11-03-10

Twee game experimenten!

Experiment één

In het kader van haar masterproef Communicatiewetenschappen onderzoekt Laura Herrewijn 'iets' over gaming. Dat doet ze via een nogal misterieus online experiment. Je speelt een klein 2D computerspel dat 'Flight of the Strihuhn' heet en dat door de studente zelf ontwikkeld is. Je speelt tot level 2. Daarna antwoord je op eenvoudige vragen. Laura zoekt zoveel mogelijk participanten, leeftijd speelt geen rol. Ze wil niet veel details prijsgeven over het precieze doel van haar onderzoek gezien dit de resultaten kan vertekenen. Ze vraagt om de 'clue' na het spelen en het invullen, niet door te geven aan wie het spel aldus nog wil proberen. Alle informatie over het spel en het spel op http://www.moddb.com/games/flight-of-the-strihuhn.

 

Experiment twee

De provincie West-Vlaanderen – Westhoekoverleg & EW32 zoeken 18 tot 25 jarigen die zich vier dagen onderdompelen in een real game. Onder begeleiding zoek je met een 20-tal anderen naar een concept voor een serious urban game. Vanaf dag één bevinden de deelnemers zich in een ‘reallife – game’ waar ze via ‘missions’ een spelconcept uitwerken. Het beste concept wordt geselecteerd door een professionele jury en verder uitgewerkt. De workshops gaan door in de paasvakantie, van 6 tot 9 april in het Esenkasteel van Diksmuide, van 10 tot 17 uur. Er veel ruimte voor eigen creatie, maar het is tegelijkertijd is het een bijscholing waarbij professionals uit de game-industrie, social networking en applicatieprogrammeurs input geven. Een unieke kans, echt. Bovendien is GameLab is gratis (openbaar vervoer, drinken en eten inbegrepen) en bijgevolg de  plaatsen beperkt. Kan je die dagen vrijhouden en deelnemen? Mail lieve.ew32@gmail.comKijk hiernaast eens naar het promotiefilmpje dat de organisatoren samen met Freddy de Vadder in elkaar boksten, dan krijg je de smaak helemaal te pakken.

13:20 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-04-08

Een oud journalistiek truckje?

Abraham Verhoeven, een prille 'gazettier' uit Antwerpen besloot zijn artikels in de Nieuwe Tijdinghen met het zinnetje ‘Oft waer is, sal den tydt leeren.' Hij waarschuwt hiermee zijn lezers in de vroege zeventiende eeuw voor hun verwachtingen inzake de betrouwbaarheid van het bericht. Het zinnetje heeft niet aan actualiteitswaarde ingeboet. Het is stilaan een afgezaagd verhaal en we zullen het niet herhalen. GTAIV is uit en zwengelt de geweldsdiscussie voor de zoveelste keer weer aan. Die discussie wordt graag voorgesteld als een smeulend vuurtje dat zo nu en dan opflakkert, aangewakkerd door een nieuwe, winderige game. Althans, dat lezen we links en rechts.

Wel, ik geloof er niet meer in. Ik stop ermee. Het is genoeg geweest. Dat sommige ouders sceptisch staan tegenover geweldgames, dat begrijp ik. Niet iedereen kan even breeddenkend zijn als Gust De Meyer. Dat ervaren gamejournalisten deze open deur met evenveel kracht blijven intrappen, daar kan ik niet bij. Waar steekt de nieuwswaarde? Ik weet het niet. Nemen deze auteurs hun vorige recensies over en vervangen ze hier en daar een woord? Ik denk het niet, daarvoor respecteren zij teveel hun vak. Helpt dit soort verslaggeving de commercie een aardige hand vooruit? Immers, 18 miljoen exemplaren verkopen doe je niet zomaar. Ik zou het niet weten. Wordt de geweldsdiscussie enkel begrijpbaar bij niet spelers (de meerderheid van de krantenlezers trouwens) door te polariseren? Misschien.In België, schrijft Raf Picavet in De Standaard, mogen gamers onder de achttien GTA IV niet spelen. Het zinnetje doet wenkbrauwen fronsen. Giet Picavet nu zelf olie op het vuur? Het is mogelijk. Als gerenommeerd gameverslaggever weet hij dat de PEGI-labeling 18plus puur adviserend is en wettelijk niet afdwingbaar is. Een schoonheidsfoutje? Ik denk het niet. Een beslagen journalist kan nuanceren. Een snelheidsfout? Neen, dat gelooft geen kat. De game ligt er al meer dan een jaar aan te komen en Picavet speelde intussen al dertig uur. Tijd genoeg om zijn artikel te lezen en te herlezen. Een oude journalistieke truck? Tja, dat is wat na eliminatie overblijft. Je bouwt een stropop en hakt er vervolgens op in. Zwengel het oeroude pro en contradebat aan en steek het in een nieuw GTA-jasje.  Succes gegarandeerd, en dat zowel bij de fanaten als de haters. Beide kampen herkennen hun grote gelijk en scherpen hun argumenten om de tegenpartij ten gronde te richten. Vorige week gebruikte Ronald Meeus een vergelijkbare retoriek in De Morgen. Met de titel “controverse over 'racistisch' game groeit” roept Meeus het debat zelf in het leven. Nu, in alle geval, Oft waer is, sal den tydt leeren.

Ik nam me bij het begin van dit artikel voor om niet in die val te lopen, en zie ik kan er niet omheen. “Is GTA IV de massale belangstelling waard?” vraagt Picavet zich af... Ze heeft die aandacht in elk geval gekregen.

13:03 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (7) |  Facebook |

08-02-08

Een pornokoffertje in... Antwerpen

It may be that the suitcase is the ideal metaphor for our times.  As never before people are on the move.  Carry your world and your possessions with you.  Not just a clean shirt and a new toothbrush and a change of underwear but all the other information of identity – memories, hopes, anxieties, guilt, wish fulfillment.” (PG)

Gisteren was het zover.  De hele vakantie wachtten ze in spanning op de gamehoogmis in de Antwerpse Singel. Simon en Lowie, mijn zonen van tien en acht, het hoofd zotgemaakt door mezelf wellicht, pakten hun reiskoffer (met daarin een banaan en een sportdrankje) en trokken samen met me naar Gamezone.  Ze likten hun vingers af bij het zien van zoveel high-techkunst.  En ik? Ik eigenlijk ook.  Als Greenaway-fan zocht ik de mysterieuze spelkoffers van Tulse Luper. Luper is een Engels naturalistisch schrijver die Greenaway’s interesse voor kaarten, lijsten, classificatiesystemen deelt. Net als Greenaway werd hij in Newport geboren (1911) maar hij verdween en liet over de aardbol overal koffers achter.  In 2004 dook hij op in de filmtrilogie The Tulse Luper Suitcases. Als hij toen nog in leven was, zou hij 92 jaar zijn, toevallig het aantal koffers dat hij wereldwijd samenstelde en achterliet…  Luper duikt op bij historische gebeurtenissen: de ontdekking van uranium in 1928 (92 is het atoomnummer van uranium), hij was bij de eerste nucleaire testen in New Mexico, in 1968 was hij in Parijs, in 1989 in Berlijn… Lupers voorliefde voor getallen en systematiek, het doet allemaal verdacht veel aan Greenaway zelf denken.  Luper kende ik uit de films die geen kat zag. A Walk Through H – The reincarnation of an Ornithologist, Vertical Features Remake en The Falls. Schitterende films (al zul je mijn studenten dit niet snel horen zeggen) allemaal uitgebracht op dvd.  Nu duikt Luper dus op in een game dat al een tijdje online te spelen is: www.tulseluperjourney.com. Het was te verwachten dat Greenaway een game zou uitbrengen. Het kon niet anders. Erg ver raakte ik niet. Maar met wat ik vannacht zag en uitprobeerde valt nu al te besluiten dat de postmoderne Greenaway opnieuw de culturele omnivoor is die met zijn mond open eet.  Een maker van intellectuele of abstracte cinema en een dito game, indrukwekkend en spannend, in elk geval het prikkelt mijn nieuwsgierigheid. En zoals bij zijn films krijg je ook in de game pas na verschillende lezingen greep op het geheel: een mix van genres, symbolen, periodes en ideeën. 

Op Gamezone tonen drie reiskoffers 92 games: puzzels en rebussen, raadsels en games die het geheim ontluisteren van de mysterieuze Tulse Luper.  Tegelijk reis je door de geschiedenis van de 20ste eeuw.  Het is een idee dat ik mijn geschiedenisstudenten zal voorschotelen. De koffers zelf zijn aangekleed met voorwerpen of foto’s. Eén van de koffers genoot gisterenavond bijzondere aandacht: vergeelde naaktfoto’s deden denken aan de verboden LPB collectie. Vrezen de inrichters dan geen inval van de politie? We zijn in Antwerpen, nietwaar? Bovendien, zo zegt de bijhorende tekst, het gaat om naaktfoto’s uit het Vaticaan. Ludo Helsen lijkt me geen bezoeker van game-evenmenten, noch een blogger.  Het is dus hoogwaarschijnlijk dat dit bericht de Antwerpse naaktbestrijders pas bereikt als Gamezone achter de rug is. Tenzij De Morgen het morgenvroeg opraapt.

---

Trouwens, hoeveel koffers zou L. Helsen al gepakt hebben in zijn leven? In zijn koffer steekt zeker de nieuwe viWITA brochure over gaming (20 pagina’s) en het Gamerapport (200 pagina’s) niet. Ze staan op www.viwta.be/content/nl/doc_Rapporten.cfm.   Verder schreven de ervaringsdeskundigen Simon en Lowie elk hun eigen bijdrage over gamezone op dewereldvanlowie.skynetblogs.be. Hun fotoreportage is minstens even aardig, over de muzikale keuze schijnen nogalwat tieners te vallen, maar dat nemen ze er graag bij.

22:50 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (6) |  Facebook |

03-11-07

Gamepower Expo

GP07_160x600Vandaag is er in Gent de tweede editie van de GamePower Expo. Expohal 8 is omgebouwd tot een gamers-paradijs. Organisator Jeroen Lemaire in DS: 'Gamepower draait rond exclusieve spelletjespremières niet te koop zijn. Naar Devil May Cry, Assassin's Creed en Crysis wordt uitgekeken. Het gros van de nieuwigheden is te spelen. We krijgen overigens de profgamer Alessandro Avallone, gekend als Stermy, op bezoek. Stermy zal Quake4-matchen spelen tegen beursbezoekers.' GamePower Expo pakt verder uit met XL-Gaming en een LAN-party. En omdat LAN's geviseerd worden om hun illegale software-uitwisseling zorgen de organisatoren voor lege pc's met enkel de gamesoftware. Deze editie besteedt veel aandacht aan pc-gaming. Acer, Packard-Bell en Dell stellen hun laatste toestellen voor. Allen hierheen.

--------

Gamepower Expo 10.00 tot 18 uur. Tickets 12 euro. Tickets in voorverkoop kunnen om 8u30 binnen.

16:13 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-11-07

Spelletjesverkoop is gigantisch!

An Nelissen schrijft in De Standaard...  Tussen januari en eind september gingen er in de Belgische speelgoedwinkels 350.000 spelconsoles over de toonbank, of 52% meer dan deze periode vorig jaar. De toename heeft te maken met de nieuwe spelconsoles. De spelletjesverkoop steeg met ruim 10% in de eerste jaarhelft. De termen social- en casual gaming (groepsspelletjes en occasioneel spelen) en familiegaming (via de Wii) behoren tot de newspeak en randindustrie van tijdschriften, tv-programma's en beurzen ontwikkelt zich even snel als de game-industrie zelf.

14:33 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

05-09-07

Een game-onderzoek in Vlaanderen

 Na een korte vakantie begon onze collega Evelien De Pauw in augustus aan haar tweede onderzoek in het Expertisecentrum Maatschappelijke Veiligheid (EMV). Het inwerken in een het thema tijdens de zomer – hoewel, hadden we wel een zomer? – viel haar bijzonder goed mee, zegt ze. Sinds april 2007 werkt zij samen met de Onderzoekscel Digital Arts (HOWEST-PIH Kortrijk) en de Onderzoeksgroep Cultuur & Educatie (UGent) aan het onderzoek “Ze krijgen er niet genoeg van! Jongeren en gaming, een overzichtstudie” in opdracht van Het Vlaams Instituut voor Wetenschappelijk en Technisch Aspectenonderzoek (viWTA), wat deel uitmaakt van het Vlaamse Parlement.  Het onderzoek belicht vier aspecten van gamen: een effectenstudie, een deel over de Vlaamse industrie, een studie over de educatieve mogelijkheden en tenslotte een studie over de nieuwe sociale netwerken. Het luik rond de Vlaamse industrie is afgewerkt door Jan Van Looy in de onderzoekscel Digital Arts & Entertainment. Ronald Soetaert van de Onderzoeksgroep Cultuur en Educatie werkt het educatieve luik uit. Binnen het EMV staan Stefaan Pleysier en Evelien De Pauw in voor de effectenstudie en de studie rond de nieuwe sociale netwerken. Aangezien het om een overzichtstudie gaat, verzamelde Evelien allerhande bronnenmateriaal en al gauw stond ze versteld hoeveel onderzoek er bestaat. Meestal probeert men in deze studies een verband te tonen tussen het spelen en gewelddadig gedrag. Naast de studies die vertrekken vanuit een negatief effect, zijn er onderzoeken die de positieve effecten van gaming naar voor brengen. Het onderzoeksrapport van Evelien belicht beide kanten belichten kritisch. Studies over de sociale netwerken tonen dat gamen een sociaal gebeuren is. Voor velen dé reden om te gamen. Dit komt tot uiting in de party-games – samen met enkele vrienden een game spelen bij iemand thuis – en op een grotere schaal in LAN-parties, waar jongeren een weekend samenkomen om compo’s te spelen. Naast deze bijeenkomsten ontstaan nieuwe virtuele netwerken in de online games. In spelletjes als Word of Warcraft vormen jongeren een guild en spreken ze af om samen ‘de vijand’ te verslaan. Aangezien er in Vlaanderen zo goed als geen cijfers voor handen zijn over de invloed van het gamen op het sociale leven, ontwierp het EMV een korte enquête. De focus ligt op het online gamen en de nieuwe vriendschappen die ontstaan. Evelien en Stefaan introduceerden de enquête op diverse game-fora en een paar minuten na het online plaatsen kregen ze al reacties. Het forum van ‘Gunk’  discuteerde fel over het onderzoeksnut. Beide onderzoekers zijn aangenaam verrast door de snelle reacties en spontane medewerking van de gamers. Wie zich nog geroepen voelt om aan dit onderzoek mee te werken en de enquête in te vullen, klikt op:  http://survey.katho.be/takeSurvey.asp?surveyID=274 

Evelien en Stefaan zullen je dankbaar zijn!  Evelien belooft alvast dat ze ons bij tijd en stond op de hoogte zal houden over het verloop van het onderzoek.

13:07 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) | Tags: onderzoek |  Facebook |

27-07-07

Gamer ontvoerd!

An armed gang of four kidnapped one of the world's top RPG gamers after one criminal's girlfriend lured him into a fake date using Orkut, Google's social network. After sequestering him in Sao Paulo, they held a gun against the victim's head for five hours to get his password, which they wanted to sell for $8,000. And yes, the story gets even better: http://gizmodo.com/gadgets/sex,-crime-and-videogames/gang...

14:38 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

15-07-07

Zaag een hoofd af

Met Scarface: the world is yours en de Wii-controller bedien je een kettingzaag die hoofden en ledematen amputeert, met een relatief natuurgetrouwe beweging. In het jargon heet dit 'torsificatie'. Het geweld past in de stijl en het verhaal van de film. In tegenstelling tot Manhunt2 die normaal deze maand op de Wii uitkomt, kreeg Scarface geen banvloek over zich. "Hét verschil is dat Scarface in een ervaring past", zegt Olivier Spaargaren in De Morgen. Spaargaren is marketingmanager bij de verdeler van het Scarface-game. "De speler weet waar hij aan toe is. Iedereen kent Tony Montana uit de film: het personage kadert het allemaal, het is niet zomaar een brok ziekelijk geweld die ineens in de Nintendo-wereld wordt gewrongen." Misschien moet je het laatste zinnetje nog eens lezen. Als je het goed interpreteert streelt deze manager met zijn hand over zijn lieve poezenpels en terwijl hij tegelijk zijn voet hard in een vreemde hondenkont schopt. Tja, in hoeverre dit een commerciële of een ethische uitspraak is, laat ik hier in het midden, misschien is het makkelijker een eigen mening te vormen via www.youtube.com/watch?v=Sg2OzL-l0FE waar je de kettingzaag in actie ziet.

22:29 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

30-06-07

 GTA IV

Trailer 2 van GTA IV is uit... Looking for that special someone... www.rockstargames.com/IV/trailer_splash.html

 

19:55 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

24-06-07

Even een oorlogje winnen?

Gamers zijn geen wereldvreemde autisten, dat wisten we al langer. Maar interessant in dit opzicht is het onderzoek van gamekenner Marinka Copier. "De digitale wereld is er een naast vele andere" zo constateert ze. Nederland heeft een reputatie inzake spelonderzoekers. In 1938 schreef Johan Huizinga het boek Homo Ludens waarin hij stelt hij dat cultuur vele speelse elementen bevat. In zijn boek introduceert Huizinga het begrip ‘tovercirkel’, een ruimte waarin andere regels gelden dan daarbuiten. In haar proefschrift Beyond the magic circle – a network perspective on role-play in online games verwerpt Marinka Copier Huizinga’s begrip van de tovercirkel: volgens haar suggereert dit idee barrières die er tijdens het spelen niet zijn.  Lees het interview met Copier op

http://www.depers.nl/Entertainment/?ID=72614&ref=rss.

20:38 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

21-06-07

De censuur van Manhunt II

Gisteren kreeg ik op de mail een interessant bericht van onze Erasmusstudent uit Nederland.
 
Beste Benedict,
er is weer een discussie in de game-wereld over de opvolger van Manhunt.  In Ierland is Manhunt 2 verboden en in Nederland zijn er vragen over gesteld in de 2e kamer. PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem wil dat de game in Nederland verboden wordt. Wellicht is deze discussie leuk om te volgen en wat voor op uw blog en misschien slaat de controverse over naar België.
Met vriendelijke groet,
Erwin
 
 
Vandaag staat het bericht ondertussen in De Morgen, waarbij redacteur Ronald Meeus laat weten dat onze communiezietjes wél blootgesteld zullen worden aan de "ultraranzige" Manhunt II.  "Games met controversiële of ultragewelddadige inhoud kunnen hier niet bij wet worden verboden" klinkt het. De Belgische filmkeuringscommissie buigt zich in tegenstelling tot sommige andere landen niet over games. "Er is een Europese richtlijn in de maak die voor verkopers van videogames de leeftijdskeuring dwingend maakt bij wet, maar het kan nog enkele jaren duren voor die haar weerslag vindt in de Belgische wetgeving." 
 
En ja, even later koptitelt De Standaard Online: Gruwelijk computerspel vrij te koop in België! Annemie Eeckhout rapporteert: "De Gezinsbond vraagt de verkoop van dergelijke agressieve spelletjes aan minderjarigen bij wet te verbieden." 'Een handelaar kan dus straffeloos een videospel dat de rating + 16 jaar meekreeg, aan een jonger kind verkopen', zegt Katelijn Vanzegbroeck van de studiedienst van de Gezinsbond. 'Dat is belangrijke info voor ouders maar wij vragen dat de verkoop de rating respecteert. Geen spelletjes voor minderjarigen als de classificatie dat afraadt.' Hoewel de Gezinsbond kritisch staat tegenover extreem geweld in games lijkt een verbod niet haalbaar. 'Politici zijn daar niet toe geneigd. Waar ligt de grens? Wettelijk kan alleen opgetreden worden tegen spelletjes die aanzetten tot racisme.' Steven Malliet die elders op deze blog ook aan het woord is reageert hierop. 'Extreem gewelddadige games kunnen schadelijk zijn als de speler geen onderscheid maakt tussen fictie en realiteit. Deze risicogroep is zeer klein. Spelers beseffen dat ze met een spel bezig zijn.' Bij de risicogroep die helemaal in het spel opgaat, leiden agressieve spelletjes tot een tolerantere houding tegenover geweld. Die spelers vinden het bijvoorbeeld geoorloofd terug te kloppen als iemand hen op straat zou slaan. Malliet: 'Niet het aantal keren dat je agressieve spelletjes speelt is van invloed maar wel de intensiteit waarmee je dat doet.' 'Manhunt 2 is een zeer bloederig spel met expliciet geweld, weet Malliet. 'Hoe jonger, hoe groter de kans dat zoveel agressie de speler schaadt. Ik ben voorstander van leeftijdsbeperkingen, maar betwijfel het nut van een verkoopsverbod. De spelclassificatie is een signaal naar de ouders. Maak je die afdwingbaar, leg je de verantwoordelijkheid bij de wetgever in plaats van bij de ouders. En zelfs met de beste wetgeving krijg je nooit vat op games. Van de Vlaamse jongeren spelen alle jongens games en dat gemiddeld zeven uur per week' weet Malliet nog. 'Van de meisjes speelt de helft gemiddeld twee uur per week, maar ze halen hun schade in. Toch is het een misverstand vooral jongeren gamen. Veertigers vormen de grootste klanten, al zijn schietspelletjes vooral populair zijn bij jongeren.'
Bij wijze van afsluiting misschien nog even deze site en z'n filmpjes in herinnering brengen: http://videogames.yahoo.com/ongoingfeature?eid=513460&...

00:03 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

11-06-07

Playstation beroert Anglicanen

De Anglicaanse Kerk wil Sony dwingen om het PlayStationIIIspel 'Resistance: Fall of Man' uit de winkelrekken te halen. In dat spel vindt een vuurgevecht plaats in een kathedraal die lijkt op die van Manchester. Vooral dat stoort de Anglicanen.  Nigel McCulloch, de bisschop van Manchester verklaarde aan de BBC dat het "welbekend" is dat er in de stad een wapenprobleem bestaat. "Om een kathedraal te gebruiken en er schietpartijen te houden, is onverantwoord" aldus de bisschop. In De Morgen argumenteert e-journalist Ronald Meeus verbolgen. Het geweld heeft niets te maken met het straatgeweld in Manchester. In dit oorlogsspel met sciencefictioninvloeden nemen Britten en Amerikanen het op tegen een invasie buitenaardse wezens in plaats van tegen de Asmogendheden.  De schietpartij bevat aliens en Britse en Amerikaanse troepen, geen gewapende straatbendes.  Bovendien bevat elk oorlogsspel wel een kerk die er aan moet geloven, gaat Meeus verder. In de recente Brothers in Arms knalt een tankt door de gevel van een Noord Frans kerkje en The Godfather bevat een schietscène in een kerk. Een ander argument van de Angilcaanse kerk is dat Sony geen toestemming vroeg voor het gebruik van de afbeelding.  Dat hoefde niet, stelt Sony. De weergave is niet fotogetrouw, aldus de woordvoerder David Wilson in The Times.

15:00 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

18-05-07

Internetspel Virginia Tech shooting...

Vtech

 

Vandaag, 18/05 op De Standaard Online:

"BRUSSEL - Op het internet is een spelletje opgedoken over de schietpartij op de technische universiteit Virginia Tech, in het Amerikaanse Blacksburg, een maand geleden. Daarbij schoot de student Cho Seung-Hui 32 mensen dood.

V-Tech Rampage heet het spel. Het is gemaakt door de 21-jarige Ryan Lambourn. Hij zegt zowel met de slachtoffers als met de dader mee te voelen.

Er woeden hevige discussies op het internet over het al dan niet verbieden van het spel. Ook de commentaren op het spelletje zelf zijn niet enthousiast te noemen. Speler 'LordWurmz' zegt 'I didn't pay anything to play this, and I still want my money back'."

 

De link naar het bewuste spel is voorlopig 'dood'; dat zal wel niet toevallig zijn...

 

sp

23:06 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) | Tags: games, virginia tech, geweld |  Facebook |

10-05-07

Ondergoed met sensoren redt seksleven gamers

In het Laatste Nieuws van gisteren lezen we schitterend nieuws. "De Amerikaanse ingenieursstudente Jennifer LC Chowdhury heeft dé oplossing gevonden voor vrouwen van aan computerspelletjes verslaafde mannen. Ze ontwierp een bh en een boxershort met daarin zes sensoren die het mogelijk maken samen al dan niet intieme spelletjes te spelen. Om 'Intimate Controllers' te spelen moet de man achter de vrouw gaan staan. Op een scherm verschijnen allerlei figuurtjes die overeenstemmen met een sensor. De spelers moeten die op het juiste moment aanraken. Meer info: www.jennylc.com/intimate_controllers." (SVD)

11:34 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

08-05-07

Shadows of Angmar

 

shadowIn De Standaard van dinsdag 24 april 2007 lazen we het volgende dossier. "Er is maar één ding beter dan Lord of the rings lezen, en dat is: zelf meespelen! Neen, we hebben het niet over een wereldwijde auditie voor een nieuwe film, wel over het online rollenspel Lord of the rings: shadows of Angmar. Het eerste wat opvalt aan Shadows of Angmar is hoe mooi alles is vormgegeven. Tolkiens beroemde fantasywereld ziet er precies uit zoals u hem in uw verbeelding en in de films te zien kreeg. Menselijke nederzettingen lijken pastoraal, terwijl de steden van de Elfen veeleer groots en majestueus zijn.  We kunnen kiezen uit vier 'goede' rassen (Mensen, Elfen, Dwergen en Hobbits) en oneindig veel opties om ons uiterlijk aan te passen. Daarna moeten we een van de zeven verschillende beroepen kiezen, van dief tot krijger. We worden meteen in het verhaal geslingerd: ons dorp wordt aangevallen door een Nazgul en een bende gruwelijke trollen, maar op het nippertje verschijnt Elrond… die ons meteen onze eerste opdracht geeft. In de uren die volgen trekken we door Hobbitstee, bereiken we Bree en reizen we met een pony naar het Laatste Huiselijke Huis van Elrond, waar we Frodo ontmoeten. Intussen hebben we onze eerste gevechten achter de kiezen, en hebben we een uitrusting aangetrokken die wat deuken kan verdragen. Maar belangrijker, we zijn niet meer alleen… Onderweg hebben we kennis gemaakt met een kapitein van de Elfen en met een menselijke jager. En we hebben besloten samen op avontuur te gaan.  Lord of the rings: shadows of Angmar is een verbluffend mooi en verzorgd online avontuur dat conceptueel goed aansluit bij World of warcraft. Fans van Tolkien hebben geen enkele reden om het spel niet uit te proberen."  Aan de slag dan maar.

15:05 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

04-05-07

Vandaag in de krant: Gamen in 't stad

CLOSE-UP HET EERSTE COMMERCIELE GPS-SPEL WERELDWIJD

Misdaden plegen en boeven klissen in het centrum van Antwerpen of Gent, voor één keer mag je het zelf doen. Met 'The target' kan je levensecht gamen.

 

Van onze redacteur Jan Debackere

De Kaaien in Antwerpen gisterochtend rond 11.30 uur. Ik mag een ontsnapte gevangene spelen die, gewapend met gps en een gsm, uit de klauwen van drie politieagenten moet blijven. Mijn doel is binnen de twee uur één miljoen euro te verdienen door virtuele misdaden te plegen met al even virtuele voorwerpen. Alles speelt zich af binnen een zone van ongeveer één vierkante kilometer. Ik pik een pakket explosieven op en het spel kan beginnen. The target is volgens zijn bedenker Kristof Van den Branden van La Mosca de eerste commerciële gps-game ter wereld. 'Er bestonden wel al dergelijke games, maar die werden gemaakt door universitaire researchgroepen en kunstenaarscollectieven. Wij proberen met The target de spanning en opwinding van een game op Playstation of X-box te creëren. Net daarom is het concept niet te vergelijken met geocaching, waarbij je met een gsm op zoek gaat naar een schat die ergens verborgen ligt.'
De spelers krijgen een draagbare gps en een smartphone, een geavanceerde gsm die draadloos verbonden is met de gps. Op het gsm-scherm komt een plannetje tevoorschijn waarop de virtuele voorwerpen en de misdaadplaatsen voortdurend te zien zijn. Als gangster zie je ook je eigen positie; de teams van agenten zien hun eigen positie en die van de twee andere agenten.
Soms zie je ook de positie van de tegenstander op het plannetje: elke zes minuten, wanneer de gangster een voorwerp virtueel oppikt en wanneer hij een misdaad pleegt. Een radarlijn vertelt je wel voortdurend op hoeveel meter de tegenstanders lopen. Van zodra iemand zich in een straal van 25 meter bevindt, kan hij beschoten worden.
Ik ren zo snel mogelijk de kaaien af richting Vlasmarkt. In die omgeving liggen onder meer een klimtouw en nog wat explosieven, voorwerpen die ik nodig heb om een eerste misdaad te plegen. Maar een team politieagenten heeft mijn tactiek in de smiezen en komt me tegemoet gerend. Vlug het virtuele kogelvrije vest aantrekken dat me beschermt tegen vijandelijk vuur. Met een goed gemikt schot moeten de agenten afdruipen en zich opnieuw gaan activeren in hun hoofdkwartier op de Groenplaats.
La Mosca mikt met The target op actieve volwassenen. Voor vrijgezellenfeestjes, studentenverenigingen of sportclubs die een alternatief zoeken voor paintball of lasershooten, lijkt dit in elk geval gesneden koek. 'Je moet zin hebben om te bewegen, want het heeft weinig zin om dit aan een toeristentempo te spelen', zegt Van den Branden. 'We mikken dus in de eerste plaats op 18- tot 35-jarigen. Maar ik heb het al met veertigers en vijftigers gespeeld en ook zij begonnen na enkele minuten al te lopen.'
Richting Oudaan nu waar chloroform en een vrachtwagen gevonden kunnen worden. Met die extra voorwerpen kan ik een eerste misdaad plegen die enkele honderdduizenden euro opbrengt. Alleen duikt er al een andere agent op. Het wordt rennen voor mijn leven. Een mijn leggen is te laat, want die ontploft pas na één minuut. Vlug een zijstraatje inslaan in de hoop mijn achtervolger zo te verrassen wanneer hij voorbijloopt. Hij vuurt zijn virtuele schot echter net iets eerder af. Het spel is over: 23 minuten door Antwerpen hossen, heeft niets opgebracht. Ik heb zelfs geen misdaad kunnen plegen.
The target wordt gespeeld met minimum vier en maximum twaalf spelers die opgesplitst worden in vier groepen. Bedrijven die het stadsspel als een vorm van teambuilding willen spelen, kunnen tot 36 spelers gaan. De toestellen huren kost 80 euro voor individuele groepen, ongeacht het aantal deelnemers. Een beetje veel voor 23 minuten spelen? 'Nee, want je kan altijd twee uur spelen', verduidelijkt Van den Branden. 'Als het spel eerder afgelopen is, kan je gewoon een nieuw beginnen.'
Voorlopig kan The target alleen in Antwerpen en Gent worden gespeeld, waar de toestellen gehuurd kunnen worden in de gamewinkel Outpost. In de Oost-Vlaamse hoofdstad zijn twee zones afgebakend: één in het centrum en één in het studentengebied. Maar La Mosca wil snel uitbreiden naar andere Vlaamse steden en zoekt daarvoor naar evenementenbureaus en andere gamewinkels.
Van den Branden ziet ook nog andere toepassingen voor The target en denkt dat het spel onder meer gebruikt kan worden als een alternatieve vorm van stadsverkenning. 'Op die manier kan je mensen nieuwe plekken laten ontdekken waar ze anders niet zouden komen. We zijn daarover bijvoorbeeld aan het praten met Leuven.' Van den Branden vergeet echter één iets: wie het spel speelt, rent zo vlug mogelijk van de ene plaats naar de andere om voorwerpen op te pikken of de gangster te klissen. Tijd voor toerisme is er niet, want daarvoor ga je veel te snel in het spel op.

www.lamosca.be
www.outpost.be
www.kellyevents.be
(voor bedrijven)

 

11:43 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

16-04-07

Moto Karaoke

Behalve een academisch programma is er tijdens de driedaagse een animatief programma voorzien. In de rand van de mediadriedaagse kan je je gratis laten gaan bij de installatie ‘Moto Karaoke’, waarbij je game-gewijs je tegenstander verslaat door je motorfiets zo snel mogelijk te laten racen. Probleem: je virtuele motorfiets reageert enkel op geschreeuw. Hoe harder je tiert, hoe sneller hij racet. Scream your heart out!

Moto Karaoke is een Mehdi Hercberg en Raphaël Seguin.  Zeker eens participeren, in het echt in BUDA of virtueel via http://grogore.free.fr/event/motorkaraoke/motorkara.htm.

22:23 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

23-03-07

Need for speed? Gamen op speed!

halo2

 

Hoe lang duurt het om een spel uit te spelen?   Dat verschilt uiteraard per spel, hangt af van de moeilijkheid en de vaardigheden van de speler.  Hoe bepalen ontwikkelaars dan de lengte van een game?  Hiervoor gebruiken ze speedruntijden.  Bij een speedrun speelt een ervaren speler een spel zo snel mogelijk uit.  Het filmpje van de speedrun geldt als bewijst.  Cody Miller zag zijn naam in het Guinness Book of Records verschijnen door HaloII in drie en een half uur uit te spelen.

