12-11-08

De digitale variant van Manets kathedralen

Hoe zou het met de ontwikkeling zijn van het pestspel (zie eerder op de blog)? De studenten sociaal agogisch werk ontwikkelden voor de zomer nog diverse pestscenario's en draaiboeken. Sindsdien lag de bal in het kamp van de gamedesigners. Na veel geduldige arbeid is een eerste reeks screenshots klaar. Het ceedeetje lag deze morgen op mijn bureau en het tussentijds resultaat mag best wel getoond worden. Het is verbazingwekkend om te zien hoe digitale omgevingen gebouwd worden en hoe een stad in 3D verschijnt. In een eerste de presentatie hiernaast krijg je te zien hoe er van een echt steegje een digitale variant ontstaat. De studenten Digital Arts & Entertainment krijgen van de eenvoudige foto een 3D model zonder ‘huid’ (texture genoemd). Dat bewerken ze met stijl en fantasie. Deze oefening bewijst dat eenvoud siert. Zeven shots brengen je op evenveel locaties. Ik doe een poging om de beelden te situeren, het kan zijn dat ik er compleet naastzit. Gelieve me hieronder te corrigeren. Kenny Deriemaekers tafereel doet denken aan een willekeurige stad in het Midden Oosten, Jeroen Matton schetst een industriële site in de VS terwijl Kirill Postnoys steegje anarchistisch en postindustrieel aandoet (Rusland misschien?). Stijn Fastenaekels ontwerp is gestileerd en zou aldus in Kortrijk kunnen zijn. Niels Biliets situatie doet denken aan Venetie. Steven Dullaert voert ons naar Zuid Amerika en Laurens Corijn naar Azië. Het doet allemaal hard denken aan Eduard Manet en zijn Kathedraal van Rouen, maar dan digitaal. Bij de volgende oefening stel ik Le déjeuner sur l’herbe voor als inspiratiebron.

15:17 Gepost door Benedict Wydooghe in q_pestquest | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

03-06-08

Katho & games in de pers

Het kan niet op. De persaandacht richt zich op onze hogeschool, en daar zijn we toch altijd een klein beetje trots om. "KATHO-studenten die iets zinnigs verrichten..." zo stond er in een recente nieuwsbrief te lezen... De uitspraak leek gewaagd, maar werd gevolgd door het eerlijke "er zijn er nogal wat op dit ogenblik." En dat is inderdaad waar. Zo verlenen de studenten van het derde jaar bachelor orthopedagogie hun medewerking aan de ontwikkeling van de Anti-Pest game. De naam zijn we nu stilaan beu: het lijkt wel of we met het opgeheven vingertje moraalridder spelen. Enfin, de voorlopige werktitel is dan maar 'PestQuest' maar de preventiedienst van Kortrijk vindt dit bezwaarlijk te Engels klinken... Nu, voor deze blog behouden we toch de benaming. Wat de medewerking van de studenten precies inhoudt, zal ik hier niet beschrijven. Via CAMPUS, het studentenprogramma op de regionale zender WTV/FOCUS kom je er vanavond alles over te weten. De avond lang te bekijken in de lus. Morgenvroeg (alhoewel is kwart voor acht vroeg?) is Stefaan Pleysier dan weer te horen op StuBru. Terwijl wij op de bus zitten of aan onze koffie slurpen mag hij op de schoot zitten Sofie Lemaire om de nieuwe gamepublicatie voor te stellen, naar aanleiding van zijn presentatie in het Vlaams Parlement, later op de dag. Ik haal onze Lowie alvast wat vroeger van school. We smeren onze boterhammekes, stappen om half elf de trein op richting Brussel en samen gaan we naar het parlement. De Leuvenseweg, 't kan niet moeilijk zijn om te vinden.

21:31 Gepost door Benedict Wydooghe in q_pestquest | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

16-11-07

Remember Bully

Ken je Bully nog?  Natuurlijk.  De hetze was zo groot, dat zelfs een nieuwe speltitel de gedachte aan een pestspel de wereld niet uit kon helpen. Tegenwoordig heet het spel Canis Canem Edit en blijkt één van de straffere games. Een verhaallijn om u tegen te zeggen... en ironisch genoeg gaat het over een gepeste jongen die het uiteindelijk opneemt voor de zwakkeren.  Of stel ik het nu zelf wat te romantisch voor?  Enfin. Het sprak lange tijd tot mijn fantasie en nu heb ik het gekocht.  Als studiemateriaal.  Immers, samen met de Kortrijkse preventiedienst en de opleiding Digital Arts & Entertainment (Howest) werkt onze hogeschool aan een game.  Koen Samyn  gaf onze studenten uitleg over het concept.  Doelpubliek? Tieners uit de tweede en derde graad. Doel? Pestgedrag bespreekbaar maken en aanpakken.  Belangrijk is dat het spel zich naar de vrouwelijke populatie richt. Meisjes blijven ondervertegenwoordigd in games, en als ze spelen, dan is het vaak iets zoals de Sims. In vaktermen heet dat een MMORPG, een Massive Multiplayer Online Role Playing Game. Je interacteert online en speelt een rol. Studenten van de opleiding Bachelor in de Maatschappelijke Veiligheid ontwikkelen de spelsituaties.  Ze werken pestscripts uit die de designers van DA&E grafisch vertalen.  Ze  bouwen hiertoe Kortrijk en haar bevolking virtueel na.  Het concept is vergelijkbaar met Second Life: avatars bevolken de Leiestad en zien zich geconfronteerd met interactieve situaties.  Sommige opdrachten doe je solo, voor andere heb je sociale vaardigheden nodig en werk je in groep.  Onderzoek wijst uit dat sociale vaardigheden en het verhogen van de weerbaarheid pestgedrag vermijdt of verhelpt.  En die sociale vaardigheden en die weerbaarheid heb je niet alleen in het echte leven nodig.  Een steeds groter deel van ons leven speelt zich virtueel af. In MMORPG’s en in chatboxen zijn e-sociale vaardigheden onmisbaar. In cyberspace kan je sociaal of asociaal zijn, je kan passief, participatief, assertief of agressief reageren, kan je conflicten stimuleren of verhelpen… je kan hulpvaardig zijn, je kan tegenwerken, in cyberspace is er sociale druk, sociale controle, sociaal wenselijk en onwenselijk gedrag, je kan mensen uitsluiten, je kan stalken, je kan vriendengroepen vormen of via virtuele gangs de boel verzieken,… om maar een paar situaties te noemen.  Bedoeling is om via het spel e-weerbaarheid te creëren zodanig dat jongeren voorbereid zijn op de wereld van morgen.  Nu, hoe beginnen we hieraan? In elk script is er aandacht voor pesten.  Dit kan verbaal (van woordgrapjes tot scheldwoordslingeren), fysiek (geweld, afpersen) of elektronisch (cyberpesten).  Inspiratie valt alvast te rapen op Wikipedia en in Canis Canem Edit. Ga uit van je ervaringen maar beschrijf de situatie vanuit het oogpunt van de gepeste. Leef je in: zowel in de pester, als in de gepeste.   Wees even niet moralistisch, laat je duistere kant zien.  Lezers die zin hebben om een script te schrijven zijn welkom. Wie zag zijn naam al op de credits van een game? Stuur je suggesties in voor kerst.  De spelfiche met alle uitleg vind je op http://www.katho.be/ipsoc/emv/onderzoek.asp.  Scroll tot je vinger pijn doet en dan komt ie, helemaal beneden...

---

Zo, we zijn vertrokken.  Bedoeling is om het spel klaar te hebben tegen 2009. En terzijde, afgelopen woensdag leerde ik van Jan Van Looy dat de ontwikkeling van een game gemiddeld 15 miljoen euro kost en door 150 medewerkers gedragen wordt.  Wat wij doen, dat is kattenpis zeker?

13:05 Gepost door Benedict Wydooghe in q_pestquest | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |