26-06-09

Weerbaar, veerbaar en eerbaar

Gisteren gaf ik op een studiedag een korte presentatie over digitale weerbaarheid  bij jongeren. Niet zolang geleden lazen we dat ongeveer vijftig procent van de jeugd kiest voor een verblijf op internet of in games in plaats van de ‘echte’ wereld. Vandaar dat het thema op de studiedag niet mocht ontbreken. De titel van de presentatie klonk: “Weerbaar, Veerbaar en Eerbaar” en stelt drie vragen. Eén. Is de jongere digitaal weerbaar? Twee. Beschikt hij of zij over voldoende veerkracht en, drie, hoe eerbaar gedragen zij zich op dat net. Het weerbaar maken gaat samen met het aanleren van een kritische houding. Weerbaarheid is een sociale vaardigheid. Kritisch zijn is een informatievaardigheid, maar beiden kunnen niet zonder elkaar. Enfin, ook op internet vraagt ons gedrag een stuk weerbaarheid. En daar kunnen we ons maar beter van bewust zijn. In mijn presentatie ga ik even in op cyberpesten. Het onderwerp is voer van gevoerd en lopend onderzoek. Dat cyberpesten stevig is doorgedrongen in het leven van de Vlaamse tiener, is volgens veel onderzoek en de mediaberichtgeving zeer duidelijk. Alhoewel... ik wil hier even nuanceren. Veel minder duidelijk is de ernst van de problematiek. Waarom?

  1. Het debat is voor een stuk in de media gevoerd en belicht dus vaak uitzonderingen in plaats van wetmatigheden.
  2. Het debat gebruikt juridische termen zoals daders en slachtoffers. Sommige onderwijsmensen en ouders dit jargon te vlug over.
  3. Bovendien polariseren de begrippen daders en slachtoffers het debat in een zwart wit denken, terwijl er bij pesten vaak sprake is van een interactie waar goed en slecht niet altijd uit elkaar te houden zijn.
  4. Zijn de gevolgen van cyberpesten erger of net niet erger dan gewoon pesten? Jonge vorsers en de media beklemtonen het schrikwekkende terwijl sommige onderwijzers en ouders vaak genuanceerder zijn. Cyberpesten laat veel sporen na en dat vergroot de opsporingskansen. En dat is geruststellend, aldus de ouders van ‘slachtoffers’.

De discussie is hierbij geopend. Informeer je voor je een standpunt inneemt, of presenteer enkele persoonlijke ervaringen, die zijn minstens even waardevol. Zeker lezen en toetsen of dit klopt me jouw ervaring: www.klasse.be/leraren/index.php?p=archief&id=12130 en www.viwta.be/files/Eindrapport_cyberpesten_(nw).pdf.

De volledige presentatie bekijk je en lees je op www.slideshare.net/benedictwydooghe/weerbaarheid.

14:16 Gepost door Benedict Wydooghe in b_Bezorgde ouders | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.