LINKS

 

·  http://homepage3.nifty.com/shin3 Japanse SR

·  www.powerunlimited.be/artikel.jsp?rubriek=1116440&id=1670096

·  http://speeddemosarchive.com:  SR-collectie

·  http://tasvideos.org:  SR met hulpmiddellen

·  www.archive.org/details/speed_runsop

halo2comic

 

21:24 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

06-03-07

Surfboarden met Koen Gadeyne

 
vivapinata21De lage winterzon zorgt voor een prettige lichtinval, al kan ze storen voor wie met de laptop op de trein wil werken. Als ik die ochtend de deur van de coupe opentrek, zijn de zonneblinden neergehaald. Voor me zit/ligt een gast te gamen op zijn splinternieuwe PSP.  In zijn oor een oorring met een gat, een dikke bril en een prettig kapsel sieren zijn hoofd. Naast hem ligt diagonaal door de coupe een surfboard. Of ik me eraan stoor? Niet in het minst. Als de gast opkijkt, zie ik dat het een oud-student is. Het is Koen Gadeyne gedomme. Koen recht zijn rug en begroet me enthousiast. Dag Benedict. Koen studeerde als sociaal cultureel werker af in 2002 en werkt nu in het Kortrijkse jongerenontmoetingscentrum. “Wat zijn die games toch verslavend” zegt hij onomwonden.  Je zou moeten weten hoeveel tijd en centen ik hierin steek. Ik sta er zelf versteld van. Ik speel fantasiegames waar geweld nihil is en je een rol inneemt die je niet meer loslaat (World of Warcraft, Oblivion), games waarin het de bedoeling is om een tuin uit te bouwen met dieren erin zoals Viva Pinata (klik illustratie). Daarnaast speel ik games waar je in een uur 500 spectaculaire kills behaalt (Ninetynine Nights), games waar je ‘bad guys’ overwint (nazi’s, terroristen, monsterlijke stammen,…), met allerlei wapentuig (Gears of War, Call of Duty, Lost Planet, Prey, Quake, GTA, Far Cry, Saints Row)…. Mijn mond valt open, ik luister zonder veel te zeggen en na de opsomming komt de trein in Kortrijk tot stilstand. We stappen van de trein, ik met mijn boekentas, hij met zijn surfboard onder de arm. Ik gebruik de resterende tijd op het perron om Koen over de mediadriedaagse te informeren. Tegelijk vraag ik of hij zin heeft een bijdrage te leveren. “Tot gauw”, zwaait hij! “Ik mail je!  En Koen werpt zijn plank onder zijn voeten en surft naar zijn werkplek, sneller en vaardiger dan de meeste fietsers. Mooi om te zien, denk ik bij mezelf. ‘Back to the Future’ in het echt.  

Een tijd later valt er een mail van Koen in mijn mailbox. Koen heeft duidelijk zin om deel te nemen, maar hij is verontrust in wat hij te vertellen heeft. “Ik bedoel” schrijft hij, “ik vind niet dat games te gewelddadig zijn of te realistisch of te… Het gaat om het gamen en ik vrees dat dit verhaal niet thuishoort tussen al die mooie theorieën.” Even lijkt het er op dat Koen wil afhaken, maar we overtuigen hem. Het verhaal van de gamer, het verhaal van de jongere, dit zijn de verhalen die we willen horen. En dan schrijft Koen voluit. In zijn mail lezen we dat hij speelt omdat hij het graag doet, omdat hij opgaat in de mooie graphics, een persistente wereld waar van alles te beleven valt… “Niets zet mij aan om dit echt uit te voeren. Als er in het hoofd van een jongere dingen afspelen kan het dat de game een trigger is maar de game is niet de oorsprong van het gedrag. Zo kan ik nog aspecten aankaarten, maar voor mij gaat het daar niet om. Ik zou het liever hebben over het sociale van gamen: jongeren aan het gamen, gamen met vrienden en beelden van mijn solovluchten in de gamewereld… Maar nu is het dus weer hoog tijd om me richting zetel te begeven. De vrouw heeft de nacht en ik morgen verlof, dus is het tot in de vroege uurtjes gamen geblazen. Groeten, Koen.

Vanavond kwamen we in Gent samen in de gebouwen van Victoria De Luxe om de openingsavond, met op het programma van de Infowarroom, definitief vorm te geven. Eén ding is zeker, het worden heroïsche tijden!

22:57 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

01-03-07

Ergens tussen Etterbeek en Lichtervelde

Het is een publiek geheim. Vrouwelijke gamers zijn in de minderheid en de gamesters die je kent zijn doorgaans op een hand te tellen.  The Sims en SL zijn wel geliefd bij vrouwen.  The Sims1

Na afloop van de spreekbeurt van Gust De Meyer (blog 7 februari 2007) wandelen Stefaan en ik naar het charmante stationnetje van Etterbeek.  Het is vijf uur in de namiddag en de frituurgeur slaat in mijn neus en doet me terugkeren naar mijn studententijd – enkel geestelijk, helaas.  Fysiek blijft alles gelijk.  Als student passeerde ik hier talloze keren, snoof de geur zeker duizend keer op, maar nooit liet ik me gaan aan één enkel frietje.  De discipline van een student?  Vergeet het!  De lekkere geur contrasteert te sterk met het uitzicht, de inrichting en de uitbater van de frituur.  Wie het station kent zal dit beamen.  Ik geef toe, misschien een enkele keer, liet ik me even gaan, ergens in een zwak en bedronken studentikoos moment, waarin de perceptie van de omgeving niet meer tiptop was.  Hopelijk bleef het bij die frikadel.  Ik weet het in elk geval niet meer, verdrongen of verdronken. 

Stefaan snelt snel de trappen af, roept 'tot morgen' en springt op zijn trein naar Leuven.  Ik moet even wachten en ik lees op de monitor dat er een rechtstreekse lijn naar Lichtervelde is.  Ik ben verwonderd.  Ik drop een euro in de blikkenautomaat.  Op de trein richting De Panne is het rustig, ik haal ik mijn laptop boven en trek het bierkannetje uit de automaat open.  Ik tik wat zinnetjes van Gust in de pc in en zonder dat ik het wil, vang ik een gesprek op.  Naast me zitten twee meisjes van een jaar of twintig.  Studentes.  Al snel blijkt dat één van de twee met haar thesis bezig is en daarnet de lezing van De Meyer bijwoonde.  In functie van haar thesis.  Op mijn leeftijd heb ik weinig gène om mensen aan te spreken. Ik vraag ze wat ze van de lezing vonden, vertel over het project ‘Game over’ dat in zijn kinderschoenen staat en vraag waar ze mee bezig zijn.   Ik kom te weten dat de thesisstudente Nachali Van Riel heet, haar thesis over gamen maakt en zelf games speelt.  Dit is uitzonderlijk.  Gamende meisjes die er een thesis over schrijven, ze lopen niet zo dik.  We raken snel geïnteresseerd en wisselen adressen uit. 

Maar ik ben slordig.  Zoals altijd.  Ik verlies mijn contactgegevens ergens onder een stapel papieren op mijn bureau.  Ik ben benieuwd naar haar onderzoek, ik wil Nachali betrekken bij het project enzovoort, maar ik kan ze niet bereiken.  Weken gaan voorbij en ik voel me ongemakkelijk.  En dan, plots valt er een mail van haar in mijn inbox.  Een geschenk uit de hemel!  Ze is beleefd en spreekt met aan met “beste…, ik weet niet of u zich mij herinnert, maar wij hebben elkaar in oktober op de trein ontmoet na een lezing van Gust De Meyer over geweld en videogames."  Natuurlijk herinner ik je, denk ik met veel gevoel voor zelfspot. Hoe vaak denk je dat ik een gamend meisje ontmoet met de naam Nachali dat een gamethesis schrijft?  "Ik ben druk bezig met het doornemen van de literatuur in het kader van mijn scriptie" vervolgt ze. "Verder ben ik benieuwd naar de meerdaagse rond media en geweld die u zal organiseren. Ik ben er zeker van dat dit een bijdrage kan leveren… 

Tegenwoordig valt er regelmatig een berichtje van Nachali in mijn mailbox.  Vandaag stuurt ze een buitengewoon interessante tekst “die een andere kijk werpt op de discussie rond media en de invloed op geweld.”  We lezen hem op www.asanet.org/cs/killervideogameskillerkids en www.asanet.org/galleries/default-file/Winter07ContextsFea....  Bovendien seint ze me dat ze graag wil meewerken aan de infowarroom.  Vrouwen en games, games en eindwerken, het zijn zeldzame combinaties… 

------------

www.womensgameconference.com en www.womeningamesinternational.org.

21:52 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-02-07

Gamen als topsport?

Sander1

Gamers die van hun hobby hun beroep maken, is een fenomeen.  Als een decennium lang organiseert de Cyberathlete Professional League (CPL) gamewedstrijden.  Professionele gamers bekampen elkaar en strijken een prijzenpotten op.  Jaarlijks kiest de organisatie een andere game.  Johnathan Wendel (VS), Sander Kaasjager uit Nederland (klik foto) en Brice Mellen (zie blog van 22 februari) zijn favorieten.  Steeds meer mensen wagen zich aan professioneel gamen en doorbreken het cliché van de asociale, zwaarlijvige en bebrilde nerd.  Hun wens is dat gaming een Olympische discipline wordt.  "Bij gametornooien in sporthallen hangen er grote schermen op zodat bezoekers de wedstrijd kunnen volgen” getuigt Johnathan Wendel in het Belang van Limburg.  Net zoals bij voetbal moet je eerst een aanval opzetten om te scoren.  Je bedenkt eerst een tactiek om je tegenstander kwetsbaar te maken en hem vervolgens onderuit te halen" aldus de grootmeester. 

 

---------

Zie:  DAMIAANS R.  Beroep: gamer. In: Het Belang van Limburg, 11 januari 2006. 

21:45 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-02-07

Gamen met een visuelehandicap?

's Werelds beste blinde gamer!

 

Ik volg Kim Bols’ website al sinds het begin.  Kim is 28, volledig blind en woont zelfstandig alleen ergens in de Kempen.  Aanvankelijk interesseert de site me uit een professionele betrokkenheid: als redacteur van een Handinfo (een wegwijzer voor personen met een handicap) en als lesgever aan een studente met een visuele handicap.  Nu klik ik de sympathieke site nog regelmatig aan.  Ondertussen is die uitgegroeid tot een waar lichtbaken – een portaal voor mensen met een visuele handicap.  Binnenkort noteert Kim haar tweemiljoenste bezoeker. 

bricemellen                                                                       
Sites zoals die van Kim zijn er niet veel.  Ze bericht werkelijk over alles.  Ook gamen is haar niet vreemd.  Op de site lees ik dat een volledig blinde tiener, een zekere Brice Mellen uit Nebraska een krak is in vechtspelletjes zoals 'Mortal Kombat.'  Mellen haalde de kop van The New York Times en The Washington Post toen hij Ed Boon, de ontwikkelaar van 'Mortal Kombat' versloeg in zijn eigen game.  "Ik leerde de knoppencombinaties van buiten," getuigt hij "maar het geheim is luisteren: ik luisterde lang naar de gamegeluiden.  Ik hoor mijn tegenstanders bewegen.  De geluiden en knoppencombinaties zitten in mijn geheugen geprent, dat ik reageer zonder nadenken."  Brice Mellen haalt hoge schoolcijfers en droomt ervan om in een gamestudio te werken.  Hij verklaart zich nader.  "Een game is goed als je het kan spelen zonder nadenken.  De besturing moet eenvoudig zijn en het geluid speelt een rol.  Als visueel gehandicapte kan ik op dat vlak bijdragen in de gameontwikkeling."  Straf hé, niet? 

------------

Bron: www.kimbols.be/artikels/algemeen_varia/gamer_blind.php en www.kimbols.be/artikels/algemeen_varia/gamer_blind2.php. 

23:48 Gepost door Benedict Wydooghe in g_Gamers | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |