14-02-09

Facebook! En je taak als leraar?

Ik stelde onlangs de vraag hoe het middelbaar onderwijs met Facebook kan omgaan. Het is nauwelijks vergelijkbaar met de situatie in het hoger onderwijs. Een nuchter antwoord wordt gegeven door Inge De Cleyn op de http://www.klascement.net. Ik citeer haar verstandige antwoord en probeer erop te anticiperen.

"Moeten we op school werken met de leerlingen rond Facebook? Misschien wel. We kunnen dat niet verplichten uiteraard. Maar het is niet zo slecht om leerlingen ook doordacht te leren omgaan met de nieuwe media. Door Facebook gewoon te verbieden worden leerlingen niet weerbaarder. Ze zijn zich vaak helemaal niet bewust van de uitstraling die ze aan de buitenwereld geven en de informatie die ze over zichzelf vrijgeven. Eén van de ICT-eindtermen zegt ons dat we leerlingen op een veilige manier met ICT moeten leren omgaan. In het geval van Facebook lijkt me dat een grote uitdaging."

Hoe dit in de klas geconcretiseerd kan worden, is niet moeilijk. Een les kan in hiërarchische volgorde aandacht hebben voor 1. de confrontatie van het zelfbeeld van de leerlingen en het beeld dat ze bij buitenstaanders achterlaten, 2. de mogelijke (zowel positieve als negatieve) gevolgen van een foute perceptie (denk aan een sollicitatie) en tenslotte, 3. de technische mogelijkheden om je privacy op het web te garanderen. Ik gaf les over Facebook in het vak geschiedenis en implementeerde het rond de verschuivende verhouding tussen het privé- en het openbare leven. Elf stellingen (zie vorig blogbericht) leverden vooral veel discussievoer op.

22:19 Gepost door Benedict Wydooghe in l-leren | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.