12-11-08

De digitale variant van Manets kathedralen

Hoe zou het met de ontwikkeling zijn van het pestspel (zie eerder op de blog)? De studenten sociaal agogisch werk ontwikkelden voor de zomer nog diverse pestscenario's en draaiboeken. Sindsdien lag de bal in het kamp van de gamedesigners. Na veel geduldige arbeid is een eerste reeks screenshots klaar. Het ceedeetje lag deze morgen op mijn bureau en het tussentijds resultaat mag best wel getoond worden. Het is verbazingwekkend om te zien hoe digitale omgevingen gebouwd worden en hoe een stad in 3D verschijnt. In een eerste de presentatie hiernaast krijg je te zien hoe er van een echt steegje een digitale variant ontstaat. De studenten Digital Arts & Entertainment krijgen van de eenvoudige foto een 3D model zonder ‘huid’ (texture genoemd). Dat bewerken ze met stijl en fantasie. Deze oefening bewijst dat eenvoud siert. Zeven shots brengen je op evenveel locaties. Ik doe een poging om de beelden te situeren, het kan zijn dat ik er compleet naastzit. Gelieve me hieronder te corrigeren. Kenny Deriemaekers tafereel doet denken aan een willekeurige stad in het Midden Oosten, Jeroen Matton schetst een industriële site in de VS terwijl Kirill Postnoys steegje anarchistisch en postindustrieel aandoet (Rusland misschien?). Stijn Fastenaekels ontwerp is gestileerd en zou aldus in Kortrijk kunnen zijn. Niels Biliets situatie doet denken aan Venetie. Steven Dullaert voert ons naar Zuid Amerika en Laurens Corijn naar Azië. Het doet allemaal hard denken aan Eduard Manet en zijn Kathedraal van Rouen, maar dan digitaal. Bij de volgende oefening stel ik Le déjeuner sur l’herbe voor als inspiratiebron.

15:17 Gepost door Benedict Wydooghe in q_pestquest | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

07-11-08

Cultuurparticipatie en een broodje vissalade

Dag Dominique,

Ze smaakten die broodjes. Gisteren op de middag was ik in het Vlaams Parlement bij de voorstelling van de nieuwe viWTA-publicatie. VUB-onderzoeker Gert Nulens (IBBT/SMIT) schreef een dossier dat in je methodiekles SCW thuishoort: ‘ICT als instrument voor cultuurparticipatie.’ Het lijvige document neemt een aanloop die het kaderverhaal schetst voor niet ingewijden. Het document bestaat voorlopig enkel op papier, maar dat zal niet lang duren, hou http://www.viwta.be/content/nl/doc_Dossiers.cfm in het oog.

Om je studenten en jezelf niet op jullie honger te laten, pikte ik een overdreven stapel dossiers uit de doos en dropte die op je bureau. Na de presentatie debatteerden vier bekenden over evenveel stellingen: Jeroen Walterus (FARO), Dries Moreels (VTI), Jan Braekman (VOCB) en Debbie Esmans (departement Cultuur).  De stellingen zijn interessant om in de les mee te nemen.  Bij de eerste discussie ging mijn aandacht zo hard naar het broodje vissalade, dat ik de stelling vergat te noteren. De andere schreef ik wel op.

1.       “Recente evoluties nopen culturele instellingen om hun rol te herdenken en te herdefiniëren.”

2.       “De digitale kloof zal de cultuurparticipatiekloof versterken.”

3.       “Een hybride cultuuraanbod en cultuurbelevingen vereisen een hybride cultuurbeleid.” 

Zet daar je tanden maar in, vooral de tweede stelling is even slikken natuurlijk. Dat broodje vissalade had er alvast geen lap aan. Achteraf praatte ik met Jeroen Walterus en wat blijkt? Ook FARO, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed interesseert zich voor games. Op 5 december organiseren zij “Gezocht: serieuze spelletjes!? Een conferentie over games en erfgoed.” Maar eerst is er hun week van de smaak. Ook dat is cultuurparticipatie. Met of zonder vissla.

---

En in de brochure een reeks links die je doen watertanden:

www.e-cultuur.be/weblog, www.museuminzicht.be, www.archie-project.be, http://murmurtoronto.ca, www.mobigags.nl, www.cultuurzender.be, www.cultureelerfgoed.be, www.erfgoedlimburg.be, www.creativecommons.be www.muziekarchief.be.

10:39 Gepost door Benedict Wydooghe in c_ Cultuur/Kunst | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |