25-09-08

Welkom in Breugels tijd

Na de eerste les, waar leren en sociale vaardigheden in een digitale omgeving centraal stonden, onderzochten we vandaag hoe E-cultuur ons leven verandert.  De probleemstelling valt uiteen in twee delen: 1. Verandering houdt in dat we aandacht hebben voor evolutie: het internetverleden, -heden en -toekomst laten een historisch kader toe. En 2. Hoe definiëren we de term E-cultuur en hoe treedt het onze levens binnen?  Ik vergeleek het nieuwe paradigma met veranderingen in de zestiende eeuw. Niet alleen de uitvinding van de boekdrukkunst vertoont parallellen met het heden, ook de ontdekkingsreizen dienen de metafoor.  Internet als universele bibliotheek die kennismonopolies doorbreekt, of internet als een reeks 'glocaties'.  Van een luttel aantal studenten zie ik het gezicht pijnlijk, zelfs wat grimmig wegtrekken en ik lees hun gedachten. “Lap. Een historicus over ICT. Hoe krankzinnig kan je zijn?” Voor sommigen is het niet makkelijk om zich wat voor te stellen bij de zestiende eeuw. Misschien doet http://nl.wikipedia.org/wiki/Pieter_Bruegel_de_Oude een belletje rinkelen? En, dan tijdens de pauze, zonder omhaal “Waarom moeten wij (met nadruk op moeten) een facebook-account hebben?!? Is dat verplicht...” Leg dat maar eens uit m’neertje. Dit is ons terrein, school heeft ‘r niets te zoeken. Hum. Ik probeer mijn ergernis te verbergen en zeg “De legitimatie kon je horen in de vorige les of lezen in het vorige bericht. Afwezig, de vorige keer? Geen probleem, maar daar kom ik dus niet op terug."  Na de koffie – in de aula zijn inmiddels enkele lege zitjes te bespeuren - concentreren we ons op de gevolgen van de ontwikkelingen in cyberspace op taalgebied (sms, chat zijn nieuwe taaluitingen, in de zestiende eeuw veranderde de boekdrukkunst sterk de schrijftaal), de vervagende grenzen tussen privé en openbaar, de verschuiving van het Freudiaanse identiteitsbegrip naar een meerrollen identiteit en ontwikkelingen in het sociaal-agogisch werk: on-line hulpverlening, digitale in- of uitsluiting, cyberhaat en -pesten, digitale kloven, de erg negatief ervaren individualisering en BigBrother. Op het einde wordt de les even interactief, of moet ik zeggen een les2.0? De discussie  over het digitale gevaar eindigt met 9/11 en het toegankelijk maken van bommenhandboeken, terroristische handleidingen enzovoort. Het doet opnieuw denken aan de zestiende eeuw en het drukken van de bijbel in de volkstaal. Dat leidde er toe dat mensen de inhoud snapten, in tegenstelling tot de middeleeuwer, die geen snars van de Latijnse tekst begreep. De boekdrukkunst voedde het protestantisme en meer dan een eeuw lang zouden godsdiensttwisten Europa teisteren, in de strijd om de waarheid. Ziet iemand pijnlijke parallellen met vandaag? We eindigen de les met de VPRO-reportage Wikis waarheid? Wat is waarheid?  Is dé Waarheid iets dat je aan specialisten overlaat of heeft iedereen zijn eigen kleine waarheidje? Ik ben benieuwd.

De virtuele discussie weze hierbij geopend. 

---

Wie niet van het verleden houdt of liever vooruit blikt kan terecht bij een schoon initiatief van Vormingplus en Cultuurcentrum De Spil.  Met TwintigDertig proberen ze tien keer ze te achterhalen hoe de samenleving er in 2030 zal uitzien: de stad, de staat, Europa, de sociale zekerheid, tendensen op cultureel vlak... 't loont de moeite en voor vijf Euro moet je het niet laten.

  • 29 september 2008: Karel De Gucht Europa anno 2030
  • 22 oktober 2008: Hans Vandeweghe Het sportlandschap
  • 12 november 2008: Bea Cantillon De sociale zekerheid
  • 22 december 2008: Benjamin Verdonck Theater
  • 15 januari 2009: Carl Devos Ons staatsbestel
  • 12 februari 2009: Pascal Gielen Het culturele landschap
  • 30 maart 2009: Rik Coolsaet Onze wereld
  • 21 april 2009: Eric Corijn De stad
  • 4 mei 2009: Phillip Vandenbossche De beeldende kunsten 
  • 11 juni 2009: Luc Martens Roeselare anno 2030

 

14:54 Gepost door Benedict Wydooghe in l-leren | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

Het is een open vraag in hoeverre het herdenken en reconstrueren van internet (web 2.0, web 3.0) iets nieuw zal brengen. Het is goed te beseffen dat de vraagstukken van multiculturalisme en nationalisme niet langer louter de natiestaat toekomen, maar in de nieuwe ruimte besproken en erdoor beïnvloed worden.

Gepost door: Serge Oomkes | 25-09-08

De vergelijking met de Renaissance krijgt mooi vorm op mindmeister.

Gepost door: Helen Baxter | 16-10-08

Post een commentaar