05-02-09

The rise and fall of Facebook

Mark - Facebook - Zuckerberg blies gisteren vijf kaarsjes uit. “Lang zal ie leven…” Maar hoe lang zal ie nog blazen, dat is de vraag. Voor mij ligt een rapport met de inspirerende titel “The future has already arrived. It’s just not evenly distributed” naar een citaat van William Gibson, je weet wel de SF-auteur die het begrip cyberspace lanceerde in 1984. www.netlash.com liet twintig experts in de toekomst kijken en noteerde hun bevindingen. Buzzword in de studie? Facebook natuurlijk, of algemener: sociale netwerksites. Conclusie? Eerst en vooral dit. “Voor de jongeren van nu is ‘online gaan’ een even vreemd begrip als ‘elektriciteiten’. Er is géén aparte cyberspace voor hen” schrijft Bart De Waele, de bedrijfsleider van Netlash. En dat klopt maar al te goed, echter niet alleen voor jongeren. Hoe meer we ons online tonen, hoe sterker de digitale reputatie overeenkomt met de realiteit en hoe meer onze avatarprofiel(en) bepalen wie we zijn. Anonieme nicknames (zoals op Second Life) hebben afgedaan. We willen échte mensen met échte foto’s van échte gebeurtenissen. De ontwikkeling zet ons aan tot zelfreflectie in termen van authenticiteit en reputatiemanagement (wat een lelijk woord, trouwens). Anonieme citaten zijn niet meer ernstig en je eigen, ondertekende teksten en beelden worden gelinkt aan je profiel en je autoriteit.
Voor velen kwam dit “nieuwe internet” tot leven op Facebook.  En na de ontdekking volgde ontnuchtering. Collega’s van me liggen wakker van de verschuivende grens tussen privé en professie. Ze stellen vragen. Kunnen studenten mijn status en profiel zien? Wat als ik getagged ben in een foto? Roddelt men over mij op Facebook. Tegelijk tonen ze foto’s van zichzelf en hun kinderen, ze delen mee waar ze shoppen of wat ze eten. Ze vervloeken én bejubelen Facebook. Wat er allemaal mis kan gaan is ondertussen duidelijk in de verf gezet op http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=GT2.... Studenten zelf stellen minder vragen, alhoewel... Hogescholen en universiteiten worden zich met mondjesmaat bewust dat een actueel online profiel het imago versterkt, helpt bij het aantrekken van medewerkers en een band schept tussen collega’s, de school en de studenten. Sinds kort promoten diverse opleidingen in het hoger onderwijs zich via facebook. De opleiding maatschappelijke veiligheid en de opleiding sociaal werk aan Katho hebben zo’n profiel. Zo hopen op bekendheid bij potentiële studenten en willen contact maken met oud-studenten. Voor de collega’s en de huidige studenten is het een concrete visualisatie van het netwerk rond de opleiding. Echter, wie zit er achter deze accounts? Wie krijgt toegang tot het profiel van deze geïnteresseerde studenten? Is het de opleidingscoördinator? Is het een administratief medewerker of zijn het alle docenten van die opleiding? Goed om weten, niet? De Standaard publiceerde een reeks tips om het cool te houden op FB. We kunnen ze alleen maar herhalen, zij het iets minder normatief of moralistisch…

1.         Gebruik FB niet op het werk, tenzij professioneel.

2.         Vertel niets wat je niet tegen collega's zou vertellen.

3.         Verwijder reacties die je in problemen kunnen brengen (of vraag het).

4.         Stel je 'privacy-settings' streng in.

5.         Beken geen misdrijf, zelfs niet voor de grap. De politie is uw vriend zonder humor.

6.         Geef weinig privégegevens vrij zoals je gsm of je woonadres.

7.         Google jezelf en corrigeer foute of vervelende info over jezelf.

8.         Hou rekening met anderen als je iets op je profiel of status zet.

9.         Chat niet met iedereen over vertrouwelijke onderwerpen.

10.     Gebruik een profiel voor je privé of voor het werk, niet voor beiden.

11.   Wees selectief bij het aanmelden van je vrienden: het is geen wedstrijd.

Of lees de kleine lettertjes op www.facebook.com/home.php#/policy.php?ref=pf. In het secundair onderwijs ligt de problematiek anders. Onlangs stelden verschillende kranten zich de vraag of leerkrachten en leerlingen met mekaar bevriend mogen zijn op sociale netwerken. Het leverde De Standaard 84 reacties op die een studie waard zijn. Er zijn ervaringen, pleidooien voor vorming, er zijn meningen die variëren van uiterst progressief tot ultra conservatief. En thesisstudent zou er eens zijn tanden moeten inzetten. Gesneden brood op  http://www.standaard.be/Meningen/Forum/Index.aspx?pageNam....

Nu, alles gaat voorbij, ook de sociale netwerken zoals ze er nu uitzien, meent Bart De Waele. Het ‘defriending’ (minder vrienden maken ten voordele van de kwaliteit) zal hier wellicht niet voor zorgen. Dat zou een onhoudbare en dus tijdelijke trend zijn. Een ‘socialenetwerkramp’ zegt De Waele zal de katalysator zijn.  Wat bij het failliet van Facebook? Stel dat je volledige online publieke archief (je hele digitale leven) in één ruk verdwijnt. Wat als een identiteitsdiefstal je persoonlijke data misbruikt, wat als een slordigheid je gegevens te grabbel gooit... of gewoon, wat als de facebook belastingscontroleur (www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DR23UIF0) zich in andere varianten aanbiedt? Een mogelijk gevolg is een  anti-online movement. Het is een pleidooi voor minder online leven en meer kwaliteit in het echte.

En toch zal men in ’t geniep elke avond z’n facebook checken, schrijft de auteur er lachend bij...

---

Sinds september gebruik ik Facebook als virtuele speelplaats voor mijn afstandsstudenten. Studenten uit Limburg, Antwerpen en Oost-Vlaanderen komen op afstand in contact met elkaar. En wat blijkt? Het werkt. Vormingen rond Facebook? Gerust, aangepast aan de doelgroep. Docenten hebben nood aan technische sturing (hoe vink ik de juiste privacyinstellingen aan…), terwijl studenten vooral input nodig hebben over hun e-profilering en hun online imago.

20:39 Gepost door Benedict Wydooghe in n_Netikette | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

Commentaren

Zeg, hier even een reaxie. Ik studeer voor kleuterjuf en vraag mij af of de rage van de vriendenboekjes die nu in het lager onderwijs en het middelbaar sirkuleren een uitvloeisel is van de facebookrage? En, zijn ze even gevaarlijk?
Of richt ik mijn vraag beter naar de website www.hebjeeenvraag.be?

Groejtes
Elza,

Gepost door: Elza Vandenbussche | 06-02-09

De regels voor profielsites dienen als volgt te zijn. 1. maak er geen gebruik van. 2. maak er geen gebruik van. 3. maak er geen gebruik van.......1000 maak er geen gebruik van. Wanneer zal iedereen gestopt mijn met deze hype en communiceert men weer gewoon via telefoon, email of desnoods nog MSN met bijbehorend niet openbaar profiel en fotoalbum. Dan weet men tenminste zeker dat enkel de gewenste personen de informatie krijgen.

Gepost door: Alex | 07-02-09

En wie is Alex ook al weer?

Gepost door: Elza Vandenbussche | 08-02-09

Ook al zijn de groepen die je aanmaakt zo geheim als mogelijk, op FB blijft niets uit de aandacht. Een collega ontdekte de ik-weiger-naar-het-herexamen-schrijftraining-te-gaan groep; de ik-heb-verzele-zo-graag-dat-ik-ze-in-augustus-nog-eens-ga-bezoeken groep; de ik-ga-na-het-examen-filosofie-in-augustus-een-frisse-pint-drinken groep; We ein een clubtje opgericht voor mensen met een tweede zit. JE BENT ERBIJ groep.

Gepost door: Benedict Wydooghe | 10-02-09

Het debat is in elk geval nog niet gesloten.

Gepost door: BW | 11-02-09

Post een commentaar