05-02-09

The rise and fall of Facebook

Mark - Facebook - Zuckerberg blies gisteren vijf kaarsjes uit. “Lang zal ie leven…” Maar hoe lang zal ie nog blazen, dat is de vraag. Voor mij ligt een rapport met de inspirerende titel “The future has already arrived. It’s just not evenly distributed” naar een citaat van William Gibson, je weet wel de SF-auteur die het begrip cyberspace lanceerde in 1984. www.netlash.com liet twintig experts in de toekomst kijken en noteerde hun bevindingen. Buzzword in de studie? Facebook natuurlijk, of algemener: sociale netwerksites. Conclusie? Eerst en vooral dit. “Voor de jongeren van nu is ‘online gaan’ een even vreemd begrip als ‘elektriciteiten’. Er is géén aparte cyberspace voor hen” schrijft Bart De Waele, de bedrijfsleider van Netlash. En dat klopt maar al te goed, echter niet alleen voor jongeren. Hoe meer we ons online tonen, hoe sterker de digitale reputatie overeenkomt met de realiteit en hoe meer onze avatarprofiel(en) bepalen wie we zijn. Anonieme nicknames (zoals op Second Life) hebben afgedaan. We willen échte mensen met échte foto’s van échte gebeurtenissen. De ontwikkeling zet ons aan tot zelfreflectie in termen van authenticiteit en reputatiemanagement (wat een lelijk woord, trouwens). Anonieme citaten zijn niet meer ernstig en je eigen, ondertekende teksten en beelden worden gelinkt aan je profiel en je autoriteit.
Voor velen kwam dit “nieuwe internet” tot leven op Facebook.  En na de ontdekking volgde ontnuchtering. Collega’s van me liggen wakker van de verschuivende grens tussen privé en professie. Ze stellen vragen. Kunnen studenten mijn status en profiel zien? Wat als ik getagged ben in een foto? Roddelt men over mij op Facebook. Tegelijk tonen ze foto’s van zichzelf en hun kinderen, ze delen mee waar ze shoppen of wat ze eten. Ze vervloeken én bejubelen Facebook. Wat er allemaal mis kan gaan is ondertussen duidelijk in de verf gezet op http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=GT2.... Studenten zelf stellen minder vragen, alhoewel... Hogescholen en universiteiten worden zich met mondjesmaat bewust dat een actueel online profiel het imago versterkt, helpt bij het aantrekken van medewerkers en een band schept tussen collega’s, de school en de studenten. Sinds kort promoten diverse opleidingen in het hoger onderwijs zich via facebook. De opleiding maatschappelijke veiligheid en de opleiding sociaal werk aan Katho hebben zo’n profiel. Zo hopen op bekendheid bij potentiële studenten en willen contact maken met oud-studenten. Voor de collega’s en de huidige studenten is het een concrete visualisatie van het netwerk rond de opleiding. Echter, wie zit er achter deze accounts? Wie krijgt toegang tot het profiel van deze geïnteresseerde studenten? Is het de opleidingscoördinator? Is het een administratief medewerker of zijn het alle docenten van die opleiding? Goed om weten, niet? De Standaard publiceerde een reeks tips om het cool te houden op FB. We kunnen ze alleen maar herhalen, zij het iets minder normatief of moralistisch…

1.         Gebruik FB niet op het werk, tenzij professioneel.

2.         Vertel niets wat je niet tegen collega's zou vertellen.

3.         Verwijder reacties die je in problemen kunnen brengen (of vraag het).

4.         Stel je 'privacy-settings' streng in.

5.         Beken geen misdrijf, zelfs niet voor de grap. De politie is uw vriend zonder humor.

6.         Geef weinig privégegevens vrij zoals je gsm of je woonadres.

7.         Google jezelf en corrigeer foute of vervelende info over jezelf.

8.         Hou rekening met anderen als je iets op je profiel of status zet.

9.         Chat niet met iedereen over vertrouwelijke onderwerpen.

10.     Gebruik een profiel voor je privé of voor het werk, niet voor beiden.

11.   Wees selectief bij het aanmelden van je vrienden: het is geen wedstrijd.

Of lees de kleine lettertjes op www.facebook.com/home.php#/policy.php?ref=pf. In het secundair onderwijs ligt de problematiek anders. Onlangs stelden verschillende kranten zich de vraag of leerkrachten en leerlingen met mekaar bevriend mogen zijn op sociale netwerken. Het leverde De Standaard 84 reacties op die een studie waard zijn. Er zijn ervaringen, pleidooien voor vorming, er zijn meningen die variëren van uiterst progressief tot ultra conservatief. En thesisstudent zou er eens zijn tanden moeten inzetten. Gesneden brood op  http://www.standaard.be/Meningen/Forum/Index.aspx?pageNam....

Nu, alles gaat voorbij, ook de sociale netwerken zoals ze er nu uitzien, meent Bart De Waele. Het ‘defriending’ (minder vrienden maken ten voordele van de kwaliteit) zal hier wellicht niet voor zorgen. Dat zou een onhoudbare en dus tijdelijke trend zijn. Een ‘socialenetwerkramp’ zegt De Waele zal de katalysator zijn.  Wat bij het failliet van Facebook? Stel dat je volledige online publieke archief (je hele digitale leven) in één ruk verdwijnt. Wat als een identiteitsdiefstal je persoonlijke data misbruikt, wat als een slordigheid je gegevens te grabbel gooit... of gewoon, wat als de facebook belastingscontroleur (www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DR23UIF0) zich in andere varianten aanbiedt? Een mogelijk gevolg is een  anti-online movement. Het is een pleidooi voor minder online leven en meer kwaliteit in het echte.

En toch zal men in ’t geniep elke avond z’n facebook checken, schrijft de auteur er lachend bij...

---

Sinds september gebruik ik Facebook als virtuele speelplaats voor mijn afstandsstudenten. Studenten uit Limburg, Antwerpen en Oost-Vlaanderen komen op afstand in contact met elkaar. En wat blijkt? Het werkt. Vormingen rond Facebook? Gerust, aangepast aan de doelgroep. Docenten hebben nood aan technische sturing (hoe vink ik de juiste privacyinstellingen aan…), terwijl studenten vooral input nodig hebben over hun e-profilering en hun online imago.

20:39 Gepost door Benedict Wydooghe in n_Netikette | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

01-10-08

Ietsiepietsie Netikette

Ik ben geen moraalridder noch een gedragsregelaar. Van nature kan ik met mensen overweg, al zullen enkele hardvochtige studenten dat tegenspreken. Maar nu en dan vlot het niet tussen een enkeling en mij. Leerstijlbotsingen klinkt het in de pedagogische milieus, karakterbotsingen zeggen de Freudianen, klassenbotsingen beweren de Marxisten. Grootvaders gezonde verstand leerde me al vroeg dat er soorten mensen en soorten omgevingen zijn. Schoolomgevingen spreken van ijverige studenten, strevers en broekvegers, betweters en kletsmajoors.  Freudianen spreken van optimisten of pessimisten, open, gesloten, normale en gestoorde persoonlijkheden… Marxisten spreken van kapitalisten, proletariërs en burgerlijke ideologen.  Met al die karakters is het prettig toeven op de virtuele campus, een kleurrijke boel…  tot die enkeling opduikt waar ik niet mee om kan. Alle pedagogen, Freudianen en Marxisten ten spijt, ik bedacht er een woordje voor:  de cyberetter.

Omdat etters zich vaak niet bewust zijn van hun gedragseffect, geef ik een bloemlezing elementaire sociale vaardigheden op internet.  We beginnen bij het begin. 1. Spreek zacht. ROEP NIET! Roepen doe je door hoofdletters te gebruiken, of erger, je lettertype te vergroten en uitroeptekens te gebruiken.  Doe het niet, tenzij het nodig is. Dat lees aangenamer. 2. Smileys zijn tutoyerend. Gebruik ze zeker onder elkaar. Naar docenten toe? Misschien beter het initiatief van de docent afwachten. Dan kan jij ze ook gebruiken. 3. Gebruik je mailadres van de hogeschool of een ‘neutraal’ adres. Docenten raken erg ontregeld bij een mailtje van sexygirl101@hotmail.com of porre7@gmail.com. Facebook is evenmin geschikt voor je formele mailverkeer. 4. Zeg in een mail niet: “Beste docent, je cursus is een janboel, ik vind er niets terug, ik heb bovendien geen tijd om te zoeken waar alles staat. Mijn tijd is kostbaar.”  Hou de toon iets neutraler, al ben je geïrriteerd. Als de docent geïrriteerd raakt is de kous af. “Beste mevrouw, ik las x, y en z. Kunt u me verder helpen met…” klinkt al een stuk beter. Toon dat je werkte in de cursus voor je mailt. 5. Probeer bij het mailen, chatten of discussiëren niet altijd het laatste woord te hebben door elk antwoord van een shitload tegenargumenten te  voorzien. Dat is kinderachtig en dit is het hoger onderwijs. 6. Vermijd  slordige zinnen, zinnen die je afrondt met twee puntjes, zinnen met veel fouten of zinnen met in het midden een enter.. Het toont dat je nauwelijks nadacht over wat je schreef. 7. Discussies kunnen officieel en officieus. Als een docent je de opdracht geeft om over een cursusdeel in discussie te gaan, doe je dat in de virtuele school: op Toledo. Je doet dit niet op de speelplaats Facebook. Officieus kan het wel, uiteraard.  8. Zoek een sociaal evenwicht. Toon jezelf aan de ander als die dat bij jou doet. Een foto, een avatar, een vriendenlijstje, je favoriete muziek op facebook, er is niets mis mee. Het valt te vergelijken met een ontmoeting op café. Wees echter niet te opdringerig.  Het is niet omdat je elkaar ontmoet op café, dat je bij die persoon thuis binnenloopt.  Wees dus zuinig met je vraag naar echte adressen en telefoonnummers.  Zo.

Voor nieuwelingen in cyberspace, klinkt het bovenstaande misschien vreemd in de oren. Zonder dat je het weet kan je een bron van ergernis zijn, maar voor alle duidelijkheid, in 95% van de gevallen is dat niet zo.  Acht tips om het virtuele etterschap af te leren. Wie kent er nog? Of voorbeelden van hoe je het niet doet, altijd leuk om te zien… Alweer benieuwd. Tenslotte dit: wie zich aangesproken voelt of zichzelf herkent in het bovenstaande, het is misschien beter NIET te reageren. 

---

De derde ICT-les ging over de bronnen van het Sociaal Agogisch Werk, het stellen van de juiste zoekvragen, het kiezen van een geschikte zoeker en een bibliotheekintroductie. Tussenin keken we naar de VPRO-Tegenlichtreportage 'Internet en ik' die het heeft over hoe kinderen en pubers hun identiteit ontwikkelen in een digitale wereld. Studenten die afwezig tekenden kunnen ze altijd bekijken in de streaming. Voor het overzicht van de zoekers die aan bod kwamen, zie www.symbaloo.com/public/51/sadan.

 

 

 

 

 

18:09 Gepost door Benedict Wydooghe in n_Netikette | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |