18-09-08

Camouflagetechnieken

Na de volwassenen en de afstandsstudenten zijn de regulieren (op de trein spreek ik van ‘normale’ studenten, dat begrijpen mijn medependelaars) gestart. Het begin van het academiejaar heeft sfeer, een eigen sfeer. De eerstejaars herken je zo, bij het krieken van de dag al. Ze lopen onwennig rond, sommigen vermijden oog- en oorcontact door hun I-Pod-oortjes in te steken of een boek te lezen. Dat laatste is eerder zonderling, maar ja, echt, op de bus zie je behalve mezelf, nog jongelingen met papieren in hun handen. Andere eerstejaars lijken verdacht veel op hun collega’s uit het middelbaar: de slogans op hun lege rugzakken, de jeugdpuistjes en hun onwennige blik verraden wie ze zijn: prille eerstejaars. Sommigen, ik noem ze de geavanceerden, doen net iets teveel moeite om niet op te vallen. Zij beschikken net iets teveel over de ‘juiste’ kledij en de ‘juiste’ gsm. Er zit net iets teweinig sleet op hun camouflage, en ook die gasten herken je zo meteen. De moeilijkste om te herkennen zijn de studenten die van de unief komen. Na een jaartje studeren en feesten, kennen zij de camouflagetechnieken al. Ze zijn geen echte eerstejaars meer. Maar als die mensen 's avonds moe envoldaan uit de hogeschool vertrekken, dan vallen ook zij door de mand. Ze stappen gebukt de bus op met nu ook in hun rugzak een ton lees- en studeervoer.

Ze waren met veel. 500 eerstejaars, ’t ja, je leest het goed. Vijfhonderd cursisten voor het vak ICT, Bronnen en E-Cultuur, verdeeld over drie klassen. Daarnaast volgen een dikke vijftig studenten de cursus in afstandsonderwijs. OHO noemen we dat. Open Hoger Onderwijs. Afstandsonderwijs. Die studenten zag ik afgelopen vrijdag. Ondertussen is ongeveer de helft van hen actief op Facebook. Niet mis, zou ik zeggen. Dat is hun virtuele speelplaats, terwijl Toledo een soort virtuele school is. Hoe paradoxaal ook, scholen zijn per definitie slechte leeromgevingen. In mijn eerste les vertel ik dit als grap, maar dan is er niemand die dit soort humor weet te waarderen. Laat staan, door heeft dat het humor is. Nu, er zijn interessantere omgevingen die ‘leren’ mogelijk maken en dat geldt ook in cyberspace: Toledo is er en doet goed werk, maar dat volstaat niet. Het informele leren is minstens even belangrijk, dat kon je al eerder lezen. Trouwens, binnenkort komt er een koppeling tussen Toledo en Facebook, een argument te meer om deze speelplaats in te bouwen. Dit alles indachtig, vond ik het geen slecht idee om op deze blog een kort ICT-lesverslag achter te laten, ja speciaal voor de OHO’s. De opdracht van de reguliere student verschilt immers weinig met die van de afstandsstudent. Enfin, andere lezers mogen gerust verder lezen, maar de rest van dit bericht richt zich tot de oho-cursisten. Probeer als afstandsstudent in de schoenen van een dagstudent te wandelen, voor zover je planning dat toelaat. Als je zijn tempo volgt, dan haal je zeker de eindmeet. Misschien met blaren, dat is niet erg, denk ik. Wat deed ik in de eerste les? En, wat moeten de studenten straks ondernemen, dat lees je hieronder.

---

In de eerste les heb ik besproken. 1.   Hoe werkt Toledo? Daar is een oefening aan gekoppeld (zie Wiki, oefenboek Toledo). Dien ze tijdig in, ook als afstandsstudent. 2. Leren is niet alleen formeel, maar ook informeel. De presentatie 'Vier dingen' gaf ik 'life'. Afstandsstudenten die ze niet bekeken, doen dat beter snel (en voeren de 4 bijhorende opdracht en uit). 3. Verder veel aandacht voor de opbouw van de cursus: inhoudelijk drie luiken: ict, bronnen en e-cultuur. Bekijk de inhoud, maar bekijk vooral de doelstellingen. Er staat kinderlijk uitgeschreven wat je moet kunnen.  Druk af en schrap wat je kent en zoek collega's die meer weten. Voor de rest was mijn poging om een grapje te maken en de reactie erop dezelfde als in het afstandscollege, enkel de pauze duurde langer. Hopelijk werkt dit bericht eerder geruststellend dan verontrustend. Laat maar horen.

 

21:52 Gepost door Benedict Wydooghe in l-leren | Permalink | Commentaren (6) |  Facebook |

Commentaren

... hopenlijk ben ik vast niet de eerste OHO-studente die even "de (digitale) weg" kwijt is in 't cyberspace, de vele berichtjes via Facebook.
Voel me béétje (en stiekum eigenlijk meer dan een beetje) overspoeld...
Cultuurshock...
Vast "beginners-periekelen" zoals we dat in Nederland noemen. Aja.. ik geef niet op hoor.

Gepost door: Jacqueline Westendorf | 19-09-08

Ga eerlijk toegeven, na 6 jaar enkel 'het nodige' te doen met de computer sloegen de vreemde woorden in als een bom. Nog nooit eerder had ik gehoord van wiki's, symballoo, twitter,... Na een week oefenen krijg ik het al beetje onder de knie, kan enkel maar verbeteren é, zo zie je maar als de wil er echt is....

Gepost door: Juanita Vandenweghe | 19-09-08

Ga eerlijk toegeven, na 6 jaar enkel 'het nodige' te doen met de computer sloegen de vreemde woorden in als een bom. Nog nooit eerder had ik gehoord van wiki's, symballoo, twitter,... Na een week oefenen krijg ik het al beetje onder de knie, kan enkel maar verbeteren é, zo zie je maar als de wil er echt is....

Gepost door: Juanita Vandenweghe | 19-09-08

Waar staat die oefening voor toledo? ik vind ze nergens.

Gepost door: Maarten | 20-09-08

ok, laat maar, ik heb de oefening gevonden.

Gepost door: Maarten | 20-09-08

Amaaaiii dat beloven boeiende tijden te worden. Na een week zoeken achter mijn eigen email(katho)adres hoop ik toch wat vlugger die oefening te vinden. De computer is nooit mijn beste vriend geweest dus ik zal toch wat moeten investeren in onze relatie. Ik ben alvast van goeie wil ...

Gepost door: sylvie | 21-09-08

Post een commentaar