts staat, een hoop tags, maar geen overzicht, geen systeem.

Wat is nu eigenlijk het [i]nut[/i] van delicious, en hoe is het ooit zo populair kunnen worden?

Gepost door: Maarten | 16-09-08

Je hebt daar een interessante vraag Maarten. Het antwoord komt in één van de volgende (afstands)lessen.

Gepost door: Benedict Wydooghe | 18-09-08

Facebook OHO Geen idee of dit het goede kanaal is maar na het aanmaken van de facebook account heb ik blijkbaar de grootste moeite om de mede OHO stuenten BaMV te vinden en aldus toe te voegen

Gepost door: Bert Bruyninckx | 20-09-08

Post een commentaar