07-09-10

23 dingen...

Vandaag start een internetvorming voor Logo-medewerkers. Web 2.0 - het sociale en interactieve internet is stilaan gemeengoed. De toepassingen kunnen een meerwaarde bieden aan de communicatiemiddelen en -strategieën van de Logo’s. 23 Dingen is een online en offline cursus, waarmee de medewerkers vrij zelfstandig courante 2.0 toepassingen gebruiken. Aan de hand van 23 oefeningen maak je kennis met Twitter, Netvibes, Delicious, Foto-, Video- en Audiosites, je leert bloggen en een wiki maken, kortom webtoepassingen die je mogelijks bij gezondheidspromotie kan inzetten.

Het oorspronkelijke “23 Things” komt uit de bibliotheeksector in de VS en werd in Vlaanderen en vooral in Nederland gretig overgenomen en voor verschillende sectoren vertaald, herdacht en herwerkt. Wie op eigen houtje op verkenning wil kan dit via: http://www.23dingen.be, http://23dingenvoormusea.nl, http://23dingenvoorarchieven.nl, http://23politiedingen.nl. Het concept heeft een Creative Commons licentie, wat wil zeggen dat iedereen kan het gebruiken mits vermelding.

Wie meer begeleiding en ondersteuning nodig heeft, zakt twee lessen af naar Kortrijk. In de eerste les krijg je de basiskennis over het concept, de werkwijze. Daarna ga je met een reeks opdrachten naar huis. Wekelijks verken je enkele instrumenten. Je rapporteert en krijgt online feedback. Op de tussentijdse bijeenkomst is er tijd voor reflectie en bijsturing. Het programma en de on-line ondersteuning lopen verder tot 6 december. Een online evaluatie en feedback moment sluit het geheel af.

Het cursusmateriaal voor de eerste samenkomst bestaat uit

- een algemene inleidende lezing met de titel Flaneren in cyberspace, Zoeken naar digitale gezondheidspromotie en ziektepreventie. Bekijk de presentatie hier.

- een digitale cursus op http://sadan.wikidot.com. Het betreft hier een cursus e-cultuur die ook oog heeft voor ICT en bronnenonderzoek zoals dat aan het eerste jaar sociaal agogisch werk gedoceerd wordt.

- een digitale bibliografie op http://www.delicious.com/benedictwydooghe. De bibliografie bevat verwijzingen en syntheses van internetteksten. Ze is op verschillende wijzen te organiseren.

- videomateriaal De cursisten kijken op https://www.impulscentrum.benaar de drie afleveringen van The virtual revolution 1 : The great levelling Canvas 13/04/2010, The virtual revolution 2 : Enemy of the state Canvas 20/04/2010 en The virtual revolution 3 : The cost of free Canvas 27/04/2010 en de reportage onder de titel Wikis waarheid van VPRO Tegenlicht.

Op eigen houtje verkennen de cursisten 23 ‘dingen’ die ze mogelijks in hun praktijk kunnen inzetten. Het gaat om de volgende toepassingen:

0. Lijstjes bijhouden? Probeer het eens met dit instrumentje: http://www.apestaartjaren.be/mediapedia/online-lijstjes-b....

1. Sociale netwerken: www.linkedin.com & www.facebook.com.

2. Zorg voor plaatjes: www.picassa.com, www.slideshare.com en www.youtube.com.

3. Blogs: www.gameovergames.skynetblogs.been http://www.benedictwydooghes.blogspot.com en talloze andere…

4. Hou overzicht over al die blogs: www.netvibes.com

5. On-line favorieten: www.symbaloo.com en zijn varianten bekijk je op http://sadan.wikidot.com/3-web-2-0n

6. Maak je eigen tekenfilm: http://www.xtranormal.com.

7. Presenteer eens in pdf (handleiding: http://www.apestaartjaren.be/mediapedia/meer-doen-met-pdf), met www.wordle.net ofwww.mindmapper.com.

8. Geografisch: http://earth.google.com/intl/nl, http://maps.google.be, http://www.routenet.be en sinds kort: http://www.batchgeo.com/nl. Als je in Google een adres of postcode intikt en vervolgens op Maps klikt, dan wordt die locatie meteen op een kaart ‘geplot’. Met BatchGeo doe je dat voor veel plaatsen tegelijk. Zo breng je alle adressen uit een Excel-file in kaart of creëer je in een paar muisklikken je eigen Google Map die je deelt.

9. De google earth van het menselijk lichaam: http://www.visiblebody.com

10. Organiseer zelf je info en werk samen op internet: http://www.wikidot.com, www.wikipedia.com en www.wikileaks.com

11. De cb van het internet: www.twitter.com

12. Ben je aanwezig in www.bibliotheek.be en http://webwijzer.bibliotheek.be

13. Games mogen zeker niet ontbreken: http://www.spelletjesoverzicht.nl/spelletjes/geneeskunde.

14. Muziek: http://blip.fm, maar ook http://www.listentoyoutube.com is razend interessant. Je maakt van een videoclip een mp3 bestand.

15. Toon waar je bent: http://foursquare.com, lees er over op: http://www.6minutes.be/NL/Artikel.aspx?ArtikelID=19838&RubriekID=3&UserID=20&ab=181489

16. Licht futuristish is Goggles: voor een demo zie: http://www.youtube.com/watch?v=Hhgfz0zPmH4, vergelijkbaar is http://www.gazopa.com, maar dan voor het niet mobiele internet

17. Een geestigheidje: http://howbigreally.com of misschien bruikbaarder is http://learn.genetics.utah.edu/content/begin/cell/scale. De site kon evengoed onder tegengestelde titel als de vorige url: howsmallreally, of  zo.

18. Orden je online info: www.delicious.com.

19. Zorg dat je aanwezig bent: http://www.desocialekaart.be  

20. Nieuws: http://www.mediargus.be/vowb en http://www.nieuwsbronnen.com

21. Uitwisselen van grote bestanden? http://www.dropbox.com en https://www.airdropper.com

22. Hoe diverse media naar elkaar toegroeien: http://ineuropa.nl en http://beagle.vpro.nl

23. Geef karakter aan je presentaties met http://prezi.com

En voor wie er niet genoeg van krijgt:

24. Ingrediënten.nl, is een kooksite die gerechten voorstelt op basis van wat je in huis hebt. De database omvat combinaties van ‘compatibele’ ingrediënten. Alle ingrediënten worden geïllustreerd en vergezeld van uitleg, een Wikipedia-link en voedings- en energiewaarden. Je ziet hoeveel gerechten je kan maken met het geselecteerde ingrediënt en welke producten lekker combineren.

25. Online monteren van filmmateriaal:http://jaycut.com/

26. http://www.bounceapp.com/ gebruik je om feedback te geven op beeldmateriaal waarbij mail niet efficiënt is. Via een screenshot, een kader en een tekstballonne geef je commentaar. Na het saven krijg je een URL waar anderen opnieuw op kunnen reageren.

Docent: Benedict Wydooghe, KATHO-IPSOC, IPSOC Bijscholing

Data: 7 september en 28 oktober 2010
 (13.30 -17.30 uur)

Plaats: IPSOC, Kortrijk

09:56 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (0) | Tags: voer sleutelwoorden in |  Facebook |

07-09-09

Bijscholen in E-cultuur?

Op donderdag 26 november en 3 december doceert Benedict Wydooghe in Kortrijk voor Vorming plus over Facebook, Twitter, LinkedIn, MSN. Deze sociale netwerksites geven het web een uitgesproken sociaal karakter. Kinderen hebben er clubjes, jongeren wisselen er huiswerk uit. Studenten blijven met elkaar in contact ongeacht waar ze studeren. Jonge moeders tonen er trots hun babyfoto’s en volwassenen vinden er oude vrienden terug. Senioren praten er met hun kleinkinderen... Kortom, alles wat je in het echte leven doet, kan tegenwoordig via een sociale netwerksite. Deze cursus verkent die sites. Hoe zien ze er uit, wat doe je er en hoe doe je het? Na een kennismaking met de mogelijkheden volgt een kritische benadering: Welke gevaren loeren om de hoek en hoe wapen ik me?  Inschrijven via: http://www.vormingplusmiddenzuidwest.be/Default.asp?CID=7....

Wie zin heeft om te bloggen of verhalen te schrijven, kan terecht bij Vormingplus in Kortrijk op donderdagen 14, 21 en 28 januari 2010. Benedict Wydooghe doceert er de cursus 'Bloggen is een werkwoord' en verkent in een eerste les de blogwereld. Wie zijn die bloggers? Wat schrijven ze? Hoe blijf je efficiënt op de hoogte? In les twee ga je aan de slag: behalve knoppenkennis, helpen schrijftips je aan een vlotte tekst en zorgen lay-outtips dat je tekst prettig oogt. Les drie werkt de blog af: je voegt foto of video toe en promotips zorgen dat je teksten een publiek krijgen.

13:28 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

15-01-09

Studiedag Sociaal vaardig in Cyberspace

Proficiat.

Je bent ingeschreven voor de studiedag Sociaal vaardig in cyberspace. Dat is de titel én de probleemstelling die blijkbaar bijzonder actueel is, want de inschrijvingen lopen vlot binnen.
Studenten en docenten van Katho Ipsoc zochten het afgelopen jaar samen met mensen van het Expertisecentrum E-Cultuur naar antwoorden op nieuwe vragen.

  • Hoe werkt digitale hulpverlening?
  • Welke zijn de voor en nadelen?
  • Hoe ziet het sociaal cultureel werk er in cyberspace uit?
  • Zijn games werkelijk gevaarlijk?
  • Wat is het potentieel van netwerksites?
  • Moeten we opletten voor cyberpesters?
  • Is een on-line ordehandhaving gewenst of gevaarlijk?

Het zijn slechts enkele vragen die aan bod komen. Ik neem alvast een tipje van de sluier bij een bijzondere spreker... Als blogpersoonlijkheid maakte ze indruk met deze video en als internetdeskundige verscheen ze onlangs in Klasse... Ze was op radio één, na een twitterstunt... Kortom, Clo WillaertS (met s!) is niet de eerste de beste in het vak... 

De rest van de sprekers stel ik binnenkort voor. 

Hou deze blog dus in de gaten.

22:24 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-09-08

Open Hoger Onderwijs! Of niet?

Vandaag zijn ze gestart. Mijn eigen OHO studenten. Studenten die bij ons het Open Hoger Onderwijs volgen. Studeren van op afstand zeg maar, met een minimum aan contacten in real life (RL). Je moet het zien zitten. Daar zo thuis, op je eentje, met in de verte een zicht op de hogeschool, de pakken bladzijden verwerken… Het lijkt me eenzaam. Of niet?

Afstandsonderwijs mist een belangrijk element uit het dagonderwijs. Het sociale, samen werken, het informele, je medestudenten, de groepsdruk, het zorgen voor elkaar, de vragen van de medestudenten, hun antwoorden, enzovoort… ontbreken vaak. Niet dat ik het dagonderwijs wil romantiseren, verre van. En toch zijn het noodzakelijke ingrediënten van het leren. Ik herinner me de ECI-taalbandjes van destijds. Toen in de jaren tachtig de cassettes met ingesproken taalboodschappen uitkwamen, kon iedereen plots alle talen van de wereld leren! Was dat geen goed nieuws. Het leerprobleem zou overwonnen zijn. Er zijn veel, zeer veel van die cassettes verkocht, maar weinigen leerden werkelijk een taal aan de hand van de bandjes. ECI was vooral een commercieel project. Is OHO en verdoken ECI? Of niet?

De vergelijking met de taalbandjes gaat niet volledig op. Tegenwoordig lijkt E-leren me tegelijk even boeiend als uitdagend. Afstandsonderwijs kan werken als een modeterm, een gril, en commerciële stunt, maar het hoeft niet zo te zijn. Ik leg je uit waarom.  Leren is naast een formeel gebeuren, ook een informeel en sociaal gebeuren. Je doet het voor jezelf, maar zonder je collega studenten en zonder een docent kan/kun je niet leren. Om kort te gaan: medestudenten zorgen voor een soort groepsdruk en de docent zorgt voor de stok achter de deur. Op internet ontbreken die elementen. Of niet?

Sinds kort zijn er op internet diverse instrumenten te vinden die de afstandsstudent uit zijn isolement trekken en hem of haar in een (bestaande) groep opnemen. Het komt er op aan om ook sociaal vaardig te worden in cyberspace. En voor wat betreft het leren, dan ziet de top vier van socialecybervaardigheden er zo uit. Of niet?

1.            Leren doe je langs formele én informele kanalen

2.            E-Communicatie gebeurt via tekst en via beeld

3.            Een digitaal overzicht, schept orde in je leven

4.            On-line samenwerken is niet  moeilijker dan off-line

Deze vaardigheden behoren tot sociale internet, Web 2.0.  We concretiseren deze top vier. Om de vaardigheden toe te passen heb je instrumenten nodig.  1.  Om te leren gebruiken we twee omgevingen: Toledo kan je de formele virtuele school noemen. Er zijn cursussen, er zijn lesroosters en een valvas... Maar informele contacten tussen studenten - de speelplaats of de rookruimte -zijn even belangrijk. Facebook, een sociale vriendensite gebruiken mijn studenten voor hun informele leren.  2.  Communiceren verloopt via een reeks kanalen. We mailen, maar soms moet het sneller: chat of sms is efficiënter. Dat doen ze via Twitter.  3.   Ben je het overzicht op internet kwijt?  Het is begrijpelijk.  Ook daarvoor werden er instrumenten ontwikkeld. De afstandsstudent heeft er drie nodig: Symballoo, Del.icio.us en Netvibes.  4.  On-line samenwerken tenslotte doen we via Wiki’s. Zo’n site vergt groepswerk en gaat niet over één nacht ijs. On-line samenwerken is het einddoel van de cursus. De OHO-studenten verkennen op http://sadan.wikidot.com de cursus en zoeken uit wat een wiki is en hoe die verschilt van een blog.

De studenten raad ik aan om er iets moois van te maken en vooral, ervan te genieten.  Het is hun toegangspoort tot het open hoger onderwijs, of niet?

23:51 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

20-05-08

E-Buffet

Ik kijk uit naar de online studiedag voor beginnende e-practitioners overmorgen. Van 9 tot 12 organiseert het expertisecentrum Afstandsleren KATHO-Tielt een E-buffet. Zonder fysieke deelnemers wordt ingegaan op E-tools: online Cursusmateriaal, online oefeningen, Toledo+ en E-Inspiratie. Deelname is gratis en inschrijven noodzakelijk. Wie registreert, krijgt een URL met instructies en een login. Naast het studiemateriaal (filmpjes, interactieve cursussen,...) kan je met de begeleiders via Skype communiceren!  Je kiest de sessies en de volgorde zelf.

Ondertussen zag je dat ik twitter en een profiel aanmaakte op LinkedIn. Over de zin en de onzin van deze toepassingen is het laatste woord niet gezegd, maar in alle geval... op beide toepassingen vond ik een oude vriend terug. Een LinkedIn demo op http://www.youtube.com/watch?v=6a_KF7TYKVc&feature=user. Twitter, de SMS van het internet, krijg je overtuigend gedemonstreerd op http://www.youtube.com/watch?v=ddO9idmax0o.  De pro’s en contra’s zette mijn oude maat op een rijtje op http://passiveobserver.net/2008/04/01/twitter, een blog en een Twitter om te volgen!

---

PS. De studiedag over Games in de bibliotheek bleek een succes, zowel kwantitatief als kwalitatief. Dat hebben we uit goede bronnen (meevoud, ja!). Voor een samenvatting verwijzen ik naar http://flemishlibrarian.blogspot.com. Proficiat aan de organisatoren.

19:51 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

02-04-07

Studenten promoten Kortrijk als studentenstad

Eén groep studenten koos ervoor om tijdens de creaweek beeld Kortrijk als studentenstad aan het woord te laten. We volgen de studenten doorheen een 'normale' week.  De NMBS maakt de film rond: de kotstudenten komen per trein toe en verlaten Kortrijk voor het weekend. Een film ingestuurd door Tom Vandebosch en gemaakt door Jeroen van der Zalm, Carl Vandebotermet, Jeroen Willaert, Erwin Moerman, Gregory Van Hoe, Rob Swartenbroekx en Eline Sollier...  Fijne vonsten, eens kijken of u ze ook ziet.

19:47 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

31-03-07

Studenten promoten hun opleiding...

Ziezo, de promofilm de de studenten afgelopen werkweek maakten en daarbij hun eigen opleiding voorstellen, staat hiernaast. Auteurs zijn Ilse Cleenwerck, Pieter Demeulemeester, Tom Vandichel, Sofie Peene, Tomas Brulez, Cedric De Winne, Rutger Lemahieu en Robin Matysen.

17:30 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

30-03-07

De beeldtaal in 'The Matrix'

matrix“We hebben een leerrijke en vooral leuke werkweek achter de rug,” getuigt een studente na een werkweek creatief denken en video.  Ik lees haar zin op het evaluatieformulier opnieuw en bedenk dat ik daar blij om ben.  De studenten van het tweede jaar Bachelor in de maatschappelijke veiligheid hebben net een verkenningsstage van zeven weken achter de rug.  Nu ze terug op school zijn, hebben ze elkaar veel te vertellen, niettegenstaande er daar deze week weinig tijd voor was.  Dinsdag, bij de aanvang van deze week kregen ze input over creatief denken en beeldtaal.  Mijn collega Veerle Dupont nam het creatieve luik voor haar rekening, ikzelf doceerde het luik beeldtaal.  Als uitgangspunt voor de cursus namen we de trilogie The Matirx onder de loep.  Het valt niet te betwisten dat de eerste film de beste is, daarover zijn vrijwel alle studenten het eens.  We bekijken en herbekijken de film, we tonen en bespreken wat we mooi vinden, we onderzoeken de cadrage, het tempo, de symboliek, de metaforen, de verhaallijn, de kleuren...  Op die manier leren de studenten een tweede taal: de beeldtaal en de symbolische onderlaag... Doorgaans behandelt het onderwijs die beeldtaal stiefmoederlijk.  Men gaat ervan uit dat studenten of scholieren genoeg audiovisuele prikkels krijgen en dat daar weinig over verteld moet worden.  Het beeld spreekt als het ware voor zich.  Ondertussen weten de studenten wel beter.  Een audiovisueel product is een constructie die je met veel geduld en liefde voor het medium maakt, op het eerste zicht lijkt alles vrij evident, maar wie een tweede keer kijkt, weet meer...  Enfin, het is niet evident om je verhaal te doen aan de hand van een reeks foto’s, videobeelden en klankfragmenten.  Dat ontdekken de studenten tijdens het tweede deel van de werkweek.  Na de input van de docenten is het hun beurt.  Zij moeten zorgen voor de output.  We maken werkbare groepen en voorzien hen van materiaal: een camera, een statief, licht, bandjes… een laptop om te monteren brengen ze zelf mee, een montageprogramma krijgen ze cadeau van de school. Het is woensdagmiddag 13.30.  De opdracht is eenvoudig. Maak in 48 uur een film van ongeveer 7 minuten (ja, we weten het, dit is vrij lang!) over een thema naar keuze: de film dient animatief te zijn (om de aandacht van de kijker gaande te houden), de film moet informatief zijn (uiteraard over het onderwerp) en de film moet aanzetten tot iets…  Twee groepen kozen ervoor om de opleiding Maatschappelijke Veiligheid voor te stellen, een groep koos het congres Game Over als thema en nog twee groepen belichten het thema Studeren in Kortrijk.

Terwijl ik dit schrijf krijg ik van mijn zoon een prachtige film op You Tube toegestuurd… “Papa, dit moet je zeker op je blog plaatsen, het is GTA, maar dan in het echt!!!!  Kijk maar even mee op www.youtube.com/watch?v=ZnYursz7-aY

Trouwens, het is de bedoeling dat onze studenten ook hun resultaat op You Tube presenteren.  Het eerste resultaat is binnen op: http://www.youtube.com/watch?v=j9SDwfWpCI4.

23:13 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-03-07

 Een portie filmgeweld in Kortrijk

 
“Het is laat op de avond en buiten is het onheilspellend stil. Hoewel op de redactie van de krant niemand nog werkt en er geen enkel licht meer brandt, komt Alex toch afgepeigerd binnenstrompelen: hij heeft een zware dag achter de rug: hij ziet er angstig uit, voelt zich slap en heeft wallen onder zijn ogen. Hij laat zijn spullen vallen zodra hij binnen is en gaat naar de doka om de foto’s van die avond te ontwikkelen. In de stilte komt hij even op adem. Er is alleen het zachte gezoem van een zwakke lamp. De foto’s die voor zijn ogen in het zwakke licht steeds duidelijker worden, herinneren hem aan de zware avond die hij net heeft beleefd...”
 
190307-22 
 

Zo begint de kortfilm met een flinke portie geweld van drie eindejaarsstudenten van de opleiding Multimedia en Communicatietechnologie uit Kortrijk.  Door een eigenaardig toeval geef ik deze week les in hun studio, pal in het centrum van Kortrijk.  Terwijl mijn studenten een werkcollege film en creatief denken volgen op de benedenverdieping, zijn zij boven ons druk in de weer met de voorbereiding van hun volgende opnames en de montage van de shots van de vorige avond.  Het ziet er vrij professioneel uit: de camera is er een die ik niet kan betalen, revolvers en pistolen slingeren in het rond tussen hun opname-apparatuur.  Het trio Wouter Samaey, Lode Moutton en Pieter Taelman, is enthousiast over hun beelden van gisterenavond, en inderdaad: ze kunnen er wat van.  Compositie, kadrage, kleurgebruik… het ziet er goed uit.  Een schitterende reeks foto’s genomen tijdens hun opnames illustreert dit: http://users.telenet.be/kortfilm2007/Fotos.   En de mannen zijn ambitieus: ze schreven zelf het scenario, gaan op zoek naar originele muziek en ze organiseren zelf hun promotie. We zien alsvast uit naar het defitieve resultaat. Voorlopig volg je hun acties op http://users.telenet.be/kortfilm2007 en hun blog op http://kortfilm2007.blogspot.com.   Audiovisuele vorming ten top!

16:04 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

28-03-07

Drie citaten

If you suck on a tit the movie gets an R rating. 
If you hack the tit off with an axe it will be PG.

- Jack Nicholson

 

The only way to get rid of my fears is to make films about them

- Alfred Hitchcock

 

Violence itself isn’t necessarily abhorrent. From his own point of view, Alex (in ‘A Clockwork Orange’) is having a wonderful time, and I wanted his life to appear to us as it did to him, not restricted by the conventional pieties. You can’t compare what Alex is doing to any kind of day-to-day reality. Watching a movie is like having a daydream. You can safely explore areas that are closed off to you in your daily life. There are dreams in which you do terrible things your conscious mind prevents you from doing

- Stanley Kubrick

 

23:59 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

26-03-07

Bushs oorlog tegen islamofascisme

Dat games uitstekend kunnen kaderen in de propaganda-oorlog is duidelijk, een rechtstreekse link aanduiden is moeilijker.  Een bericht deze morgen in De Metro deed me denken aan het filmpje dat je hiernaast/onder bekijkt. Met het constante verwijzen naar de «anti-terreuroorlog» heeft Busch zijn doel bereikt, namelijk de installatie van een angstcultuur aldus de polemoloog Zbigniew Brzezinski, die ooit veiligheidsadviseur van president Carter was. Brzezinski beschrijft het huidige klimaat in de VS als "verdeeld, onzeker en vatbaat voor paniek."  Na vijf jaar nationale hersenspoeling zijn de VS paranoïde, veiligheidscontroles zijn dagelijkse kost en het hoofdprincipe van justitie is guilty until proven innocent.

---

Zie: www.metrotime.be/digipaperArticlenl.html?storyId=3194129 en

www.youtube.com/v/fAFM8cd1UTc.

12:32 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-03-07

Workshops en lezingen in het donker (AV II)

masterman1Eerder toevallig verzeil ik eind januari op een thesisondervraging die me bijzonder interesseert. Tommy Porte, een student sociaal cultureel werk, schreef een eindwerk over beeldeducatie. Twee jaar geleden begeleide ik een deel van zijn stage bij Jekino Films in de Brusselse Noordwijk. Veranderingen in mijn werkcontext zorgen ervoor dat ik Tommy’s avonturen wat uit het oog verlies. Als begin dit jaar echter blijkt dat er een thesisondervrager niet komt opdagen, wil ik graag invallen. Ik ben vooral benieuwd hoe Tommy aankijkt tegenover de intrede van het gamefenomeen in de beeldopvoeding, nu ‘de dijk gebroken is’ zoals men zegt. Als ondervrager zet ik me naast een collega uit het werkveld, Charlotte Logghe. Charlotte is educatief medewerkster bij het Brugse Lessen in het donker, een organisatie die kinderen en jongeren tijdens de schooluren in contact brengt met film. Hun aanbod is een vaste waarde in veel scholen. Zowel Jekino als Lessen in het donker zijn organisaties die aan beeldopvoeding doen of media-educatie inrichten. En om te tonen dat de organisatie van media-educatie niets nieuws is onder de zon, of dat het, zoals kwatongen beweren, niet om eendagsvliegen gaat: Jekino vierde ondertussen zijn dertigste verjaardag!

Nu, terug naar de thesisverdediging. Tommy komt binnen, hij is niet nerveus en zet zich. Hij stelt zijn eindwerk in alle rust voor en beschrijft zijn zoektocht in het audiovisuele veld naar beeldeducatie. Hij kent de studie van Annemie Goegebuer, hij toont dat hij workshops kan organiseren en hoe hij met jongeren omgaat. Charlotte en ik luisteren geboeid, en de juryvoorzitter, een gepensioneerd collega van me, is onder de indruk. Tommy’s aanpak en zijn bevindingen stemmen ons gelukkig en zijn punten zijn navenant. Maar dat krijgt hij niet te horen, zo schrijft het examenreglement het voor. Punten zijn pas definitief na een deliberatie. Een knipoog is voldoende om Tommy gerust te stellen.  

 

-----

 

WORKSHOP / LEZING Lessen in het donker? Met de klas naar de bioscoop! door Charlotte Logghe op donderdag 19.04 om 13.30 uur

Wat is Lessen in het donker, wat doen zij en wat zijn hun doelstellingen? Kinderen en jongeren komen dagelijks in contact met beelden op tv, dvd, internet en de bioscoop en verteren graag en makkelijk een Amerikaanse film. Lessen in het donker ziet het als een uitdaging om hun aandacht te vestigen op een ander luik van het (wereld)filmaanbod. Het filmaanbod stimuleert een bewuste omgang met beeld- en filmtaal. Jongeren vergroten zo hun culturele bagage en werken aan hun zelfontplooiing. Bovendien werkt het drempelverlagend: een eerste bezoek aan een cultuurcentrum of bioscoop stimuleert een volgende bezoek!

 

WORKSHOP / LEZING Narratie of interactie? Multipele narratieve structuren in de hedendaagse cinema door Ils Huygens (Vzw. K.U.T. en onderzoekster aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht) op vrijdag 20.04 om 11 uur

In de cinema is de webinvloed voelbaar. Trends zoals deconstructie of multiple narrative houden verband met het netwerk denken en theorieën over cyberspace en virtual reality. Deze vertelvormen bevinden zich op een paradoxale positie. Enerzijds als uitloper van vroegere narratieve experimenten en anderzijds als vertegenwoordigers van een nieuw soort cinema met hypertext-kenmerken (multipele verbanden, niet-lineaire structuur, open einde). Hoe meer interactiviteit, hoe minder het product op een film en hoe meer het op een game lijkt… Sluiten narratie en interactiviteit elkaar uit of is er een tussenweg?

 

WORKSHOP / LEZING  INgeBEELD2: Workshop beeldbewerking door Nele Gulinck (Jekino) op vrijdag 20.04 om 12 uur

In hoeverre kan beeldbewerking een andere realiteit creëren? INgeBEELD2 is een mediamodule voor het onderwijs die inhaakt op de hedendaagse beeldcultuur. Na het succes van INgeBEELD voor kleuters past Jekino het concept toe bij kinderen. De workshop stelt INgeBEELD2 kort voor en belicht het thema beeldbewerking. Via actieve/productieve werkvormen maak je kennis met beeldbewerkingvoorbeelden, je denkt na over de verhouding illusie en werkelijkheid, diepte, de intentie van een filmmaker. Behalve kijken, interpreteren en analyseren zijn er actieve cameraopdrachten. Ingebeeld2 gaat in distributie begin maart en focust op experimentele film, videokunst en kortere creaties. In het pakket steekt ook een game.

----

 

Voor voorbeelden van projecten rond audiovisuele vorming zie bijvoorbeeld www.ingebeeld.be, www.pixelme.eu en www.food-force.com/index.php/game. In haar rapport over de ‘Audiovisuele vorming in het Vlaamse onderwijs 2004’ somt Annemie Goegebuer diverse organisaties uit het audiovisuele veld op die zich inlaten met media-educatie. Het gaat om www.jekino.be,  www.lesseninhetdonker.be,  www.filmmagie.be,  www.muhka.be (centrum voor beeldcultuur), www.filmarchief.be  (Vlaamse Dienst voor Filmcultuur), www.opendoek.be,  www.filmkid.be,  www.kinepolis.be  (kinescola), www.raoulservais.be  (w*a*f!), www.kidscam.be,  videokontakt,  www.imagica.be,  www.polymorfilms.be,  www.kong.be, www.traject-trajet.com,  www.abc-web.be (Art Basics for Children), www.piazzadellarte.be,  www.villabasta.be,  www.javi.tv,  www.deverbeeldingenspirit.be,  www.jeugddienst-graffiti.be,  www.moos.org,  www.spelewei.be,  www.kunstinzicht.be,  www.wisper.be  en www.provant.be/pvm  (Provinciaal Vormingscentrum Malle). 

16:03 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

11-03-07

Beeldtaal? Ja, andersgeletterd!

Ik leer de term media-educatie als ik negentien ben.  We zijn ergens begin jaren negentig. Media-educatie, waaw! Ik studeer aan de hogeschool Ipsoc in Kortrijk en zit ondertussen in het tweede jaar Sociaal Cultureel Werk. Ik mag/moet op stage. Als stageplaats kies ik het Media OpleidingCentrum in de Zuidstraat in Brussel. Het MOC is een educatieve dienst die vormingen en trainingen heeft in het lager en secundair onderwijs in Brussel. De vormingen spitsen zich toe op de beeldtaal.  Hoe maak je beeld?  Wat is de zeggingskracht ervan?  Hoe manipuleer je beelden? Leerlingen onderzoeken de vragen actief. Al doende. Tegenwoordig doceer ik gelijkaardige cursussen aan de hogeschool.expressie1

Op de stageplaats begeleidt Didier Schretter me. Hij heeft net een educatieve video uit over mediavorming. Zijn project heet ‘Schuim’ en dankt zijn theoretische grond aan het boek - zeg maar gerust bijbel - van Len Masterman ‘Teaching the Media’.  Het boek is nu nog actueel. De eerste opdracht die Schretter me geeft is het bekijken van zijn video en het lezen van Masterman. Makkelijk zat, denk ik. Maar niets is minder waar. Ik ben negentien en Masterman overdondert me met Althusser, Barthes, Freire, Gramsci en Poulantzas. Ik slik even. Achtereenvolgens stelt Masterman de vragen ‘Waarom onderwijzen over media?’, ‘Welke begrippen vatten de media?’ en ‘Waarom is media-onderwijs niet succesvol?’ Masterman beschrijft begrippen die bruikbaar zijn bij alle media-analyses. Zodoende breekt hij met de onderwijstraditie die de uniciteit van elk medium vooropstelt. Deze aanpak resulteert in kritische benaderingen. Voor games moet deze oefening nog gemaakt worden, maar ze is perfect mogelijk.
Ondertussen zijn we zestien jaar verder. Het MOC bestaat niet meer. De problematiek van de nieuwe geletterdheid en de actualiteit van Masterman zijn helaas gebleven. En, nog steeds is er weinig aandacht voor media-educatie en is media-onderwijs niet succesvol. De recente studie van Annemie Goegebuer (2004) toont dit voortreffelijk aan op www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2004pers/files/AVM.pdf.

En toch heeft media-educatie een potentieel. Een handvol andere organisaties overleefde wel, een aantal nieuwe waagden zich op de mediamarkt. Deze organisaties hebben duidelijk iets te bieden als het gaat over het onderwerp film, games en geweld. Zij maken virtueel geweld tot voorwerp van reflectie. Hierbij vertrekken ze niet van reële angsten maar van de sublimatie ervan. Dit soort vormingswerk doorprikt clichés, plaatst wat je ziet in perspectief, decodeert, ontmijnt. Vragen die dan aan de orde zijn, zijn semantisch. ‘Hoe lees je een film?’ ‘Hoe lees je een game?’ Door beeld te definiëren als gemanipuleerde werkelijkheid leren kleuters en scholieren, leerlingen en studenten dat het audiovisuele kennis en beeldvorming richting geven. Daardoor ontwikkelt elk individu, hoe oud ook, een kritische attitude.  Audiovisuele vorming is “het middel bij uitstek om de algemeen culturele geletterdheid en burgerzin” aldus Annemie Goegebuer. 

------------------

MASTERMAN L.  Teaching the media.  Nederlandse samenvatting uit 1987 door Henk van Helvoort & Dirk Schouten op: http://utopia.knoware.nl/users/schoutdi/dutch/teaching.ht.... 

Een internationale lijst van mediavormingsorganisaties op: http://interact.uoregon.edu/mediaLit/JCP/contacts/contact....

21:18 Gepost door Benedict Wydooghe in v_Vorming | Permalink | Commentaren (1) | Tags: althusser, barthes, freire, gramsci, poulantzas |  Facebook |