06-05-09

"Ze kunnen het niet"

Als docent ICT wordt mij telkens weer gevraagd hoe het komt dat studenten niet kunnen refereren en dat docenten niet weten welk systeem zij moeten gebruiken. Ik beantwoord de vraag jaarlijks. En het is weer zover. Laat  me eerst en vooral de vraag ontleden. 1. Als studenten niet kunnen refereren, gaat dit bijlange niet om alle studenten. Een grote groep kan dit wel, zij die het niet kunnen vallen echter meer op. 2. De vaardigheid wordt in het eerste jaar aangeleerd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat die in het derde jaar is vergeten. Wat men niet vergeten mag, is waar deze les terug te vinden is, namelijk op http://www.slideshare.net/benedictwydooghe/refereren. Ten derde. Het blijkt onmogelijk om studenten en docenten tevreden te stellen met één uniform referentiesysteem, als docent ICT maak ik hier geen keuze in. Dus is er van moeten (welk systeem moeten we nu in godsnaam gebruiken?) geen sprake. We leren studenten ‘het principe’ aan en dat uniformiteit binnen het apparaat consequent moet zijn. Bovendien is het niet slecht dat studenten weten dat er verschillende systemen bestaan en dat die allemaal hun voor en nadelen hebben. Dat is in de grote boze wereld ook zo. Als men hiervan later wil afwijken, is dat voor mij goed. Tot slot. Sinds kort beschikt de tekstverwerker Word over een toepassing die je notenapparaat koppelt aan een referentiedatabase. Het bestond al langer als extra softwaretoevoeging, nu zit het ding er standaard. Prachtig! Niet alleen voor de mogelijkheden en de eenvoud, vooral voor de wijze waarop deze toepassing afrekent met ballast uit het verleden. De toepassing herleidt de eindeloze discussie over het beste en het mooiste refereersysteem tot een anachronisme. Wat is het efficiëntste systeem? In de wandelgangen en op vergaderingen konden docenten er uren erudiet over discussiëren. Pro of contra de MLA, de APA of de ISO-normen? Het speelt geen rol meer. Eureka! APA voor onze psychologen, ISO690 voor de sociaal assistenten, opvoeders liggen er niet wakker van de problematiek van en bachelors in de maatschappelijke veiligheid kunnen in alle veiligheid zelf een keuze maken. Basta. Met één druk verandert Word je opmaak en stijl. Geen gezever, geen hertikken en daarenboven krijg je mogelijkheden waar ik nooit van hoorde: Chicago en Turabian klinken exotisch, BG7714 en SISTO2 niet, integendeel. Je bibliografie is er in een handomdraai aan toegevoegd. Vergeet het knoeien met komma’s, spaties en punten, cursiveringen of kapitalen. De keurig uitgelijnde alfabetische bibliografie die in niets gelijkt op de werkjes die sommigen durven afgeven, is nu binnen handbereik. Gedaan met de bezemhokbibliografie.

14:20 Gepost door Benedict Wydooghe in i_ICT | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.